Käärmeenparta, Ophiopogon

Käärmeenparta, Ophiopogon planiscapus ‘Nigrescens’
Käärmeenparta Ophiopogon planiscapus Nigrescens

Tähän Zibulin aloittamaan ketjuun siirrän tuolta toisaalta kärmeenparrasta käydyn keskustelunpätkän.

Törmäsin tuossa sellaiseen kasviin kuin käärmeenparta mutta en löytänyt täältä viesteijä kuin vanhasta pentistä. Minua kiinnostaisi saada enemmän tietoja tästä kasvista joka on kielonsukuinen eikä kuulema heinä. Oisiko kellään mitään tietoa tällaisesta?

Googlettamalla ainakin löytyy, vähemmän suomeksi enemmän englanniksi (OPHIOPOGON planiscarpus). Kauppilan sivuilla sanottiin että pitäisi viedä kellariin talveksi.

Tarkoitin onko jollain näppituntumaa tästä ihanan näköisestä kasvista (omakohtaista koekemusta) mie löysin meinaan sellaista tietoa että eteläsuomessa voisi talvehtia ulkona suojattuna…

Käärmeenparta on menestynyt täällä vitosella useamman talven. Keväällä vaatii jotain suojaa ettei aurinko ja ahava pääse kuivattamaan. Saviruukun olen aina varjoksi laittanut.

Mullakin kylmällä kolmosella on kolme vuotta käärmeenparta mennyt ulkona se kannataa katsoa ettei vesi seiso talvella ja osto taimesta turve mullat pois

Onhan kiinnostava kasvi. Onko ne selvinneet hyvin noista parista pakkas- ja lumitalvesta? Kuinka isoksi se kasvaa?

Meillä kesti viime talven, edellinen kuoli juuri kevätaurinkoon, en hoksannut peitellä.

Käärmeenparta ei kasva juuri 15-20 senttiä korkeammaksi tai leveämmäksi, mutta tekee hiljalleen rönsyjä ympärilleen.

Sopii keltaisen kaveriksi.
Käärmeenparta ja keltajapaninangervo

Tietoa kuin tilauksesta:) Kiitokset! Ostin minäkin viime viikolla Nigerin ja nyt uskallan kuopata sen puutarhaankin, kun tiedän että läpäisevään maahan (saa mennä Iristen kaveriksi) ja peiteltävä keväällä. Laitankin sen kultatyräkin ja Ascot Rainbow´n väliin, siitä sen yltää peittämään ja on keltaista ja punasta vieressä:). Muuten olisi viettänyt talven kellarissa.

Ihana kasvi ja sopivan pieni. Täytyy alkaa etsiskelemään, se voisi olla kiva päivänliljojenkin seassa.

Ruukussa tuoksupelargonin ja papyruskaislan kanssa.

Oisko jollakulla kokemusta mitä näille siemenkodille (?) pitäis tehdä? Onko siellä esim. yksi iso siemen vaiko muutama pienempi?

Enpä ole koskaan katsellut siemenkotia sillä silmällä. Rönsyillä tuo on minulla lisääntynyt aika mukavasti.

Rönsyjä tämäkin on pari tehnyt mutta kiehtoisi tuo mahdollinen siemenlisäys myös :slight_smile:

Muoks. Pitänee siis huomenna katsoa mitä palluran sisältä löytyy.

Kylvin käärmeenpartaa viime talvena (vai olikohan jo toissatalvena?), mutta vielä ei ole taimia näkynyt. En harmillista kyllä yhtään muista miltä siemenet näyttävät. Luin Jelitton siemenluettelosta, että taimista tulee 80 %:sti emonsa kaltaisia. Olen talvettanut käärmeenpartani viileän kuistin ikkunalla, jossa ne säilyvät hämmästyttävän freeseinä kevääseen asti.

Kuistilla käärmeenpartani saavat olla vielä tämänkin talven. Ehkä ensi vuonna sitten saavat talvehtiä penkissä.

Näin kauniita ovat käärmeenparran siemenet.