Jouluruusu, Helleborus

Jouluruusukin on selvinnyt hyvin lyhyestä talvesta.

Aika monta kukkanuppua jo näkyvissä.

Ainakin kaksi nuppua on tulossa minunkin jouluruusuuni. Tekisi mieli pesiytyä siihen rehun viereen ihailemaan ja ihmettelemään!

Mullakin näyttäisi joulukuiset nuput talvehtineen hyvin. Mitään kasvamista tai kehittymitä ei kuitenkaan ole tapahtunut lämpimistä päivistä huolimatta. Lehdissä on jonkin verran kuivumista. Pitäisikö kastella lämpimällä vedellä. Omani ovat melko aurinkoisessa paikassa.

Minulla tuo yksi aikuinen vaikuttaa kaikin puolin hyvinvoivalta, vaikka hirvittää miten käy, sillä saa nyt koko päivän aurinkoa. Siemenkylvöissä sen sijaan ei lainkaan menestystä, pidetäänkin kai aika hankala kylvettävänä. 
Olisinpa niin  iloinen, jos saisin taimia!

Minullakin talvehti, ripottelin siemeniäkin ympärille viime kesänä ja syksynä, mutta ei vielä ainakaan näy uusia taimia. Uutta kameraa piti sen sijaan testata näihin auenneisiin! kieli ulkoa

Helleborus foetidus (haisujouluruusu?) on tehnyt nuput, ensimmäistä kertaa! Arvatkaapa, odottelenko kukkien aukeamista innolla? :)

Oi, mielenkiintoista! Täällä myös odotetaankieli ulkoa

Meillä kukkii nyt ekaa kertaa tällainen. Sain siementaimen eräältä kasviharrastajalta. En tiedä onko valkoinen jouluruusuni  jotain eri lajia kun  muilla, koska se kukkii aina joulukuussa. siitä en voi saada ikinä siemeniä. Tämän ruusun värin on valo polttanut kuvaan, se on oikeasti tumma punalila.

Ihastuttava tuo RvaHelmin punainen! Tahtoo kans...

Sattumalta juuri tänään löysin ihan lähikaupan hyllystä myös punaisen jouluruusun siemeniä, päätin koettaa vaikka haasteelliseksi mainittinkin. Mites muut, millaisia kokemuksia teillä on idättämisestä?

Ilmojen lämpenemistä odotellessa voi ihastella näitäkin pikkuisia...

Joulukuussa kauhean innoissani tilasin kolmen erilaisen jouluruusun siemenöitä. Heitä hellästi hoitelin kylpyhuoneen lattialämmityksen avuin kuusi viikkoa, nyt ovat olleet jääkaapissa kaksi viikkoa. Vielä ei ole pikkuisia näkynyt. - Mutta olen ymmärtänyt, ettei itäminen ole niin sanottu näin ensimmäisenä vuonna, joten ootellaan rauhassa :D. 

Onpa hauskat heteet Nauskun jouluruusulla! Rva HNJ:n kukka on aivan ihastuttava. Tässä
oma ainoa iso kasvini viime joulukuulta:

Nyt tämä toisenvärinen jouluruusu on kokonaan auki. ei se olekaan punainen cool

Eisevväliä. Ihanainen on. hymy

Ja minun neljä lajiani eivät sitten tahdo itää millään ärtynyt.

Olen edelleen, kuten olen aina ollut, ettei jouluruusua kannata sisällä esikasvattaa.

Jos itämistä ei ole tapahtunut, kannattaa kylmäkäsittely tehdä uudelleen ja vaikka pidemmän ajan pitää kylmässä.

siis edelleen sitä mieltä

4.2. laitoin ensimmäisen satsin jääkaapin alahyllylle, kuuden viikon kuluttua kellarilämpötilaan, nyt khh:ssa. No, ei surra, eipä kai voi kaikki aina ihan itsekseen ja ilman ponnistusta onnistua silmän isku.

Mitä kannattaisi tehdä, kun vajaa kuukausi sitten äitini sai lahjaksi jouluruusun, joka ohjeiden mukaan sitten istutettiin hetimmiten ulkosalle. Nyt kuitenkin olen lukenut, että sen pitäisikin olla puolivarjoisassa paikassa ja hätäisenä olen tietysti istuttanut sen penkkiin, johon paistaa aurinko koko päivän... Kannattaisiko se vaihtaa uuteen kasvupaikkaan pian vai kesällä vai pärjäisikö se myös aurinkoisessa paikassa..?

Tosin, jos sen siirtäisi puolivarjoon, niin olisi hyvä veruke perustaa uusi kukkapenkki kieli ulkoa kun puolivarjoisaa kukkapenkkiä ei vielä ole.

Jouluruususi saattaa pärjätä aurinkoisessakin paikassa kesän, mutta jos löytyy puolivarjoisa tai varjoisa paikka, kannattaa se siirtää mahdollisimman pian.

Jouluruusun ihanne paikka

Ostin juuri jouluruusun taimen. Pienen ja viehkeä. Onko niin että voin laittaa sen varjoisaan tai puolivarjoisaan paikkaan kotiutumaan?

Kyseleepi keltasormi Villikko