Juhannusruusu, suljettu -> Pimpinellaruusut eli juhannus

ok kiitos. mutta se on tosiaan ihan tönkkösavea, mutta sekoitan siihen sitten hiekkaa ja multaa…leikkaanko n. 20 cm pituiseksi? eikö se oo ns. matalaksi

Samaa tönkkösavea sitä on täälläkin. Siinähän se maa paranee kun saveen sekoittaa hiekkaa ja multaa.

Juu on se matala.

Juu, tönkkösavi on ihan hyvä juhannusruusulle. (Ei kuitenkaan kaikille ruusuille).

Oulunseudulta jo selvensikin asiaa.

no olen luullut että kaikille kasveille tuo tönkkösavi pahasta mutta nyt taidan vähän hiekkaa ja multaa koittaa sekoittaa siihen. Muuten olisiko joku matala perenna jollakin tiedossa joka tykkäisi “tönkkösavesta”. Näin olisi helppo tehdä sanomalehtipenkki.kun ei sitä multaa jaksa paljon lisätä?

Löytyy googlettamalla

Savi on huono kasvualusta useimmille ruusuille, mutta juhannusruusu on niin sitkeä että kasvaa melkein missä vain. Kohopenkki on yleensä toimiva vaihtoehto useimmille kasveille.

Meillä on kuulkaa sekä juhannusruusussa että suviruusussa nuput.

Apuva, juuri muistin, että viime vuonna se joku hllvvvtttppprrkk elukka katkoi kaikki nuput, mikä se nyt… vattukärsäkäs? Millä minä sen torjun tänä vuonna?

Tuo on se harva juttu mihin oon käyttänyt ihan myrkkyä. Viime vuonna myrkytin kahteen kertaan. Katkotut nuput pitää kaikki kerätä pois, sekä maasta että pensaasta. Ja mieluiten ne nuput pitää polttaa.

Tänä vuonna katson, josko nuput katkeilee niin otan myrkyn käyttöön…

Oulunseudulta: olit kirjoittanut että ei turvetta ruusuille savimaan maanparannukseen, mutta luin jostain netistä että kökkösavimaata voi parantaa hiekalla ja turpeella. Pitääkö tuo juhannusruusu siitä pahaa? en ole vielä kerennyt istuttaan :slight_smile:

Tumpeloinen, luepas uudelleen minun ja Kaisaliisan aiemmat viestit. Selviää siitä. Voit myös googlettaa lisää tietoa.

Hmm, nyt minäkin tähän senverran puutun että toivon Tumpeloisen lukevan jo asiasta kirjoitetut ja varsinkin hänelle annetut vastaukset. Toistojen tarvetta en oikein ymmärrä, eikä varmaan neuvojaan ja tietoaan kertovatkaan kovin motivoidu useaan otteeseen samasta asiasta kertomaan. Tietoa täällä on, tietoa täällä kysymällä useimmiten saa - mutta automaatteja täältä ei löydy.

muoks: viestini tässä ketjussa kattaa myös muissa ketjuissa olevat Tumpeloisen viestit savimaata koskien. Niissäkin on neuvoja annettu. Nyt hänen täytyy vain sisäistää saadut neuvot.

nyt on sitten juhannuruusu istutettu. Suurkiitos kaikille aiheeseen liittyvistä neuvoista! nyt toivotaan vain parasta että toinen alkaisi siinä viihtyä. Tein teidän ohjeidenne mukaisesti. Parantelin hiekalla (myös vähän turvetta heitin en paljon) ja sitten paljon multaa. Tulihan siitä hieman koho. Ja vielä leikkasinkin niin kuin neuvottiin. Nyt toivotaan parasta :slight_smile:

Kyllä se siitä lähtee!

Onko kenenkään muun juhannusruusu seonnut kalenterissa? Tämä oli suurin auennut nuppu tänään, huomenna on tulossa lisää.

Onpas muuten lehdet huonon näköisiä. Mitähän tälle on muuta tapahtunut?

Ei vielä tänään auennut nuppuja juhannusruusuissa, mutta nuppuja on kyllä hurjan paljon. Joka oksassa vieri vieressä!

On auennut monta juhannusruusun kukkaa lämpimällä sinustalla, ja myöskin nuppuja syöty. Kaasua, komisario illis, heti tänään.

Juhannusruusut kukkii jo kovasti. Tänä vuonna ne on jotenkin aavistuksen verran punertavia mutta se ei oikein näy tässä kuvassa selvästi

kyselin teiltä muinoin neuvoja juhannusruusun istuttamiseen. Väliaikatietoa: ruusun alussa oli jo paljon nuppuja ja muutamia kukkinutkin. Jee…eli ei se ainakaan kuollut mun istutukseen…kiitos!

Osaisiko joku kertoa mikä vaivaa juhannusruusuamme, kun nuppuja katki juuresta ruusupensaassa paljon. Kukkii kyllä runsaasti, mutta päivittäin on ainakin 50kpl katkenneita nuppuja. Onko kyseessä joku ötökkä joka ne katkaisee vai mikä?

vattukärsäkäs katkoo ruusunnuput.