Jukkani runko on alkanut alaosastaan pullistua kummasti. Tai se on pullea yhdestä kohdasta ja lommolla toisesta. Runko tuntuu kuitenkin jämäkältä, ettei varman ole mistään mätänemisestä kyse.
Olisiko nyt odotettavissa uutta kasvua vai ongelmia?
Jukkani runko on alkanut alaosastaan pullistua kummasti. Tai se on pullea yhdestä kohdasta ja lommolla toisesta. Runko tuntuu kuitenkin jämäkältä, ettei varman ole mistään mätänemisestä kyse.
Olisiko nyt odotettavissa uutta kasvua vai ongelmia?
En osaa sanoa, kun huomasin pojalleni ostamassa Jukassa ihan samaa ilmiötä..Pitänee tutkia asiaa, epäilisin, että uusi kasvu?
Minun Jukkani lehdet ovat ränsistyneen näköiset, mikä auttaisi? Ovat kumpikin paahteessa eteläikkunalla, mutta toinen on kärsineemmän näköinen.
Tässä parempana säilynyt.
Tässä kärsineempi, lehdissä näkyy tuollaisia vaaleita pilkkuja ja kulumajälkiä.
En osaa vastata, vaan siirrän oman kysymykseni tänne oikeaan paikkaan. Uutena keskustelijana vahingossa laitoin turhan uuden aloituksen, anteeksi.
Jukkapalmu töissä on venähtänyt liian pitkäksi ja pudottanut lehdet alhaalta, joten on yli metri paljasta runkoa. Haluaisin juurruttaa latvuksen uudestaan ja pätkiä varren palasiksi ja kokeilla, tuleeko pätkistä mitään. Mihin aikaan vuodesta kannattaa tehdä ja miten onnistuisi? Juurrutanko latvuksen vedessä vai tökkäänkö suoraan multaan? Osaako joku neuvoa? Kiitos jo etukäteen.
Vuodenajasta riippumatta olen uusinut omaa yuccaani latvapistokkaista ja rungosta repäistyistä versoista. Ja ihan suoraan multaan, on aika helppo juurtumaan. Juurruttamiseen varmaan tepsii samat konstit kuin yleensä muihinkin kasveihin, joita voi lisätä pistokkaasta (näkemykseni mukaan kovin suureen ruukkuun ei kannata istuttaa ja kosteuden haihtumisen estämiseksi kannattaa panna muovihuppu päälle. Ja pidetään multatila kosteana, mutta ei märkänä.) Mulla on varmaan lähiaikoina vähän samanlainen projekti edessä, yuccani on jo kolmemetrinen Rungonpätkiä en ole juurruttanut, koska tykkään enemmän…no siitä, että ei ole sitä tappia Rungonpätkän yläpää kannattaa varmaan suojata jollain (vahaa, talia, balsamia, polttamalla?) Auttoiko yhtään
Auttoi kyllä, kiitos kannustuksesta Rissa. Otan maanantaina oksasakset töihin mukaan, että saan varret poikki ja ruukkujakin kotoa, joihin istuttaa. Niin ja multaa myös, kun autokyyti on tarjolla. Aion niitä pätkiäkin kokeilla ja laittaa tussilla merkit, että tämä puoli ylöspäin. Kerron myöhemmin, miten onnistui.
No mites, kun mun jukalla on nuo lehdet yhtäkkiä kellastunut? Huomasin, että olin kastellut ehkä hieman liikaa, ja laitoin sen partsille aurinkoon. Multa kuivui, mutta lehdet vaan on aivan kuivia ja keltaisia. Ei onneksi (vielä) kaikki. Onkohan se nyt mennyttä vai oisko asialle jotain tehtävissä? Onko jukka muuten paahteisen auringon kukka?
Yucan alalehtien kellastuminen ja kuivuminen on ihan normaalia, siitä ei kannata huolestua. Jos lehtiä kellastuu kasvuston seassa, niin huolta ehkä on. Rungon vointia pitää seurata. Yucca kai luonnossa on paahteeseen ja niukkaan veteen tottunut, mutta itse en menisi yhtäkkiä siirtämään täyteen aurinkoon. Sen lehdissä on vahamainen kerros ja taitaa paahtua hengiltä aika äkkiä. Mielestäni paras vaihtoehto olisi runsas hajavalo, ei liian kuuma ja sumuttaminen aika-ajoin (suihkukaan ei tee pahaa). Omaani aloin kastella keväällä lannoitevedellä kerran viikossa ja tuntuu nyt viihtyvän paremmin. Hiekkaa pitäisi kasvualustassa olla ja saviruukku.
No joo, pitääkin se sitten hakea tuolta partsilta sisälle, heh heh :/ Pitää rajoittaa kasteluakin...
Kiitti tiedoista, ehkä jukka parka vielä pelastuu.
Meillä kans juccapalmu alko ruskettumaan ja minä siitä että etköhän opi kun jätän talveksi ulos . No , ei se oppinu, talven oli kyllä vihreä mutta keväällä sitten ruskettu kokonaan ja nyt näyttäsi vakavasti ettei se enää suostu kasvamaan . Mitähän sille pitäisi antaa;rakkautta vai substraalia?
Vedä runkonaulaimella reilusti rautalannoitusta ja eristä (jos altakasteluruukku) seinämäosat uretaanilla, uretaani kestää vettä eikä homehdu, kysy vaikka Montalta. Miranol on aika hyvää lehtivihreää, jos vanhoille lehdille saa vielä pysymään ja jos ne tippuvat laita mieluusti epoksia, epoksi käy kyllä rungollekin suojaamaan, eli kyllästä juoksevassa vaiheessa ja liimaa vasta geelinä. Näin pitäis kestää rusahtamatta talven yli ulkona. Miranoli ja epoksi kestää vaikka lehti lahoaa.
Siis eikö tuo ylläpito edes yritä ottaa näitä pois rakentajapuolelta, vai miksi näitä tänne tynkyää? Taitavat olla kesälomalla.
Sain isältä kaksi isoa jukkapalmua, ne oli sellaisia vänkyröitä. Katkaisin ja nyt on juurtumassa uusia. Kahdessa palassa on jo pieniä juurenalkuja. Milloin ne voi istuttaa omiin ruukkuihinsa ja kuinka isoihin?
Itellä on jukkapalmu ollut pari vuotta ja sinä aikana se on kutistunut 1/3:aan siitä mitä se oli alunperin. Kenties vuoroin liialla ja liian vähällä kastelulla on ollut asiaan vaikutusta, samoin kuin sillä pienellä kilpikirvahyökkäyksellä. Eikä varmaan se mäntysuovalla ja tolulla kyllästäminenkään ihan hirveästi sen tilannetta helpottanut (vaikka kilpikirvat katosivatkin). Tällä hetkellä kasvi on jotenkin vielä henkitoreissaan. Lehdet ovat hieman korppumaiset ja kirjavan laikukkaat ja kasvi on muutenkin ylen kärsineen näköinen. Olisikohan jotain poppakonstia mitä tehdä, vai kiikutanko roskikseen?
Sain tällaisen juurrutetun jukan anopilta muutama kuukausi sitten. En oikeen osaa tuota oikein kastella tuossa altakasteluruukussa.
Millaisessa ruukussa tuo viihtyisi ja voinko sitä ruveta nyt vaihtamaan?Ja miten sitä kuuluisi kastella tuossa ruukussa?Ruukku on n. 17cm halkaisijaltaan.
Koitapa niukentaa kastelua vaan nyt talveksi silleen, että annat säiliön mennä ihan tyhjäksi ennen kun laitat uutta vettä, äläkä täytä sitten ihan maximiin asti kun täytät. En nyt ihan pimeimpään aikaa suosittelisi mullanvaihtoa kun se innostaa kasvamaan. Saisit heikkoa kasvua ilman lisävaloa.
Jos kuitenkin tahdot mullan vaihtaa (nyt tai keväällä) niin etsi altakasteluruukkuun tarkoitettua multaa ennemmin kuin mustaa multaa, laita ruukun pohjalle parikin senttiä lecasoraa/ruukunsirpaleita/kiviä ja sellanen ruukku että on se reikä siellä pohjassa. Mustasta mullasta ei jukat mun mielestä oikeen välitä. Ne ei tykkää liiasta vedestä. Sillä onko ruukku savinen vai muovinen ei oo niin väliä. Ihan kumman kanssa osaat kastella. Ja aluslautasenahan toimii myös suojaruukku.
Lannoituksena kannattaa käyttää tikkuja ennemmin kun nestemäistä ja ne annetaan sitten vasta keväällä ja jos vaihdat ruukun keväällä niin vasta parin viikon päästä ruukunvaihdosta. Uusi multa kun sisältää hyvin ravinteita
Viikko sitten, napsin yhdestä jukasta 2 pientä alkua, toisessa ei ollut juuria, toisessa oli pari pientä juurta. Pisti ne multaan ja kostutin.. Ruukku on saviruukku. Nyt multa on kuivahtanut ja taimet nuopahtaneet.. Pistin lisää vettä ja muovipussin päälle. Nuo taimet on ikkunan luona, ja joka aamu tuuletan huonetta 5 minuuttia, eikai se vaikuta tuohon?? Lehdet ei ole viellä kellastuneet.
Miten jatkaa tästä? Pidänkö multaa hieman kosteana vähän aikaa n. 1-3 viikkoa??
Juurrutus kuullostaa hyvältä, kunhan vain muistat tuulettaa päivittäin, etteivät pistokkaat ala mädäntyä muovipussin sisällä. Itse olen juurruttanut jukan ensin vedessä, mutta varmasti juurtuu mullassa yhtä hyvin. Juurtumiseen menee kyllä enemmän aikaa kuin 1-3 viikkoa.
Tuulettamisesta on sitten vaikeampi sanoa. Kesällä ei ole mitään haittaa, mutta en pitäisi pakkasilla ikkunaa auki, koska on aina mahdollisuus, että kasviraukka paleltuu.
Jukkapalmu alkoi näyttää aikasen ynseältä. Tiputteli rungosta liki kaikki lehdet pois ja runkokin rupesi näyttämään vallan ikävältä. Taisipa käydä niin että olin sitä liiaksi asti kastellut. Multa oli aivan kuin kuravelliä Ruukkukin on ollut ilmeisesti liian iso jukalle (10l ruukku).
Otin kasvin pois mullasta ja huuhdoin juuripaakusta mullat pois. Kuivasin sen sitten. Laitoin kasvin pienempään 4l ruukkuun ja takaisin samat mullat jotka olin kuivannut. Nyt ruukun pohjalle tehty salaojitus leca-soralla. Samalla latvoin koko komeuden. 1m korkeasta kasvista 40cm pätkä pois ja lasiin juurtumaan. Katkaisukohtaan valutin steariini, jottei sinne pääse likaa eikä kasvi kuiva. Vuodenaika ei varmaan ihan paras mahdollinen ollut operaatiolle, mutta mielestäni kasvi olisi hapantunut melko nopeasti jos tätä en olisi tehnyt.
Vaan mitäs mieltä harjaantuneemmat on ? Tuliko tehtyä tyhmyyksiä ?
Kertokaa muuten samalla, miten saisin pienissä savisissa istutusruukuissa (4cm korkeita + aluslautanen) pysymään oikean kosketeuden viikon ajan ? Kylvin traakkipuun ja parin eri palmun siemeniä pari päivää sitten. Nyt joulun pyhiksi 8 päivän reissu edessä ja kokemukseni mukaan aluslautasella oleva vesi riittää n. kahdeksi päiväksi. Veteen niitä ei viitsi upottaa, koska sitten ruukkuihin tulee vedenpaisumus.
Öö siis istutusruukuissa joissa kasvit vasta itämisvaiheessa? Muovipussi päälle ja pieni reikä että vähän ilma vaihtuu?
Jukkapalmun elvytykseen en osaa sanoa mitään, sillä kaikki omat jukat on päätyneet alta aika yksikön biojäteastiaan…
Ok. Kokeilen seuraavaa viritystä:
Ruukkujen aluslautaselle vettä ja ruukku muovikulhoon jonka pohjalle vettä. Kulhon päälle tuorekelmu jossa on reikiä.