Rapsuta vähän vartta kynnellä. Jos tulee näkyviin vihreää, on hengissä. Vaikka minusta kyllä näillä säillä olisi pitänyt kahdessa viikossa vähintäänkin silmut jo paisua.
Ok, kokeilen sitä.
Mikä tuo “keltainen juhannusruusu” on nimelstään? Tosi kaunis ![]()
Juhannusruusuni alku on tosiaan pelkkä kräki. Ei vihreää. Ei elämää. Pitäisikö kaivaa se ylös ja viedä takaisin puutarhalle vai miten yleensä toimitaan vastaavissa tilanteissa? Kerta on minulle ensimmäinen. Puutarhalle, josta sen ostin, on ainakin 80 km ja taimi oli melko halpa. Jotenkin puuha tuntuisi työläältä saavutettuun etuun nähden. Toisaalta, taimitarhan olisi varmaan hyvä saada palautetta.
Alcearosea, älä ainakaan taimen takia aja tuollaista matkaa, ei kannata. Ota yhteyttä puhelimitse tarhaan. Olet oikeutettu saamaan joko uuden taimen tai rahat takaisin. Jos haluavat taimen takaisin, voihan sen lähettää asiakaspalautuksena, mutta yleensä eivät halua, mitä hekään kuolleella raaskulla tekisivät.
Soita tarhalle! Kyllä oon saanu aina uuden tilalle jos oon ostanu hengettömän!
Kiitos neuvoista! Teen sitten niin.
Juhannusruusut ovat todella sitkeitä. Sain vuosia sitten äidiltäni muutaman juhannusruusun juuriverson. Istutin ne mustiin muoviruukkuihin ja jätin ne odottamaan, että saan niille tilan valmiiksi. Siinä ne ovat sitten olleet odottamassa istutusta jo useamman vuoden ajan. Joka kevät ne ovat nousseet ahtaasta ja epämukavasta vankilastaan. Mahdollisesti jo tänä kesänä saan niille paikan valmiiksi. Pidän erityisesti juuri tuosta äitini ruususta, koska siinä olevat kukat ovat voimakkaasti kerrotut-kuin lumipallot.
Yhden siirtolapuutarhamökin pihalla oli aika hulppea juhannusruusu.
Olen tässä ihaillut juhannusruusuja pitkin alkanutta kesää. Jopa naapurissa olevat muuten niin rumat pensaat ovat nyt kauniita kun niissä on kukkia. Rumaksi ne tekee se, että ne ovat jätetty "herran haltuun" eli niitä ei ole siistitty millään lailla.
Käväisin tänään pienen kierroksen "lähikaupoissa" mm. Plantagen jaTerra hieman katsastamassa ruusuja. Silmiini sattui vallan ihana juhannusruusu, joka oli kirkkaan punainen ja ei kerrottu. Kuulemma tuoksuu kovasti. Ainakaan minulle ei ole ennen tullut vastaan sellaista.

Tällainen kasvaa tuomen juurella, onkohan juhannusruusu?

Minä luulen sen olevan, toivon myös kovin![]()
Eikös nyt olisi just hyvä aika leikata alas vanha risuinen juhannusruusupöheikkö? Kukinta on ohi ja ehtisi kait tehdä vielä uudet versot, ensi kesänä ehkä kukkisi taas?
Hyvältä vaikutti minustakin ajatus leikata nyt, vaan Suomalainen ruusukirja sanoo, että keväällä poistetaan aina joitakin ränsistyneitä versoja kokonaan. - Googletin ja löydän Puutarhanetin aikaisempia keskusteluja, joissa viitataan aikaisempiin keskusteluihin, joita sitten en enää löydä.
Muistaakseni ainakin itse heti kukinnan jälkeen leikkasin kokonaan alas omalla pihallani olevaa juhannusruusua. Sitten jos vaan harventaa noita yksittäisiä vanhoja niin se kai pitää sitten tehdä keväällä.
Valmu, anna palaa ![]()
ehtivät vielä kasvattaa kunnon puuvartisia versoja…pitäis omalle tehdä sama
Kiitti, pistän matalaksi. Samalla saa juurialueen perattua. Meilläkin on tuommosia pitkiä, latvasta haarottuneita piiskoja, jotka kukkii kyllä, mutta muuten näyttää ihan kamalalta. Otan riskin, kävi miten kävi.
Aion leikata matalaksi vanhan juhannusruusupensaan koska on alaosastaan täysin kalju. Mukana on useita pitkiä, paksuja varsia, jonka päässä on lehdet ja kukat. Olen jo useamman kesän katsellut, että siellähän on hyviä runkoruusuja. Kun saisi haluamansa yksilöt pensaan keskeltä kaivettua ja siirrettyä muualle. Näissä runkoruusuissa on se hyvä puoli, että kestävät talven ihan paikallaan ulkona.
Minä leikkasin viime kesänä pihan juhannusruusut matalaksi. Hyvin ovat kasvaneet uudet kauniimmat oksat. Suosittelen.
Jänisten leikkaamat juhannusruusut ovat innostuneet kasvamaan ja kukkimaan, jokainen kevät!
Minäkin leikkasin eilen illalla juhannusruusun matalaksi. Onko totta, että näen ensi kesänä kukinnan?