Kaali: Keräkaali, Brassica oleracea var. capitata

Minulla on punakaalin siemeniä. Milloin ne pitäis laittaa esikasvatukseen? En ole koskaan kokeillut edes. Kertokaas viisaammat

Sen verran sain tuossa selville, että lajikkeesta riippuen kasvu aika on n.80-140 vuorokautta. Siitä tietty voi vähän laskeskella ja tietty, että ehtii tulla jo lämpimät säät, ennen kuin vie ulos.. Ei siinä mitään ohjetta ollut pussukan kyljessä?

Minä olin saanut tuo pussin kylkiäisenä ja kaikki luki englanniksi. Mutta ne etanat, jos niitä on, tai jotain toukkia, niin nehän syövät kaikki kaalini. Pitääkö torjua jotenkin? Taidanpa kuitenkin kylvää ne tänään.

Huhtikuussa kylvetään ja esikasvatetaan taimiksi ennen maahan laittammista. Peitä harsolla, niin saat pidettyä suurimman osan tuholaisista loitolla. Etenat ovat pieni ongelma verrattuna pieniin mustiin kuoriaisiin, jotka syövät taimen sydämen niin että mitään satoa ei tule. Harso suojaa kyllä. Juurimato on oma luku sinänsä... Kaalilla on paljon tuholaisia ja se vaatii voimakkaan lannoituksen.

Miksihän kaalini ei ala käpertyä ollenkaan keräksi, lehtiä on jonkun verran. Onko joku niksi, vai pitääkö vaan odottaa?

Pirkko-Martta, tuo on minullekkin mysteeri. Viime vuonna onnistuin tosi hyvin broccolin eli vihreän parsakaalin kanssa kunnes madot tulivat. Mutta keräkaalit eivät kerineet, kasvoivat vaan - kunnes ne madot söivät kaiken.

Nyt on kaalit kasvihuoneessa ja kovassa vauhdissa ovatkin. Avomaalla on satunnaisia broccoleita vaan. Mutta en näe kerimisen alkua niissä toisissakaan ollenkaan.

Odottelen vaan - jospa se mysteeri tästä selviää...

Punakaalia laitoin taas tänäkin vuonna itämään. Kolmas vuosi menossa ja kerän kerää en ole vielä onnistunut saamaan. Ensimmäisenä vuonna kirpat veivät kaikki taimeni, heti kun sain ne istutettua peltoon. Viimevuonna kaalit vaan kasvoivat, mutta eivät kerineet ollenkaan.

Nyt siis uudella innolla. Taimet ovat joka vuosi vähentyneet, tänä vuonna kahdeksan siementä laitoin itämään. Päätin kokeilla onneani vain muutamalla, sit kun luonnistuu paremmin voi lisätä määrää.

Pirkkis ja Temskukka, selvisikö teille koskaan mistä johtui tämä kerimättömyys?

Keräkaali 

(Brassica oleracea var. capitata) on kaalin  (Brassica oleracea) muunnos. Keräkaalista on jalostettu viljelyyn runsaasti erilaisia lajikkeita  jotka muodostavat Capitata-lajikeryhmän. Tähän kuuluu tavallisen keräkaalin eli valkokaalin lisäksi punakaali-  ja suippokaalilajikkeet.

(Wikipedia)

Voiko kaalintaimet istuttaa hieman syvempään kuin ne ovat olleet aiemmin?

Minä ainakin teen aina niin.

KYllä harmittaa, kun kaalintaimia en löydä koko kaupungista. Aiempina vuosina olen aina Multasormesta ostanut, mutta epäilivät, että tuskin tulee.

Kuinka paljon tilaa nuo keräkaalit oikein tarvitsevat. Ensin meinasin viljellä muutaman sellaisen parvekkeella, kun ajattelin että se on sellainen 20-30cm kokoinen. Mutta jos olen kuvista katsellut oikein niin se taitaa olla paljon isompi kun nuo lehdet ovat auki ennen kerään menoa?

50-60cm halkaisija?

vähintään tuo; ohje on riviväli 70 cm ja taimiväli saman verran. eivätkä auki olevat lehdet mene kerään - saman tilan vaativat kasvukauden loppuun asti

Uloimmat lehdet jää auki.

Jatkan täällä juttua kaalin kasvatuksesta, ettei valvojan tarvitse siirtää, Tuomipihlajan galleriasta siis. Tuomipihlaja, tuhkan käyttö oli uusi juttu! Sitä pitääkin kokeilla, sillä ainakin saunan pesästä tulee suht puhdasta puuntuhkaa. Ja voi tosiaan olla, että maa on meillä kaaleille liian laihaa, jos olet sitä mieltä että ne tarvitsevat vahvaa maata. Mutta kumma ettei auta, vaikka annankin vihanneksille lannoitteita.

Suunnitelmissa kyllä on tilata traktorikuormallinen hevonlantaturvetta läheltä, sillä meidänkin maa on savea. Siinä on kasvatettu vihanneksia vuosikymmeniä, ehkei se vain enää kykene antamaan kasvua.

Naapuripalstalla, appivanhempien kasvimaalla saman pellon eri laidalla, kasvaa kaikki kasvikset kuin hullut, kun appi hankki pohjalle reilusti sitä hevonpee-turvetta.

Jos kaalintaimet tarvitsevat viileää, kannattaako mun viedä kaikki kaalikylvökset vaikka suoraan verstaan ikkunoille (keväällä siellä on valoisaa ja lämpöä 8-12 astetta) jo ennen itämistä?

Onhan tässä ensi kevääseen aikaa, mutta kateeksi käy, kun kaalien kuvia kattelee!

Kyllä kaalit on ravinteikkaan maan kasveja. Vuoroviljelyssä ne ovat ensimmäisen vuoron kasveja. Kokeile ihmeessä verstasta taimikasvatukseen, varmasti on parempi kuin sisällä. Ja kuvittelisin, että sun tosiaan kannattaa kylvää sinne suoraan, kun ei siellä kumminkaan ole pakkasta. Minä vien lasitetulle parvekkeelle vasta kun ovat itäneet, koska parvekkeella menee helposti nollaan ja joskus jopa alle siihen aikaan vuotta. Taimia kannattaa sitten muutama päivä myös karaista ennen ulos istuttamista.

Tuhkalla saa kyllä kirpat lipettiin. Jos ja kun kirppoja ilmestyy niin aloitan heti tuhkaamisen. Eli heittelen niille tuhkaa aina samalla kuin kastelen. Märissä kasveissa tuhka pysyy vähän paremmin. Istuttamisen jälkeen, kun harsot on laitettu päälle, en ole enää jaksanut tuhkata, mutta ei kirpoista sitten enää ole ollut riesaakaan.

Terve, Mulla on tossa keräkaalin ja kukkakaalin siemeniä, niin millos ne nyt uskaltaa kylvää ? jos veis suoraan kasvariin heti kun ovat itäneet. Täällä yö lämmöt näkyy olevan just 0-3 astetta plussan puolella. Kestääkö kaalit yhtään pakkasta?

7 vuotta sitten tähän ketjuun kirjoittaneet pohtivat kaalin kermättömyyttä, ja ny minä tuota samaa asiaa pähkäilen. Naapuripalstan rouvalla kaaleilla on jo jonkinlainen kerä, mutta minulla vain lehtiä löyhästi. Vielä kielimuuri esteenä, etten kysyessäni tule ymmärretyksi tai itse ymmärrä saamaani vastausta.

Kannattaako syödä löyhästi kerineitä ja kirppojen mutustelemia keräkaalinlehtiä? Pakkanenkin niitä purrut. Kannattaako keitellä vai survonko peltoon?

Kevyesti keität tai pikapaistat wokin tapaan ja syöt voin kera, saat luteiinin ja vitamiinit talteen. Pitsilehtisyys ei haittaa, aattelepa mikä tuuri, että ovat löyhästi kerällä, helppo huuhtoa!