Luin joiltain sivuilta, kuinka vanha nurmikko oli jyrsitty. Jos joku muistaa, minkälaisella jyrsimellä oli sen suorittanut, olisin kiitollinen neuvosta. Konevuokraamossa sanottiin, että heidän jyrsimensä ovat liian heikkoja. Minulla on nurmikolla myyränkoloja, jotka ovat myös nostaneet nurmen pintaa sekä niitä sitkeitä ruohotuppoja, jotka ovat tiukasti maassa. Puutarhaliikkeessä neuvottiin myös jyrsimään ja sen jälkeen kalkitsemaan, lannoittamaan sekä lisätä uusia simeniä.
Cirkendal
Nostin tämän kysymyksen uudelleen esille tässä uudessa otsikossaan. Ehkäpä jollain olisi vastaustakin antaa?
Jos ei saa jotain traktorin kanssa käymään pihallaan, kannattaa varmaankin ensin kääntää maa lapiolla. Mikään jyrsin ei taida jaksaa kääntää tavallista nurmikkoa. Kokeiltu on, lainattu erilaisia härveleitä ja lopulta tilattu traktori töihin. Kyllä se sitten meni jo jyrsimelläkin.
Kannattaako osa nurmikosta rullata talteen ensin?
Hei,
Joudun ujuttamaan kysymykseni väärään ketjuun, koska uutta ei pysty kone-osioon lisäämään.
Osotoslistallani on puutarhajyrsin. Minkä merkkisiä, kokoisia ym ominaisuuksilla varustettuja koneita palstalaiset suosittelevat? Onko kokemuksia Brigss & Stratton merkistä?
Sinipsu, oli tällä Jyrsin-palsta jo olemassa. Siirsin viestisi tänne oikeaan paikkaansa
Mulla on vanhusten kanssa kimppa-Mantis. Meille se on ollut aivan riittävä.
Mulla on vanhusten kanssa kimppa-Mantis. Meille se on ollut aivan riittävä.
Heips. Kuinkas paljon teillä on puutarhajyrsimissä tehoja. Mä oon aatellu sellasta mallia, jossa olisi vetävät pyörät. Onko suosituksia
???
Meillä on vanha-vanha kone, käytettynä ostettiin ja haettiinkin kaukaa (hyvää kannattaa odottaa).
Tehoa on 5 heppaa, se on ihan must. Ja kovaa menee Pyörätkin on olemassa, muttei vielä tarvittu. Pikkuinen peräkärry olis jossain vaiheessa hyvä, pitänee tehdä.
Piti lisätä, että tässä on aika leveä se työleveys ja ihan niillä terillä vedetään kasvimaalla, jarrutin (vai mikä se on) on perässä.
KIITTI!!! Aika moni on ton 5 heppaa. Kait se sitten on riittävä.
Mulla oli taka-ajatuksena aurata sillä myös lumia ja siksi kiinostaa karkeakuvioiset vetävät pyörät. [Lääkärin mukaan lumikolan työntämisliike on mun vammoilla vaarallinen, joten tartten koneapua.]
Ei kannata leikkiä jyrsimen kanssa lumitöissä!
Itse aikanaan hankin jyrsimeen kaikki mahdolliset lisävarusteet puskulevyä ja linkoa myöten. Puskulevyllä ei ole mitään virkaa - ei se mitään jaksa lykätä. Linko oli muuten kyllä hyvä, mutta kolme moottoria hajosi, ennen kuin uskoin ja hankin erillisen lumilingon. Se onkin kestänyt jo pitkälti yli 20 vuotta.
Lumityöt vaativat ilman muuta 8 - 12 heppaisen koneen!
Laitan huomenna tietoja meidän tämänkesäisestä jyrsinhankinnasta. Se on raskaalle savimaallekin sopiva, työskentelyleveys riittävä, voimaa tarpeeksi. Tarkemmat tiedot täytyy kaivaa esille, mutta yritän muistaa huomenna. Muistuta jos ei kuulu :)
Muoks; siis jyrsin meille hankittiin ihan maan jyrsintään
Siis Nuun kohdalle on osunut lottovoitto!!!
Raakki, paljonko sulla oli niissä koneissa heppoja? Menikö ylikuorman puolelle? Mulla täällä "kaupungissa" vaan miniatyyripiha, mutta kaikki on rinnettä. [Ja minä vielä vammainen. Tosin mä en kerro lääkärille kaikkea mitä puutarhassa teen. Sehän sais hepulin.]
Viisheppanen se jyrsin oli, mutta lumilinko oli sille liian raskas ja jyrsimen moottori on suunniteltu pelkästään kesäkäyttöön. Yksi moottori tilattiin ihan talvikäyttöä varten, mutta ei sekään kestänyt. :(
Lumilinkoja on pienempiäkin pikkupihoihin ja varmasti parempi ratkaisu.
Tattista. Linkoa mä en halua ku ei voi lingota noin vaan. Mulle riittäs puskulevy lumiaikana ja tietty maan möyhennysvaihtoehto sulan maan aikana. Aattelin, että monta konetta on kalliimpi kuin yksi hyvä ja monipuolinen kone.
Usko vaan, ettei se puskulevysysteemi toimi!
Yhdistelmäkoneet ovat lähes aina huonompi ratkaisu, kuin omaan tarkoitukseensa tehty kone.
Löytyy niitä pieniinkin pihoihin: Linkki
Meillä on edelleen käytössä 80-luvun lopulla ostettu keltainen Texas-jyrsin. Tehoa sen Briksussa taitaa olla viitisen hevosvoimaa ja tuntuvat olevat tosi työhevosen voimia. Todella raskas käyttää, vaatii papua hauikseen, ei voi ajatellakaan, että vaimo ottaisi ja jyrsisi perunamaan ennen kuin menee lounasta keittämään. Jää siis isännän vastuulle perunamaan pehmitys.
Viime vuonna sen moottori lakkasi käymästä ja kun sitä yritin tarkemmin tutkia, niin totesin bensatankin ja kaasuttimen olevan täynnä kaikenlaista töhkää. Ensin yritin itse rassailla kun on tuota tekniikkaa joksus tullut opiskeltua mutta enhän minä sitä käyntiin saanut. Vein sen sitten meidän kylän monitoimimiehelle ja viikossa hän sen laittoi käyntiin.
Uudesta olen toisinaan unta nähnyt mutta aina on löytynyt tärkeämpiä rahanreikiä. Toivomuslistan kärjessä olisi Honda, jota olen monta kertaa käynyt liikkeessä hiplaamassa. Siinä on tehoa neljä hevosvoimaa ja vetävät pyörät mutta parasta on se, että jyrsinterät ovat pyörien takana ja laite on tasapainossa pyörien akselin suhteen. En ole sitä pellolla kokeillut, mutta sen on pakko olla kevyesti ja helposti ohjailtava. Sen avulla voisin siirtää vaimolle kokonaisvastuun keittiöpuutarhan hoidosta. Valitetavasti sen hinnalla näyttää saavan kaksi tavallista jyrsintä.
Olen ollut keväällä hankkimaamme puutarhajyrsimeen tosi tyytyväinen. Pystyn sitä itsekin käyttämään savisessa kasvimaapellossani ilman suuria fyysisiä ponnistuksia. Tulee toki kuuma jyrsimen perässä tallustaessa ja sitä ohjaillessa, mutta se on oikeastaan siinä, suuria voimia ei käytössä tarvita.Käyttötekniikan oppii hetkessä.
Laitetta suositeltiin meille jyrsimenä jota ammattilaisetkin käyttävät. Se etenee päättäväisesti ja vaivatta tuolla savimaassa, ja jättää jälkeensä hienosti myllättyä maata. Mistään muista jyrsimistä minulla ei ole kylläkään kokemusta, joten en tiedä tämän huonommuudesta tai paremmuudesta muihin verrattuna. Mutta hyvin toimii näissä minun "ei-niin-helpoissa" oloissa
Tiedot: Viking VH540 Suurille aloille ja erilaisille maapohjille tarkoitettu bensiinimoottorijyrsin (5,5 HV) . Iso muokkausleveys (kahdet terät, työleveys ilman ulompia teriä 59 cm, ulommat terät kiinnitettyinä 82 cm), aisa yksilöllisesti säädettävä, säädettävä jarrukannus, kasvien suojakiekot, kuljetusta helpottava (käytön aikana helposti ylös nostettava) tukipyörä edessä, peruutusvaihde. Lisävarusteena saatavissa mm. rautapyörät ja vakoaura.
Terät vievät jyrsintä eteenpäin. Pyörintänopeutta säädetään kaasuvivulla. Jarrukannus voidaan säätää eri syvyyksille. Jos jarrukannus painetaan syvemmälle maahan muokkaavat terät syvemmältä ja eteneminen hidastuu. Ja toisinpäin, jos jarrukannus säädetään korkeammalle niin muokkaussyvyys pienenee ja eteneminen nopeutuu. Peruutusvaihde helpottaa jyrsimen käyttöä, mm. kääntämistä ahtaissakin paikoissa.
Kiitos Nuu, Raakki ja Humulus. Vikingin maahantuoja onkin tuossa ihan vieressä, joten ei kun sinne jahka tässä vähän tervehtyy. Lingon kanssa on aina se ongelma, että täällä kaikki lingottava lentää naapurin puolelle. :-/