Jumaltenkukka, Dodecatheon

Nuppuvaiheessa jo tämäkin ja tosi hyvässä kasvussa. :)

Kukinta on jo hyvässä mallissa.

Raakki, onko tuo sinun jumaltenkukka oikeasti noin vaaleata vai hämääkö kuvaoho, minulla on paljon punaisempaahymy.

Meillä selvästi tummenpaa kukintaa kuin Raakilla.Pihalla katsottuna kuvaakin tummempi.

minulla on varmaan sitten samaa kun tähtiputkellasilmän isku.

Miulla on kolmea kokoa ja sävyä.

.

onko jumaltenkukkaa olemassa myös valkoisenaoho, ihan niinkuin muistaisin jostain kuulleeni sellaistahymy. semmoisen valkoisen kyllä tahtoisin jos olisi olemassasilmän isku.

farmari, onpa hyvinkin.  Itsekin tässä hämmästelin kun kaksi saamaani jumaltenkukkaa alkoivat tehdä kukkavarsia ja toisessa nuput punersivat ja toisessa olivat valkoisia.

Minulla on isojumaltenkukkaa ja vuorijumaltenkukkaa. Särkän perennataimistolla on myös valkoista. Pitäisköhän hakea semmoistakin?

Vuorijumalten kukkien värissä on eroja - toiset on hailakoita, toiset vahvan punaisia. Minä valitsin aikonaan omani nimenomaan kukkivina, että saan tummanpunaisia.

Minäkin kävin vielä nyt illalla tarkistamassa tuota väriä ja kyllä se kuvan mukainen on. Nuo on siemenistä kasvatettuja, joten en ole tarkempaa nimeä niille antanutkaan.

onko vuorijumaltenkukan ja jumaltenkukan lehdissä mitään eroaoho, en nimittäin ole varma yhtään että kumpaa minulla onhymy.

Tästä jumaltenkukasta tykkään kuin hullu puurosta, se on niiiiiin kaunis!! Yhden taimen ostin joskus, ja sain pari siementaimea, ja siirtoistutuksessa ollessaan levisivät sellaiseksi mättääksi, että sain sen jaettua näin upeaksi kasvustoksi.

Jumaltenkukasta tykkään minäkin, väri on voimakas ja tuntuu tykkäävän jakamisesta.

Tosi ihanat kuvat jumaltenkukasta. En ole uskaltanut omaani jakaa,vaikka se on jo aika laaja.Nytpä tiedän,että siitä saa komean kasvuston.Millaisessa paikassa se parhaiten menestyisi.

onko vuorijumaltenkukan ja jumaltenkukan välillä koko eroja kun näyttäisi että minulla olisi kahta eri korkuista mutta saman väristä kukinnoiltaan, siinä korkeammassa on kukkavanat punertavat ja matalammassa on kukkavanat vihreätoho

Siemenistä olen kasvattanut nämä jumaltenkukat ja keskellä oleva on paljon korkeampi ja vaaleampi kuin laidoilla olevat. Siemenet olivat vuorijumaltenkukan siemeniä. Nyt on valkoisesta jumaltenkukasta taimia, mutta ne kukkivat varmaankin vasta ensi kesänä. Valkoisen jumaltenkukan siemeniä tilasin Jelittolta Saksasta.

Minulla on ainakin viiden vuoden ikäinen jumaltenkukka, tuota punaviolettia versiota. Se kukkii kauniisti ajallaan, mutta ongelmana (jaa, taas ongelmia!!?) on se, ettei se leviä ja kypsyneistä siemenistä ei ole ainakaan vielä tullut mitään. Millaisissa paikoissa kasvatatte ja milloin kylvätte uusia siemeniä? Hapan vai kalkittu maa?

Helmikuussa olen laittanut siemenet kylmälle verannalle mullan päälle. Hyvin on itäneet ihan tavallisessa puutarhamullassa.

Oletko, Kurpitsa tai joku muu penttiläinen, koskaan kylvänyt jumaltenkukkaa suoraan kasvupaikalle jo syksyllä?

On itsekseen kylväytynyt niin kun näköjään nytkin, mutten ole ikinä siellä vauvoja huomannut. On kyllä huono kuiva savipaikka.