Jumaltenkukka, Dodecatheon

Minäpä taidan nyt kokeilla...katsotaan sitten, miten käy. Ainakin mulla on kourallinen kypsännäköisiä siemeniä...no, ainakin vauvankourallinen!

Hei kaikille..

Tarvitsisin apua ko. kasvin tunnistamiseen/nimeämiseen..siirsin kasvin vuosi sitten erään purettavan talon pihalta omalleni..silloin kasvissa ei ollut kuin lehtiruusuke joka kiinnitti huomioni, arvelin siis kasvin olevan jonkun perennan??Mutta mikä? Kukka aloitti kukinnan kesäkuun alkupuolella ja on kukki melkein kuukauden. Kukat muistuttavat syklaamin kukkia, korkeutta kasvilla on n. 20 cm. Todella kaunis, kukkii "huonossa" penkissä, en uskalla siirtää ennen kuin tiedän mistä kasvista on kyse/mitä vaatii..mutta kaunis kuin mikä..kiitos vastauksista..

Kasvisi on jumaltenkukka, Dodecatheon. Tarkemmin en kuvasta pysty määrittelemään.

Siemenlisätyistä tuli valkea. Mistä ne tietää, että mie valkeista tykkään. En saanut siitä parempaa kuvaa.

Ja minä yritin ja yritin etsiä valkoisen siemeniä. Onpa kaunis kasvi ja kaunis kukinto, Kurpitsa.

Yritän ottaa siemeniä talteen.

Siemenistä voi tulla sitten ihan minkä värisiä tahansa…

Minä nappasin jostain siemenkirjeestä muutaman siemenen. Ovat taimella, pitäisi koulia ne ja sitten jossain vaiheessa laittaa ne penkkiin. Kukkivat vissiin vasta ens vuonna?

Minulla tämä vallan riehaantui kukkimisen suhteen tänä vuonna:

Minusta tämän kasvin kohdalla on sama kun keijunmekon. Ei tiedä mistä johtuu, että on niin ihana.

Mahtaakohan kukkien nimillä olla merkitystä?

Voi ollakkin:)

Poppiukselta noin viikko sitten saamani jumaltenkukka oli viime viikon vielä lehdet ja kukkavarret nuupallaan, mutta tänään olivat lehdet jo pystyssä ja kukat myös, vaikka varret ovat osittain vaaka-asennossa :] Joten on se jo juurtumassa. En minä kukkia malttanut poiskaan leikata.

Tässä nämä pienet taimet ovat.

Aronjan jumaltenkukka on aivan mykistyttävän ihana sydän

Omani ei aivan samaan vielä yltänyt mutta perästä tullaan.

Suuurkeat kuvat, mutta oikeasti eri värejäpomppivaa naurua

Häviääkö jumaltenkukan koko kasvusto kukinnan jälkeen näkyvistä? Jos näin on, pitää se ainakin minun olosuhteissani tarkoin merkitä, etten istuta sen päälle jotain uutta kasvia.

Joskus häviää ei aina.

Ahaa :smiley: Joko tai sitten ei :}

Minulta ei ole hävinnyt muistaakseni koskaan, mutta ei se mikään kovin hehkeäkään ole. Viereen jotain hitaampaa, joka sitten vähän kuin lehdillään peittää sitä kasvustoa. Minulla on toisella puolen pientä kuunliljaa, toisella puolella japaninangervoa. Tai jotain angervoa kumminkin. Eivät peitä kokonaan, mutta vähän.