Juhannusruusu, suljettu -> Pimpinellaruusut eli juhannus

Moi, onko tyypillistä että juhannusruusun oloinen pimpinellafolia avaa vieläkin satunnaisia uusia kukkia? On todella wanha yksilö.

Ihan tyypillistä se on. Jopa joulukuussa on tullut nuppuja,oli todella lämmin syksy silloin.

Hoyabella, eikö juuristosta nouse uusia alkuja?

Minä sinuna lyhentäisin tuota muhkeaa vartta sopivaan silmuun saakka, tyhjät varret samoin.

Pitkää juhannusruusuaitaani lyhensin viime kesänä keskikesällä aidan teon takia siten, että etsiskelin seasta ne latvakukkijat sekä varsinkin tyhjät, ikivanhat varret. Ihan vanhat katkoin mahdollisimman alhaalta.

Oli kaameaa pistää kukassa olevia ruusuja oksasilppuriin, mutta niitä oli niin paljon, ettei kaikkia voinut maljakkoonkaan pistää.

Leikkuu piristi aidan ulkonäköä, sillä siitä tuli tasaisemman kasvuinen.

Ai ruususi onkin ihan nuori tapaus! Juhannusruusua on kyllä vaikea saada menehtymään, joten kyllä sieltä maasta uusia versoja nousee ensi kesänä.

Hyvän kasvun erotat kuitenkin paremmin nyt kuin keväällä, joten varovainen oksien tasapäistäminen voisi olla ilo silmälle. Moni menee leikkaamaan ruusunsa pilalle keväisin, kun ei hoksaa tai sattumalta muista niiden joskus lähtevän pihassa viimeisten joukossa kunnon kasvuun.

Tekkeekös se ruusu sitten sellaisen “risuluudan” jos yläpäästä tasoittaa?

En tarkoittanut yläpään - vaan alapään tasoitusta :smiley: Siis hyvään silmuun saakka, mutta ei kasvuikäistä oksaa tarvitse maan tasalta leikata. Siihen tulokseen olen juhannusruusujeni kanssa tullut. Se kasvaa ihan toisin kuin vaikkapa kurtturuusu, jolle taas alasleikkaus on paras konsti. Kukkii mielestäni parhaiten vanhimmilla oksillaan, mutta jossain vaiheessa sekin oksa menee sitten yli-ikäiseksi.

Sitä leikkaustyyliä, mitä joissakin kaupunkipuutarhoissa noudatetaan hansa-ruusuilla - eli latvasta vähän matkaa pois - en ymmärrä alkuunkaan.

Vielä sananselitystä: sanalla tasapäistäminen en tässä tarkoittanut korkeutta, vaan oksien mahdollisuuksien tasapäistämistä - kuten Suomen peruskouluissa :smiley:

Nii, no tekeehän se niitä juurivesoja ennemmin tai myöhemmin, niitä odotellessa… :slight_smile: Eiks useimmat kuitenkin ala silmua alhaaltakin pukkaamaan, kun leikkaa, vaan tekeekö sitä just juhannusruusu sit :o

Nonii no ny miekii ymmärrän :smiley:

Minä siirsin juhannusruusuja kellarin kupeeseen vuosia sitten, ja istuttamisen jälkeen leikkasin kaikki 20 cm korkeudelta poikki, kun pelkäsin että ne kuivuu. Nyt on semmoinen pöheikkö ettei paremmasta väliä… Eli kyllä versoo juuresta uutta. Mies silloin kauhisteli, että voi voi, nyt kestää ikuisuuden ennenkuin nuo ovat taas korkeita ja kukkivia, mautta taisivatpa jo seuraavana kesänä olla alle metrisiä ja kukkia hyvin. Alasleikkausta ei yleensä suositella pimpinelloille, mutta istutuksen yhteydessä niin näköjään voi tehdä, joten varmaan muutenkin jos on harottavia oksia.

Versoo juuresta ja kasvaa myös varren silmuista uutta. Olen välillä katkonut vain kuivuneita latvankärkiä ja näyttää typerältä kun kasvattaa uutta versoa sieltä latvan kärjistä, alaosa jää ihan kuivaksi. Kannattaa leikata alhaalta asti niin kasvattaa uuden versonkin sieltä alhaalta.

Nii juu ja sekin tuli mieleen, ettei saa liikaa leikata kerralla, kasvattaa juurivesoja niin, että tulee liian tiheäksi, siksi hoitoleikaten vaan vanhimmat ja huonokuntoiset versot. Mutta jos hoyabellalla on kaksi versoa, joita leikata, ni se on sit 100% alasleikkaus jos kaikki kaks pätkäisee silmän isku

No en tiiä, meillä aika tiheä tuo puska ja kukkii ihan hyvin. Kait siinä meinataan sitä, että liian tiheä kasvusto on taudeille alttiimpi ja lienee sitten aika kaljua sieltä alhaalta kun eivät alemmat ja sisemmät valoa saa. Minun nähdäkseni tuo meidän ruusu on just tuollainen eikä mulle vielä ole mitään tuskaa aiheuttanut Tämä elää nurtsin keskellä, lannoitetaan keväisin jos muistetaan.

Niin onkin! Sain omat juhannusruusun alut vihdoin istutettua omalle paikalleen. Eilen jo huomasin uutta kasvua yhdessä taimessa. Saattaa olla, että nyt nuo taimet vasta osaavatkin arvostaa väljää kasvualustaa, kun ovat raukat olleet ahtaissa ruukuissa usean vuoden ajan.

Leikkasin omani alas heinäkuussa ja nyt on hyvät uudet kasvut.

Onhan olemassa vaaleanpunaista kerrottua juhannusruusua? (vai muistankohan ihan väärin nyt sen puskan, josta kävin hakemassa kiulukoita…)

Poppius?

Ai sekö? Ja muuten on verso ja piikit ihan kuin juhannusruusullakin?

juu, nyt luettu ja setvitty, sepä se varmaankin. Kiitos :slight_smile:

minulla on vaaleanpunainen"juhannusruusuen ole saanut selvyyttä,onko se papula.kukkii hieman juhannuksen jälkeen.sillä on punertavat lehdet ja leviää juuriversojen avulla ihan kiitettävästi.kiulukoita on muutama,mutta varmaan juuriversoista saa nopeammin kukkivan.

Tutkailin ruususeuran sivuja, voisi siis olla Papulakin, haen lehtiä tarkemmin tutkittavaksi. Kiulukka on pyöreämpi niinkuin seuran sivuilla tuossa Papulassa meinaavat, samoin noita piikkejä pitää vielä tutkia tarkemmin, ne taas viittaavat Poppiukseen.

Täähän on ihan helppo homma ;D

Laitan tähän kuvan omasta poppiuksestani…no koirakin siinä on, anteeksi. On siinä mahtava tuoksu, kun kukkii!
Tämä ruusu on minulle kovin rakas, se kasvoi alkujaan mummolani pihalla, josta kasvua siirretty lapsuudenkotiini ja nyt tänne meidän viimeisimpään kotiimme myös. Tuon ruusupuskan alla muuten yhden koirani hauta, siksiköhän kukkii niin hyvin…