Kaali: Pinaattikiinankaali (Paksoi), Brassica rapa v.chinesis

Pinaattikiinankaali eli paksoi  on voimakkaamman makuinen kuin kiinankaali ja ulkonäöltään muistuttaa mangoldia.  

Paksoista käytetään mehevät lehtiruodot ja sileähköt lehdet. Lehtiä käytetään kuten pinaattia ja lehtiruoteja parsan tavoin.

Lähde: kasvikset.fi

Perustin pinaattikiinankaalille tämän oman paikan ja siirrän aiheeseen liittyvän viestin toisaalta tänne.

Tässaä olen katsellut ja suunitellut ensi vuoden vihanes kasveja ja törmäsin sellaiseen kasviin kun PAKSOI eli pinaattikaali.

Etsiin täältä onko sillä osastoa en löytänyt mutta oliko Pihanlaittaja sitä kylvänyt millainen se on maku ja kasvaako hyvin kuinka sitä laitatte ruuaksi

Laitetaanpas kuva paksoista. Kylvin tätä koemielellä kun löysin alesiemeniä viime syksynä. Takana mangoldia.

Mulla oli tänä vuonna kokeilussa kasvamassa pinaattikiinankaalia (pak-choi) ja se on nyt korjuukokoista. Eilen kun siivosin ja pilkoin yhden ja samalla maistelin, totesin että olis voinut paljon nuorempana jo kerätä. Se varsi maistuu paremmalle nuorempana. Mut ihan ok se on isonakin. Täytyy kokeilla varsien vamistusta höyryttämällä, jos se olis hyvä tapa kypsentää ne ?

Höyryttämällä valmistus ei ollut niin hyvä kuin keittämällä. Eli pehmeäksi keittämällä ja sitten oman maun mukaan loppusilaus. Eri variaatioita oon kokeillut. Eilen tein kermaisen muhennoksen ja oli ihan hyvää.

kuva

Sinä keskellä niitä on, parilla eri värityksellä. Oikealla reunustaa kurpitsa ja vasemmalla avomaakurkku ynnämuuta sen jälkeen.

Huomasin että kannattaa irrottaa varret (lehtiruodit) jo ulkona ellei halua kuljettaa kirppoja keittiöön.Ne nimittäin tykkää tästä lajista, lehdet on ihan rei'itettyjä. Lehtiruodit kuitenkin koskemattomia.

Laitoin wokkiin pari paksoita ja tuli kiire kaivaa siemeniä esiin. Onneksi niillä ei kuitenkaan ole kiire. Hain noita isoja ViiVoanista ja vaikka meillä ei pompita riemusta jos ruoassa on kaalia, paksoi ei maistu kaalille eikä paukuta. Miten sait Nuu säilymään omat paksoisi kun nostit ne ylös vai söitkö vaan kasvimaata harvemmaksi?

Kyllä se meni “pellolta pataan”- systeemillä. Totesin että mulla oli sitä liikaa, en millään meinannut saada sitä syötyä kun kaikkea muutakin satoa piisasi yllin kyllin. Jatkossa tyytyisin vähempään taimimäärään jos tuota laittaisin.

Jänis oli ravitsemassa itseään viininpunaisilla Arax lajikkeen 1-2 cm korkeilla taimilla, joten tuli kiire laittaa harsot päälle. Onneksi siemenet olivat itäneet todella hyvin ja siirsin yhdessä kasvaneista pikkutaimista ylimääräiset ristihuulen kaluamille alueille.

Laitoin tänä kesänä taas parin vuoden jälkeen paksoita ja kyllä tästä tulee minun puutarhaan vakio kasvatettava ja taitaa syrjäyttää meillä mangoldin. Toukokokuussa viileään kasvariin kylvetyt siemenet ja pari kymmentä taimea ovat tuottaneet juhannuksesta satoa niin paljon kuin vain jaksaa syödä. Helppo, aikainen ja hyvä vihannes alkukesään kun muista ei vielä tule satoa. Olen paistanut pannulla ja uunissa, syönyt raakana salaateissa ja kesäkääryleissä, heittänyt munakkaan sekaan, pastoihin, kastikkeisiin jne.

Mä voisin myös laittaa paksoita vaihteeksi. Tänä vuonna kokeilin komatsunaa, aika lailla samanlainen olemus mun mielestä. Satoa on tullut yllin kyllin, vaikka örkit onkin maistelleet.

Oletteko kylväneet paksoita aikaisin ilman kukkimisongelmaa? Löysin ostamani siemenpussin ja siinä suositellaan kylvöä heinäkuun puolivälissä ( eli ehdin varmaan laittaa vielä). 

Viikko sitten huomasin, että punasiin on tullut kukkanuput, vihreässä ei näy vielä.

Mulla on tänä vuonna kasvamassa rivi paksoita. Olleet harson alla ihan näihin päiviin saakka. Komeet korkeet  kasvit. Ja kukkivat iloisesti :doze:   Saa nähä onko niistä yhtään syötäväksi, pahalta näyttää.    Sehän on ulkomuodoltaan vähän samanlaisen oloinen kuin rucola joka kukkii. Hujoppi jossa lehtiä harvakseltaan.  Onko kellään kokemuksia tollasten yli-innokkaiden paksoiden käytöstä ?

Luin Plantagenin kasvioppaasta että:
  “Älä lykkää keväällä kylvettyjen kasvien sadonkorjuuta liian myöhäiseksi, sillä niiden maku huononee, jos ne ehtivät alkaa kukkia kesän aikana. Pakkasenkestävää paksoita voi leikata pitkälle syksyyn, jolloin sen lehdet maistuvat edelleen raikkailta ja tuoreilta.
Paksoita voi nauttia sekä raakana että kypsennettynä, mutta usein vain pienimmät lehdet maistuvat hyviltä raakoina, esimerkiksi salaatissa. Suuremmat lehdet maistuvat karvaammilta ja hieman metallisilta, minkä vuoksi ne sopivat paremmin keitettäviksi, vokattaviksi tai paistettaviksi esimerkiksi inkiväärin, chilin ja/tai valkosipulin kanssa. Paksoin voi hyvin myös kiehauttaa ja pakastaa myöhempää käyttöä varten, mutta maukkaimmillaan se on tuoreena.”

Mä olen ostanut kaupasta paksoita paljonkin ja pidän itse jopa enemmän tuosta rapsakasta tyviosasta wokeissa ja grillattuna.