Kumppanuuskasviluettelossani kohdassa “kaalit” sen kummemmin niitä erottelematta ei mainita raparperia hyvänä eikä huonona. Ei siis liene haittaa.
Tilli olisi hyvä kumppani kaalille, ja olen myös lukenut että tillin ominaisuuksiin kuuluu että se tukee muiden kasvien kasvua…kylväpä siihen ihan samaan riviin tillin siemeniä. Ne itävät nopeasti, ovat halpoja, ja onhan niillä vaikka mitä käyttöäkin kesällä
Mä en saa tilliä itämään. Laitoin tänäkin keväänä kahdesta pussista kolmeen kertaan eikä tullut mitään. Eikä ole koskaan aiemminkaan tullut. Ehkä mulla on tillille paha silmä.
Tänä keväänä/kesänä ei ole kyllä ihme ettei ole itänyt. Minullakin sentin taimet tönöttää aina vaan kasvu pysähtyneenä.Just tein taas uuden kylvön toiveikkaana Kaalit tykkää myös sipulista ja perunasta, mutta ne kyllä vie enempi aikaa kasvaa kuin tilli
Kelpaako purjo sipuliksi?
Kaipa se kelpaa? En ollenkaan ole mikään expertti tämän jutun suhteen - kumppanuuskasviluettelo on tänä vuonna vasta löytänyt tiensä minun huusholliin…Sovellan sen tietoja jos mahdollista - jos ei niin en asialle kahta ajatusta tuhlaa
Minkäs korkusia teiän ruusukaalit on tähän aikaan?
Alkaako kaalit muodostumaan, kun ilmat kylmenee vai vasta kun kasvi on tietyn ikäinen?
Ruusukaalin korkeus ei päätä huimaa, kolmisenkymmentä senttiä kai. Ja tosiaankin kiinnostaisi minuakin että milloin ne kaalit alkaa muodostumaan… luultavasti kuitenkin siihen on vielä aikaa koska nehän kasvaa valtavan tukevasta puumaisesta varresta. Ja SIIHEN on kyllä vielä aikaa
Mulla ensikertalaisella on korkein ruusukaali lähes 60 cm. Ei siis liene mennyt niin pieleen, että kannattas luopua toivorikkaudesta. Runkokin näyttää kyllä melkoiselta puulta.
Onnittelut, tuntuu onnistuneelta tulokselta
Tattista vaan! Arvaapas vaan kuinka moni asia mulla on mennyt pitkin kevättä pieleen. Tosin meillä käsittääkseni on eri lajit.
Vaikka täältä neuvoja haenkin, niin tuntuu olevan moni asia opittavissa vain epäonnistumisen ja kantapään kautta. Vaan ensi keväänä yritän uudestaan. Eikä tartte ees hammasta purra.
Ensi kevääksi haaveilen kunnon kasvimaasta. Haaveilen koska se pitäisi tehdä vielä tänä vuonna eikä ole enää edes lomaa.
Ajatus oli kuitenkin saada sinne 7 ruusukaalia kasvamaan. Ja mitä näyttää tämän vuoden kokemus:
* Kylvin 20 siementä, joiden itävyydeksi oli luvattu 82%.
* Sain koulintaan 13 tainta (iti siis 65 %), jotka lopulta päätyivät kasvariin.
* 3 suurinta päätyivät vielä toiseen koulintaan.
* Kasvimaalle pääsi istutukseen saakka 6 tainta.
Hyötyprosentti siis toistaiseksi 30 %. Ja jos köpelösti käy niin saattaa olla 0. Täälläkin noita rusakoita majailee, mutta toistaiseksi naapureilla on ollu paremmat safkat. Että eipäs nuolasta ennen kuin tipahtaa.
Ensi keväänä taidan kylvää 30 siementä.
Jos ei ylimääräiset kelpaa kelleen, niin laitan kompostiin.
Mulla ruusukaali on raparperin kaveri:
Suurimmissa taimissa on jo kerien alut näkyvissä.
Hei!
Ne suurimpien kerät kasvaa!!!
Toivotaan myöhäistä talvea että saa satoa pienemmistäkin taimista.
Kuka on jo päässy syömään ruusukaaleja? Meillä kerran syöty ja toinen satsi kerätty. Isoin osa vielä tämmösiä pieniä. Onneks eivät juur välitä pienistä pakkasista
Tipilintu, hienot pallerot! Minun kaikki ruusukaalini temppuilivat: latvus kasvoi löysähköksi keräntapaiseksi ja se siinä… olin jo varma ettei Suomen oloissa ulkona pysty oikeanlaisia ruusukaaleja kasvattamaankaan…ennenkuin näin tuon kuvasi. Antoi vähän toivoa että jos vielä kerran uskaltaisi itsekin kokeilla. Oliko nää sinun ihan avomaakasvatuksia?
Moi! Avomaalla olivat. Kun olivat pieniä niin tein putkesta ja muovista semosen tunnelin niille. Tunneli on helposti älyttömän kuuma jotenharkitsen tarkkaan jatkossa. Eipä nuo valtavat varret kauaa mihinkään pikku tunneliin mahdukkaan. Taimet on kasvatettu siemenistä pussin ohjeen mukaan. Kaikki lähes iti ja komeita taimia oli yli puolet liikaa ja kuukausia niitä hoivattuani en raaskinut lingota mäelle vaan istutin kaikki penkkiin. Liika tiheys tietysti johti siihen että sato viivästyy huomattavasti… Penkki on selvästi koholla ja sen sisällä kahden rivin keskellä on lantaoja joka hieman puolipalaneena luovuttaa myös lämpöä. Kahdesti olen kattanut penkin ruohosilpulla kesän aikana.
Latvominen nopeuttaa oleellisesti sadon kypsymistä joten ne löyhät pitää ronskila kädellä karsia pois ja pätkä latvaa. Jos kaikki kerät on löyhiä ni se oli joku ravinnepuutos.
Totesin ruusukaalin näyttäväksi(ennen latvomista n80cm korkeita), hauskaksi, helpoksi(jos taimikasvatusta ei lasketa) ja erittäin herkulliseksi! Ensi kesäksi olen jo hommannut lilan ruusukaalin siemeniä.
Mitähän tuo pussukka kehoitteli?? Ensin muistan laittaneeni pikku lavaan ja sitten siitä isoimmat kolin vielä kertaalleen ennen istutusta… Uskoisin että parin kuukauden ikäisinä menivät maihin. Laitoin hallanvaaran aikaan jo ulos ja siksi rakentelin tuon tunnelin niille vaikka nuo taitaa ainakin nyt isoina syksyllä kestää sen kymmenisen astetta pakkasta!
No niin. Nyt on pussukka tässä. Pussukasta luvataan 75-100 tainta. Long island on lajike. Kehoitetaan kylvämään huhtikuussa(olen ekakertalaisen innolla varmaan kylvänyt heti kuun alussa). Avomaalle luvataan touko-kesäkuussa. Latvat käsketään katkoa elokuussa.
Olen varmaan noviisina tehnyt juuri kuten pussissa käsketään, varmuutta ei ole
Kiitos tiedoista, Tipilintu! Eihän ne minun rääpäleet kasvaneet koko kesän aikana edes 50 cm korkuisiksi, ja se latvus oli ainut joka pikkuisen tosiaan lehtiään keränsuuntaiseksi pyöristi. Varret hontelot eikä niissä ollut minkään sortin pallukkakasvua. Esikasvatin itsekin, ja taimet ei olleet istutettu liian tiheään. Lajiketta en muista, mutta ehkä ensi kesänä kokeilen Tipilinnun tänkesän lajia Tämän kesän viljelyiden onnistumisen perusteella ei kamalasti kannata vieä itseään ruoskia...