Juurrutusniksejä

Kokeilin juurruttaa Kynttiläliisukkaa tällaisessa hampurilaispaikan juomamukissa, jossa on vermikuliittia ja vettä. Mukin kannessa on juuri sopivankokoinen reikä, jotta taimi saa happea. Nämä kaksi olivat purkissa arviolta kaksi viikkoa, ja nyt jo näin hyvät juuret. Purkissa nyt uudet juurtumassa

Alkuperäinen kirjoittaja: kakapo

Onkos kukaan vielä yrittänyt juurruttaa kahvipensaan pistokkaita? Minä yritin, muttei se tehnyt juuria. Sääli heittää aina pois kauniita pistokkaita.  Ja pätkäsin poikki muutaman jotka kasvoi mullasta.

Keväällä pitää hankkia isompi ruukku, koska kahvipensaani on jo sen verran iso ja samassa ruukussa on jo 7 kaverusta.

kesänlapsi juuri lisäsi verenpisara-ketjuun hienomekkorivistön ja sain siitä aiheen muistella hyviksi havaittuja kokeiltuja konsteja.

a) juurrutusastiana on paras tummasta lasista (viffeä, ruskea, sininen) tehty astia

b) jos pitää käyttää kirkasta lasia, se on hyvä piilottaa esim mustaan muoviruukkuun

c) pistokkaiden lisäksi purkkiin voi lisätä pajunoksasta pätkän (juu, hyväksyn jopa sen, että ilman lupaa käy saksimassa ojanvarsipöheiköstä, kunhan siististi leikkaa:-))

d) semmosta kippoa, jossa juuret ovat hyvin kasvaneet, ei parane tyhjentää vedestä, vaikka pistokkaat jo onkin ruukuttanut. säilyttää sitä jossakin syrjässä ja kun tulee uutta juurrutettavaa, lisää vain vettä ja laittaa pistokkaat siihen.

e) jos juurruttaa suoraan mullassa (minusta oikeampi tapa), kannattaa pistokkaat asetella mahdollisimman lähelle ruukun reunoja - ei keskelle purkkia. - eikä pidä unohtaa, että pistokkaista riippuen niitä on hyvä kuivatella ennen multaan laittoa: kaktuksia viikonkin, pari tuntia annan pelakuittenkin odotella pöydällä purkitusta…

yksi kokeiltu vinkki vielä: kun saatte lähetettyjä pistokkaita niin hyvästäkin pakkaamisesta ja itellan nopeasta toiminnasta huolimatta, ne pakostakin reissussa rähjääntyy. upottakaa ne ihan umpisukkulaan isoon vesimäärään hetkeksi ennen multaan laittamista.

Pitääpäs kokeilla! Postin saapuessa tuli kiire ettiä vauhdilla jotku sopivan kokoiset astiat pistokkaille. Siinä hätäpäissäni otin lasivitriinistä viinilasit. Määhän voisin vaikka jätesäkistä leikata muovit ympärille, niin ovat pimeässä vedenalaisilta osilta. Paju limottuu tosi nopeesti. Jos sitä liottais omassa vedessä, ja lisäis sitä pajuvettä sitten nuihin kuppeihin?

Voi mai-lee; minä olen aina valinnut kirkkaimman lasin mitä olen löytänyt.

Joku iäkkäämpi naishenkilö juurrutti aina pelakuita niin, että han laittoi muutaman puuhiilen juurrutusveteen. Mikäs taika sillä on?

Puuhiili estää pöpöjen kasvua vedessä

Mitä tein väärin kun osa pistokkaista ei tee juurta vaan kasvattaa leikkauspintaan jotain ‘napamötikkää’.

Kyllä siihen napamötikkään ennen pitkää juuretkin tulee, älä vaan heitä niitä pois vaan jatkajuurrutusta.

Kasvattaa kallusta, juuret siitä mötikästä puskee aikanaan

Kiitos Meriva ja Valtsu neuvosta, on niin hirmu kauan siitä kun mullassa kasvatettavia olen juurrutellut. Toivottavasti onnistun näistä olisi tarkoitus tulla hienot amppelin tulevalle kesälle.

Laitoin tänään soilikki Glorian lehtipistokkaita juurtumaan. Puolet Kissan hiekkaan ja puolet multaan. Olisi pitänyt kuivattaa ensin hiukan sitä leikkauspitaa tai hiilellä sivellä. Ahkeraliisan pistokkaita laitoin kissan hiekkaan ja ne juurtui erittäin nopesti ja hyvin. Kissan hiekkana käytin Helmi hiekkaa. Se on hajutonta ja pölytöntä. Ostin sen Kaari kauppakeskuksen Faunasta.Läpinäkyvissä muovi pukeissa olen juurruttanut. Niistä näkee hyvin juurien kehityksen. Hiekan voi käyttää uudestan, joten on edullista.

Miten teeruusun saa juurrutettua ja koskahan sitä leikataan ja miten?

…juurrutus- eli pistokaslisäystä…

Olen kokeillut juurruttaa Sinikohtaloa ja Valkokäpyä eri konsteilla, mutta tulos on aina arvoitus. Olisiko jollakulla antaa  joku hyvä vinkki?