Kaali : Kukkakaali, Brassica oleracea v. botrytis

Mun kaalintaimet on istutettu sinne tänne perennapenkkien aukkopaikkoihin tässä parin viimeisen viikon aikana. Ei vielä kirpan kirppaa ole niihin eksynyt.

Sain kukkakaalin taimia 10 sentillä per taimipurkki (purkissa useita taimia), joten laitoin niitä noin 10 kpl kasvamaan kasvimaalle. Vaikka ovat olleet koko ajan harson alla, joku on käynyt napostelemassa lehtiin reikiä. Jos alkaa vaikuttaa siltä, ettei niistä saa minkäänlaista satoa, nypin ne pois ja pistän vaikka salaattia tilalle. Sateista on kyllä ollut täällä Joensuussa ainakin.

Onpas Melissa tehnyt hyvät kaupat! Jos ne syystä tai toisesta ei onnistuiskaan niin ei valtavasti jää harmittamaan :slight_smile:

Kukkakaalin kasvatuksesta luovuin viime kesänä kun ensin alkukesästä niitä riivasi kirpat, söivät rei’ille. Lopullisen tuhon varmisti sitten toukat. Ei tullut satoa vaikka harson pidin päällä, ostan kukkikset jatkossa torilta.

Mulla on pieni kukkakaalin alku. Kaali kasvaa Lidlin hienossa kasvulavatyyppisessä muovikasvarissa Biolanin kasvusäkissä ja kirpat ja toukat on tehneet aika hyvää tuhoa lehdille, mutta onko se nyt niin, että kun kaali on alkuun päässyt niin kirpat ja toukat ei voi enää tehdä mitään lopullista?

Tänä vuonna sain onnistumaan kokonaiset 3 (!) purppurakukkakaalia hymy, tosin eilen kaksi pienenpää kukintoa katosi salaperäisesti jänisten suihin. Tai ainakin niin minulle kirkkain silmin kerrottiin kun hämmästyin niitten katoamista aidatulta kasvimaalta....hymyä.

No, jäi edes isoin ja onnistunein kukkakaali:

Puolet syötiin raakana ja lopuista tein kermaisen keiton. Oli kyllä herkullinen. Nopea freesaus öljyssä piti värinkin violettina, keitto oli hennon vaaleanvioletin väristä. Ötökät olivat syöneet lehdet mutta ymmärtäneet jättää kukinnon rauhaan!

vitsi minkä värinen! tosi mahee!

Jos noi ötökät ei tajunnu et toi on kukkakaali kun on niin jännän värinen.

kertokaas. Joku ötö on iskenyt kukkiksiin. yksi on mennyt harmaaksi ja hatulaiseksi. Pitäisikö kerätä kaikki pois tässä vaiheessa, ettei muutkin mene? Jättäisinkö tuon yhden syötiksi ötököille vai keräisin senkin pois ja jättäisin punakaalit yksin harson alle?

Jahas, uskaltaakohan tuota kukkakaalta edes kokeilla näin vähäisillä taidoilla.

:slight_smile: taidot ei ainakaan lisäänny, ellet harjottele.
tämän moton löysin äsken toiselta sivustolta. pätee puutarhailussakin erinomaisesti-> "Misteepä sen tietää mihinkä pystyy ennen kun kokkeiloo"
onnea viljellyksillesi.
epäonnistumisen voi sitten laittaa kauniin aurinkoisen kesän syyksi; kaalit kun viihtyvät paremmin viileässä kosteudessa.

Kiitos, kiitos! Onnea tarvitaankin kun on tuota intoa enemmän kuin taitoa ja ongelma lienee sekin, että tulee ensin hutkittua ja sitten vasta tutkittua:)

Mä aion tänävuonna myös kokeilla violettia kukkakaalia.

Tänään istuttelin kukkakaalin siemeniä. Saas nähdä miten tytön käy. Tänä vuonna aion kokeilla kaikennäköistä ja kokoista ja ja ja… mahtaakohan talossamme riittää tilaa taimilleni? :slight_smile:

Näitä olen pikkasen ylpeä omaa siemen kasvatusta. Älkää katsoko  rikkoja  mie vaan kasvatin taimet mies istutti (liian taajaan) ja nämä on miehen hoidossa mulla on toinen penkki.

Tässä on sekaisin keräkaalia, ruusukaalia, kukkakaaleja, parsakaalia ja lehtikaaleja huomasin muuten että jokaiselle kaalille oli oma osasto en nyt  oikein tienyt mihin kuuluu kun on kaikkia noita. Kaikkiaan 80 tainta kasvatin viime vuonna  ostotaimista ei tullut mitään. Mies rakensi  nälle oman suoja aitauksen  jossa on harso päällä sivut muovitettu ja väleihin on muutama tomaatin taimi laitettu jos sitten kaaaliperhoset eivät löydä. Luin jostakin että tomaatin tuoksu sekoittaaa kaaliperhosen eikä se löydä kaaleja : ) Mun omassa penkissä on vain harso suojana mutta yhtä komeita ne on. Kun mies laitto tämän maan kuntoo käskin laittaa paljon komposti multaa ja hevonpeetä ja rutkasti kalkia. Kyllä mulla on näillä näkymin paljon syömistä : D

Kylläpäs näyttävätkin komeilta, omat kaalit hiekkaviljelyssä harson alla eivät ole ihan noin näyttävän näköisiä ja avomaalla kasvavat tuskin ollenkaan.

Mun kukkakaalit ovat paljon hienonpia - kirppojen syömät sirkkalehdet kasvimaalla.

Millon se syötävä osa alkaa kasvamaan?

Tänä vuonna ei tullut minulle syötävää osaa ollenkaan. Vain lehdet nousevat polven korkeudelle.

Siemenet, joista piti tulla hienoja vaalean vihreitä kaaleja, ostin ruotsalaisesta nettikaupasta.

Epäilen että nämä kaalit ovat lyhyen päivän kasveja. Niitä olisi pitänyt pitää pimeässä yöt keskikesällä.

Ylpeänä voin kertoa, että olen jo yhden pienen kukinnon syönyt, en tosin niistä jotka avomaalla on öttisten syötävänä, vaan ruukuissa hiekkaviljellyissä oli yksi nätti pieni kukkakaali, ja onpa muissakin taimissa vähän alkua näkyvissä. Hyvällä tuurilla saan vielä 4 pientä syötävää.