Kääpiölupiini, Lupinus nanus

(Kesäkukat)

Onko kenelläkään tietoa tällaisesta kesäkukasta? Ostin sen siemeniä, ja mietin että mitähän niiden kanssa teen, hehheh. Pussissa sanotaan, että matalakasvuinen (35-40 cm) hyväntuoksuinen lupiini. Haaroittuva kasvi, kukkii kauniisti koko kesän. Sopii erinomaisesti ruukkukasviksi parvekkeelle tai terassille, mutta myös kukkapenkkiin. Kylvetään suoraan kasvupaikalle huhti-toukokuussa, itää 18-20 päivässä.

Olisiko jollakin kokemuksia ja kuvia kasvustoista? Onnistumiskokemuksia..? naurua

Ei ole vielä kokemuksia, tulevia kylläkin :slight_smile: Olen meinaan minäkin ostanut samanmoisia siemeniä. Ajattelin kylvää huhtikuun loppupuolella sisälle ja siirtää sitten parvekkeelle.

Kylvin osan kääpiölupiineista toissapäivänä. Meinaan loput sitten nakella suoraan penkkiin. Tai ruukkuun, kuhan päätän mihin :slight_smile: Mielenkiintoista nähdä miten ne itää ja kasvaa!

Ai niin, noitahan voisi jo ulos kylvää, sisälle en kyllä viitsi. Voi, kun olisikin nyt se kasvihuone. Nuo olisivat juuri sopivia kasveja siellä idätellä :wink:

Ai nytkö jo ulos? Meillä on maa taas valkoisena, satanut ainakin 5 senttiä yöllä ja lisää tulee koko ajan! Eipä kylvetä siemeniä…

Ja muuten, ne siemenet ovat itäneet! Varren mutkia jo näkyvillä, että kiire näkyy noilla olevan! Pussissa sanotaan, että itää 18-20 päivässä… niin joo, ehkä ulkona.

Joo, meillä on ihan hyvät kylvökelit :slight_smile: Kauanko niiden itäminen sisällä kesti? Jaa, sisälukutaito meinasi taas pettää, siis juurihan sanoit, että toissapäivänä!

Minulla on itse asiassa kahta eri laatuakin. Toinen kasvaa vain 40 senttiseksi, toinen melkein metrin korkuiseksi. No se metrin korkuinen ei kai enää ole kääpiölupiini, mutta yksivuotinen kumminkin.

Olisin kiinnostunut kuulemaan miten lupiinien kasvatus onnistui.

Ostin nimittäin samaa kääpiölupiinia mutta en ole vielä esikasvattanut sitä. Ajattelin siis esikasvattaa sitä muutaman vkon sisällä ja sitten laittaa terassille ruukkuun.

Kääpiötkin alottelee, iltaisin tuoksun huomaa paremmin.