Kääpiöomenapuun hoito ja leikkaus

Minulla on kolme erilaista kääpiöomenapuuta, ns. balleriinapuuta. Ne ovat jo muutaman vuoden vanhoja ja tuottaneet mukavasti omenia. Kuulin, että niiden latva suositellaan lyhennettäväksi n. 30 senttiseksi muutaman vuoden kuluttua istutuksesta. Viime syksyn sadossa ilmeni kääriäistuhoja ja ajattelin siksi ruiskuttaa puut nyt keväällä. Kysyn, kumpi kannattaa tehdä ensin, kevätruiskutus vai latvan lyhennys? Milloin on paras ajankohta?

Alkuperäinen kirjoittaja: Rakaspikkupuutarha

Minulla on ongelmia B9 kääpiörunkoon vartetun Moskovan päärynäomenan kanssa. Puu on 4 vuotias ja lähti keväällä hyvin kasvuun ja kukkikin runsaasti. Kasvu jatkui juhannukseen asti hyvin mutta sitten yllättäin pysähtyi. Lehdistä on väri hävinnyt ja osa kellestui ja tippui pois. Verso kasvua ehti tulla n 10cm. Puuta on lannoitettu ja kasteltu hyvin. 2 neliön alueella on myös kuorikatetta eli rikkaruohotkaan eivät kiusaa. Mikä voisi olla vikana? Puun tila pahenee kokoajan ja näyttää siltä, että se kuolee. Tuholaisia ei näy.

Myyräntyötä?

Tai onko maan alla kontiaisen käytäviä?

Kontiaisia en ole koskaan nähnyt ja peltomyyriltä puut on suojattu 60cm korkeella verkolla. Vesimyyrä siis olisi ainut mahdollisuus. Sellainen naposteli kerran Fanal kirsikkani rungon poikki 10cm maanpinnan alapuolelta. Olen varovasi tarkastanut runkoa ja siinä ei näy jälkiä mutta on Vesimyyrä voinut tosiaan vahingoittaa juuriakin niin paljon, että puu kituu. Onko teillä kokemuksia vesimyyristä?

Ikäviä. Pari puuta syöty yhdellä kädellä nostettaviksi. Ja selvisi vasta kesällä puun kitumisena.

Kokeile rungosta nostamalla tai heiluttamalla onko juurissa pitoa tai kaiva niitä vähän näkyviin.

Vesimyyrä tekee pitkiä käytäviä joten reikiä ei välttämättä ole puun vieressä.

Peltomyyrä saattaa päästä verkon alle jos pinnalla on pehmeää mujua. Mulle kävi niin viime keväänä. Ja tänä vuonna kuivi ja piti kaataa yks jalava - oli kaluttu vuosi sitten ympäri.