Toistan kysymykseni nyt 104 päivää myöhemmin
Kukkakaali on yksi vaikeimmin kasvatettavista vihanneksista.
Se stressaantuu helposti, syitä mm kuivuus, liian suuri vaihtelu kosteusoloissa, liian korkea tai alhainen lämpötila, liian suuret vuorokautiset lämpötilaerot, liian suuret muutokset valaistuksessa jne.
Kukkakaali ei välttämättä ruukussa tee kukintoa lainkaan.
Oho, nappasin huvikseni Prismasta kukkakaalin siemeniä kun pussi maksoi vain 50 senttiä mutta nyt vähän kaduttaa! Onko se todella näin vaikeaa… mulla on ollut pihalla kirppoja ihan riesaksi asti muutenkin, ovat syöneet retiisit ja jotain kesäkukkia niin että rouskutus vain kuuluu.
Parsakaali on kyllä selvästi helpompi viljellä kuin kukkakaali.
Kukkakaalia pistin taas pitkästä aikaa kokeeksi. Onpahan kirpoilla sitten taas jotain puuhaa
Neljään purkkiin vain kylvin, katotaan jos edes itää, kun oli tooooosi vanhoja siemeniä.
Parsakaalia en ole edes tajunnut ajatella. Vaikka syön sitä yhtenään pitkin talvea. Pitääpä laittaa kokeiluun sekin.
Ajattelin laittaa nyt vähän kukkakaalia itämään, ja muutamaa viikkoa myöhemmin lisää. Josko ehtisivät valmiiksi vähän eri aikaan, kun viime vuonna osa ehti pilalle kun ei ehditty sitä vauhtia käyttää. Onko joku kokeillut, onnistuuko kypsymistä “jaksottaa”?
En ole jaksotellut eli ei ole kokemusta. Voi olla, että hieman myöhemmin kylvetyt kasvavat nopeammin, kun valo lisääntyy ja silloin niihin ei kuitenkaan niin paljon eroa tule. Eroa voi kyllä sitten olla sadon kypsymisessä ihan samaankin aikaan kyvetyissä. Kannattaa esikiehautettuna pakastaa ne, mitä ei kerkiä syödä.
Minäkin ajattelin huomenna kylvää uusia kukkiksia, kun nuo ekat ei noussu lainkaan, oli aika tuhottoman vanhat siemenet koekylvössä. Nyt on pussi uusia siemenöitä, joskos itäis paremmin.
Kukkiksista ja porkkanoista tulee ihan mahottoman hyvää pikkelsiä.
^Näyttääpä hyvältä! Löytyykö ohje jostain? Meillä viime vuonna tosiaan suurin osa sadosta mätäni peltoon, kypsyivät niin yllättäen ja yhtäaikaisesti ja se jatkuva sade varmisti nopean pilaantumisen… Kaikki säilöntävinkit ovat tarpeen, pakkasen kapasiteetti menee syyspuolella pitkälti lihoihin.
Ei mulla mitään kovin tarkkaa ohjetta ole. Kukkakaalit ja porkkanat ladon purkkiin, tässä olen laittanut väleihin vielä chiliä ja valkosipulia. Sitten keitän perus etikkaliemen, etikkaa, sokeria tai hunajaa ja suolaa ja mausteita (ite käytän yleensä rosepippuria, mutta makuasioita). Ja sitten kaadan kuuman liemen purkkiin ja purkki kuumana kiinni. Ja on herkkua.
Mietin tuossa, kun oman siemenpussin kyljessä luki, että kylvöstä satoon yhdeksän viikkoa, että pitääkö paikkaansa? Voisiko alkukesällä tehdä toisen kylvön sen jälkeen, kun on ensimmäiset istuttanut (esim kesäkuulla), niin saisiko myöhemmän sadon vielä syksymmällä. Meillä on niin pieni kasvimaa ja kaikkea muutakin pitäisi saada mahtumaan, niin ylituotannon vaaraa ei ihan heti synny. Olisi vain kiva jos pystyisi olemaan vähän enemmän omavarainen.
Q: Onko siis toi kukkakaali ja porkkana ihan vaan raakana vai ensin esim. ryöpätty? Onko mitään muistikuvaa, että kauanko säilyy moinen herkullisen näköinen säilyke?
Ihan raakana, mies ei voi sietää keitettyä kukkakaalia, mutta kai ne voi kevyesti kiehauttaakin, makuasioita, mutta ei varmaan kannata pehmeäksi asti keittää.
Mulla on sellainen muistikuva, että olen joskus syönyt yli vuodenkin vanhoja pikkelsejä, kun olen unohtanut niiden olemassaolon, mutta en ihan varma ole nyt ajoista.
^Kypsennätkö kasviksia ennen purkittamista?
Mulla ainakin on kukkakaalit olleet hitaampia. Huhtikuun alussa kylvän ja heinä-elokuulla tulee satoa, on joku joskus saattanut kypsyä vasta syyskuullakin. Aika iso vaihtelu on ollut siinä, koska kypsyvät. Kukkakaaleja ei ole mulla ollut kovin paljoa, kun parsakaalit on niin paljon helpompia ja varmempia.
Tuossa ylempänä jo vastailin siihen, eli laitan raakana/ei keitettynä vihannekset purkkiin, kaadan kuuman liemen päälle ja suljen purkit heti.
Muoks. Kiitos tiedosta Tuomipihlaja. Ehkä en sitten kuitenkaan uskalla uusintakylvöä venyttää ihan kesäkuulle asti, ainakaan ekalla kokeilulla. Taidan kokeilla kylvää hajakylvönä joskus toukokuulla ja koulia suoraan peltoon.
Voi äly ja väläys, hyvä lähteä kommentoimaan eilen päivitettyyn keskusteluun. Kaivan aivoni kahvipannusta ja palaan asiaan.
Joo, eipä tarvi enää kukkakaalia yrittää. No, korvaan nuo purjon taimilla
Syökö kirpat kukkakaalista sen "kukan"? Aattelin vaan ettei näitä sit järkeä ees yrittää jos senkin syövät
Ei kirpat taida muuta syödä kuin lehtiä. Onhan nuo kasvaneetkin kirpoista huolimatta. Kastelun tai sateen jälkeen tuhkaa päälle, niin kirpat eivät viihdy. Tai sitten alusta asti ehjä harso. Harso estää myös kaalikoin ja kaaliperhosen hyökkäykset.
Huiiiiii.,