Sirsus, katso tämä ketju. Vattukärsäkäs se siellä tihutöitään tekee 
Kiitos tiedosta! Ei muuta kuin kärsäkkä jahtiin sit ![]()
Juhannusruusun kukinta on ainakin pari viikkoa etuajassa. Paras kukinta taisi olla meneillään olevalla viikolla.
Saa nähdä tuleeko siemeniä. Yleensä siemeniä tulee n. kerran viidessä vuodessa( ilmeisesti välinpitämättömästä hoidosta johtuen) ja sillonkin vain muutama kpl.
Juhannusruusu on aika räkkyisen näköinen. Lehtien syysväri on kuitenkin hyvä. Sopii hyvin yhteen esim. aronian kanssa. Päinvastoin kuin vihreiden marjapuskien.
Voi iekama, juhannuruusun kukkavarret kuhisee kirvoja, ihan vihreenä mattona ovat ![]()
Suihkuta kylmää vettä tai mäntysuopaliuosta,kirvoille kyytiä!
Jade, samoin meillä ja kaikissa muissakin ruusuissa, myrkytin eilen illalla malasiinilla!
Tässä keväällä istutettu Juhannusmorsian,tai morsion ruusu,kumpi nimi lienee tunnetumpi,vai olisiko sama kasvi.Väri on hyvin hennon vaalean punainen.Vahvistuukohan kun kasvi suurenee ja vanhenee?
väri kyllä pysyy samana,ominaista ko.ruusulle.
Vanha juhannusruusu kukkii.

Äitini vähän kyseli neuvoa minulta…
eli hällä on n. 4 isoa juhannusruusupuskaa, ovat hyvin kyllä siinä paikalla kasvaneet. Katselin niitä ja kysyin hältä, että mikset ole leikannut. Hän ei kuulemma osaa.
No siis olen käsittänyt että ihan maan tasalta voi leikata vanhimmat oksat pois? Mutta sitten olen lukenut myös puutarhakirjaa, jossa annettiin myös ruusujen leikkausohjeita (en tiedä koskeeko juhannusruusua), mutta jotenkin niin, että oksia voi leikata myös niin, että viimeinen korkeimmalle jäänyt silmu pitäisi jäädä osoittamaan ns. ulospäin, eli sitten (eikö silmusta kasva oksa?) Näin olen käsittänyt, niin sitten siis sillä olisi ns. tilaa kasvaa “ulospäin”. Mutta siis jos annan neuvoja, että vanhat oksat (vioittuneet jne.) alas maan tasalta. niin mites muuten? ![]()
Olen leikannut ikivanhaa juhannusruusua aika rankastikin maata myöten ja on aina kasvattanut uutta kasvua,ei se ihan hevillä kuole.
Olen päätynyt leikkaamaan juhannusruusun aina joskus alas (ehkä viiden vuoden välein?), koska se on niin piikkinen, että oli mielestäni aivan älyttömän hankalaa ja aikaa vievää leikata isosta ryhmästä sieltä seasta vanhimpia oksia. Käsittääkseni siis juhannusruususta leikataan aina vanhimpia oksia vuosittain pois tai sitten leikataan kokonaan alas parinkymmenen sentin tapeille useamman vuoden jälkeen. Kun leikkaa tapeille, niin samalla voi kitkeä,jos kitkettävää on, ja lisätä kompostia reilu kerros.
Lapsuudenkodissani oli iso alue juhannusruusuja. Maanpäällinen osa poltettiin keväällä ennen kasvun lähtöä muutaman vuoden välein; eli sitkeitä sissejä ovat. Polton jälkeinen kukinta oli valtava.
Ei kai ne kuitenkaan heti polton jälkeen samana kesänä voineet kukkia? Juhannusruusuthan kukkii toisen vuoden versoilla.
raipel kirjoitti:
Polton jälkeinen kukinta oli valtava.
Yritin etsiä juhannusruusun ketjua tuolta asiaa lajeittain-osiosta, löytyi yllättäen täältä yleisistä asioista. Sille on varmaan ihan hyvä selitys mutta näin ruusuista ymmärtämättömälle se ei auennut - mutta ei se haittaa 
Juhannusruusu kukkii jo nyt
Nuu, täällä on juhannusruusu ja sen sukulaiset. Tämä ketju oli jo olemassa silloin ruusupalstaa perustettaessa niin en laittanut tätä ketjua siihen jatkoksi vaan jätin tämän tänne yleiselle puolelle 
Kiitos tiedosta
. Tietysti etsin sitä asiaa lajeittain-osiosta kohdasta J eli juhannusruusu. Tuli vaan mieleen että kuinka moni muu "tavis" tekee samalla tavalla eli etsii Juhannusruusuille asiaa lajeittain-osiosta ketjua eikä sitä löydä kun ei tiedä että ne on pimpinella-ruusuja. En kai ole ainut jolta se tieto puuttuu
.
SULJETTU. Jatkossa keskustelu juhannusruususta jatkuu Pimpinellaruusut- ketjussa.