Jouluruusu, Helleborus

Tuota mie aattelin että jos ruukussa. Ja nyt en ole Laukaaseen menossa pariin viikkoon,niin mahtaa siinä ajassa tulla jo lumi sinne,jotta ei sitä maahan saa istutettua enää.Kokeilen tuota Päivänhatun keinoa.Kiitos =)

Mä olen joskus istuttanut myöhään syksyllä jouluruusun maahan. Ei se sieltä ikinä noussut. Toisen kerran talvetin viileässä ja valoisassa pelargonien kanssa. Hyvin meni siten talven yli. Ja seuraavana keväänä sitten istutin maahan.

Minäkin olen ruukkuineen laittanut joulukuussa ulos, kukkakenkkiin ja havunoksia suojaksi, selvisi hengissä. Sisällä ollut kuihtui ja kylmiössä ollut kitui kevääseen, eikä ulos istutettuani toennut. Halpahallin kolmella halvalla taimella kokeilin. Olivat muuten komeita!

Viime vuoden jouluruusu pysyi sisällä heikosti hengissä kevääseen ja kitui kesän. Nyt kolme kukkavartta tulossa, vyöhyke Vkuva

Vanhempieni kukkapenkissä majaileva jouluruusu kukki kauniisti joulupäivänä

kuva

Jouluruusuni pukkoo uutta alkua purkissaan johon sen istutin…nyt olen huolissani siitä kun tuli pakkaset ja jouduin ottaan ne verannalta sisälle …kuoleeko tässä kuivassa + 22 asteen lämmössä ?

Multa kyseltiin neuvoa kun jouluruusuun tulee sisällä kirvoja aina uudestaan, niin uskaltaako sen jo istuttaa ulos (vyöhyke III)kun tuli nämä sadekelit?

Itse varmaan istuttaisin ulos ja suojaisin vaikka kuusenoksilla.

Yhet alut hävis purkista…ne ei diganneet saunan pukuhuoneessa olosta…nyt ne on verannalla jossa pidetään 12-14 asteen verta lämmintä ja se on erittäin valoinen…kahdessa purkissa on eloa kolmannesta olen huolissani. Ulkona olevat sipulikukat taitaa vetää vesiperän tänä vuonna.

Yksikään jouluruusun nuppu ei selvinnyt lumettomasta pakkaskaudesta, tummuneet lehdetkin leikkasin kaikki pois. Kukinnan puuttuminen monen vuoden jälkeen on ihan outoa, pieniä taimia näyttää olevan jäljellä.

Ei yhtään kukkaa jouluruusuissa täälläkään. Vihreitä lehtiä ja pieniä taimia näyttää sentään olevan jonkin verran.

Ihana puutarhaystävä toi minulle oman jouluruusunsa siementaimia. Kertokaapa minulle millaiseen paikkaan istutan, jotta saan ne menestymään.

Toivottavasti nämä saaavat ensi talvena vähän lunta niskaansa, ettei käy niin huonosti kuin viime talvena, kun kaikki nuput mätänivät.

Onko sulla Jatuuli tuo jouluruusu aurinkoisessa paikassa. Mulla on varjoisassa paikassa ja on vielä isot vihreät lehdet muuta tuonnäköinen kun sulla nytte mulla se on vasta keväällä. Lumien sulettua se alkaa vasta työntää noita nuppujaan.
Josko haluais kukkia sulle kuitenkin jouluna.:hushed:

Näistäpä muistin jouluruusut… Viime talvi vei siemenkasvatetut jouluruusuni. En ole huomannut siementaimiakaan juurella. Ehkä pitää aloittaa alusta… :frowning:

En ole koskaan peitellyt mitenkään, ja hyvin ovat säilyneet talven yli, jos lunta on satanut päälle edes vähän. Viime talvi oli ihan poikkeus.

Minä levitän vähän talvensuojaturvetta jouluruusujen juuristolle ja sitten havut päälle. Täällä on punainen jouluruusu kukkinut heinäkuusta lähtien ja kukkii edelleen. Saa nähdä kukkiiko ollenkaan keväällä. Täällä on pakko jouluruusut peitellä havuilla, muuten peurat syö koko kasvin. 

Mulla sama kuin valtsulla - luulin että on jouluruusun taimia, mutta olikin sinivuokkoa ja tähtiputkea…
En oikein usko suojauksiin… Niin että osaisin tehdä ne oikealla tavalla, varsinkaan kun talven olemusta ei voi ennakoida.

Kävin päivällä tutkimassa omaa jouluruusuani. On silläkin nuppuja maanpinnalla mutta kun on iso pehko lehtiä niin en ole edes tiennyt niiden alla piilevän ensivuoden kukinnan.
Kait se selviää omillaan kun kerran viimetalvenkin säily. En edes muistanut koko kasvia ennenkuin isäntä alkoi keväällä kyselemään että mikä tuossa koivun torson juurella kukkii. Ei siinä kait kovin kummosta suojaa ollu talvella kun sitä luntakaan ei ollu.
Taitaa säilyä parhaiten kun unohtaa niin uhallakin nousee keväällä kukoistamaan.
Saas nähhä ensikeväänä.
Kesän se on kyllä ollu ihan varjossa kun etelän puolella oli korkea pehko töyhtöangervoa ja tuon koivun torson kylkeä pitkin kiipes  viinikärhö.

Täytyypä toivoa joulukukaksi niin saa taas viedä keväällä ulos ja unohtaa.
Mulla näkyy jo monasti unohtuvan mitä missäkin on. :rage:

Liiteristä 5 euroa. Tämä oli ainut jolla tällaiset lehdet, muilla “tavallisen” Nigerin lehdet.

http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/46252347-7c9d-42d3-8d80-55bc.JPGhttp://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/5e09d263-d324-4980-a4ff-192c.JPG

Sain valkoisen kukkivan jouluruusun kummitytöltä. Missä saan sen parhaiten kukkimaan tai siis avaamaan kaikki nuppunsa? On tosi kaunis.