Käärmekaktus, Disocactus

Jadeliila, minulla on Pitahayaa ylimääräistä, bonuksena tulisi niiden mukana vielä hurjat kiharat ilmajuuretnaurua. Versot eivät ole minun taimissa noin pulleat kuin Pappiksella.

Pappis, nuo eivät ole käärmekaktuksia. Muutamia kaktuksia (mm. liskokaktus ja metsäkaktus) on myyty täysin väärällä nimellä, joten ihmiset sekoittavat helposti niiden nimet.

Eli nämä kaksi minun on metsäkaktuksia (pithaya) ja voisiko olla sitten niin että ovat jotain eri lajia kuin tuo minun kolmas jonka olen kasvattanut siemenestä?

Jos kyseessä on metsäkaktus, niin se on Hylocereus guatemalensis eli se on eri kasvi kuin Hylocereus undatus (pitaya eli pitahaya). On ihan mahdollista, että muitakin Hylocereuksia kutsutaan metsäkaktuksiksi.

Kirpparilta ostetun apostolinmiekan kanssa samassa purkissa olleista kaktuksista toinen.Juurtunut on mutta selvinneekö talven yli.

Alkuperäinen kirjoittaja: ¤¤kissa¤¤

Mulla tää käärmekaktus talvella laihtui kamalasti,mutta nyt kun on ollut kesän ulkosalla niin onpa kukka kovasti taas lihonut toivon kovasti et tekis kukkia mut milloin syksyllä vaiko vasta keväällä

Minusta jo syksyllä tekee kukkia, minullakin on käärmes ollu ulkona jo vaikka kuinka kauan, kaikki uusi kasvu on semmosta paksua pötikkää, toisin ku ne oksat jotka se on tehnyt sisällä ennen ulos vientiä, semmoset rimpulat…

Ei kenelläkään olisi pientä pistokasta käämekaktuksesta?

Jos se on pyöreä,itsellä on se kantikas?

Laitan aamulla viestiä,nyt nukkumaan.

mun käärme kaktus alkoi kuivumaan kärjistä ja lopulta koko kukka ,saman teki liskokaktuskin jäljellä enään vain kaksi koksaa.tämän talven aikana on monta kukkaa kupsahtanut.

Mun käärmeksessä kans kuivui nuita päitä mut onneksi on stopannu siihen, harmittaisi jos kuolisi koko kasvi

hyvä et sulla ainakin voi sitten hyvin.mä aijon hankkia heti uuden,kun vaan nään myynnissä.

Käärmekselle pitäisi vaihtaa mullat mutta kun ei oikein inspais ku ne piikit pistelee

minä vaihdoin mullan josko tuo piristyis ei vaan kuivuis loputkin.minä käytin vanhoja nahkasormikkaita suojan,hyvin toimi

Siirrän tähän yhtä käärmekaktusta koskevan viestikokonaisuuden.

Löysin kukkakaupasta upean kaktuksen, jonka nimeä myyjäkään ei tiennyt. Vuoden etsinnän jälkeen luulin tämän olevan Aurinkokaktus, mutta ei. Kun nuput vihdoin aukesivat, löysin 2 kuvaa netistä jotka oli nimetty Disophyllum Melanieksi. Onko kellään tietoa tästä kaktuksesta?

Kuvaus: pisimmät versot ovat yli metrin mittaisia, 4 - 5 särmäisiä. Kukkanuput noin 7 cm mittaisia, ennen kuin aukeavat. Kukka kukkii noin 2 päivää. Tässä kaktuksessa noin 50 nuppua.

PS. jos joltain löytyy aurinkokaktuksen poikasia, olisin erittäin kiinostunut.

Etsin paikkaa tälle Disophyllum Melanielle ja vanhan pentin puolelta löysin yleistä tietoa. Rohkenen nimetä tälle nyt otsakkeeksi "Lehtikaktus, Disophyllum" mutta asiaa paremmin tuntevan toivoisin valistavan minua jos pieleen meni, korjataan sitten nimet kohdilleen. 

Täällähän on jo valmiina ketju "Lehtikaktus, Epiphyllum" jossa on keskusteltu myös Disophyllumista. Voisiko mahdollisesti sen otsikon muuttaa muotoon "Lehtikaktus, Epiphyllum, Disophyllum" ja yhdistää tämä ketju siihen ? Kaktukset ovat minulle vieraita, antakaa apua

Disophyllum (eli Disocactus X Epiphyllum)<o:p></o:p>

"smaa74  maanantai, 16. toukokuuta 2005 - klo 17. 06 (yli 5 vuotta sitten): Lehtikaktuksiin luetaan usein myös Disocactus- ja Disophyllum-lajit, vaikka ne ovat epifyyttisiä kaktuksia, eivätkä Epiphyllumeja "u1:p </u1:p><o:p></o:p>

" smaa74 tiistai, 17. toukokuuta 2005 - klo 9. 05:  "Tässä on vähän yleistä tietoa (ei kovin kummallista tietoa, mutta jotain tietoa) Epiphyllum-lehtikaktusten tunnistamisesta:
- varret voivat olla todella pitkiä ja niiden päässä on lehdykkä (varresta lähtee usein monia sivuversoja), esim. tuoksulehtikaktus (Epiphyllum oxypetalum) tekee pitkiä versoja, jotka haarautuvat vähitellen
- yleensä lehdykät ovat leveitä ja leveämpiä kuin esim. Disocactuksilla
- kukat ovat isot ja valkoiset, usein tuoksuvat
- yleensä
kukat aukeavat yöllä, mutta poikkeuksiakin on olemassa (hybridien kukat eivät välttämättä aukea yöllä, vaan myös päivällä)."<o:p></o:p>

<o:p> Lehtikaktus, Epiphyllum</o:p>

<o:p></o:p>

Kiitokset Nuulle. En itsekään ole kaktusten asiantuntija. Tämä viesti selkeytti jo huomattavasti tunnistusta.

Kaktus laitettu keväällä parvekkeelle ja multa pidetty kosteana. Nyt saan ihastella kukkaloistoa.

En minäkään asiantuntija ole, mutta tämä kasvi (Disophyllum) kuuluu lähinnä käärmekaktuksiin, joille täällä periaatteessa on jo oma otsikkonsakin. Siitä vain voisi poistaa sen lajinimen flagelliformis, niin sitten saman otsikon alle ”mahtuisi” silloin muutkin käärmekaktukset kuin vain se yksi luonnonlaji.  (Ongelmaksi siinä ketjussa tosin saattaa tulla se, että Disocactus-suvussa on muitakin kuin käärmekaktuksia. Sen siitä saa, kun menevät yhdistelemään sukuja. )

Vanha käärmekaktusten suku Aporocactus on uudelleenluokiteltu Disocactus-sukuun kuuluvaksi, joskaan ihan kaikki eivät ole siirtoa hyväksyneet. Myös vuodelta 2004 peräisin olevassa VKN:ssa käärmekaktukset ovat vielä Aporocactus-sukunimellä.

Ja luonnollisesti näiden käärmekaktushybridienkin sukunimi oli aiemmin Aporophyllum (Aporocactus x Epiphyllum) ja sillä nimellä niistä löytyy edelleenkin kaikkein parhaiten tietoa.

Hybridejä on kuitenkin olemassa niin paljon, että voi olla mahdotonta löytää tuolle kukkakauppalöydölle lajikenimeä. ’Melanie’ se ei kuitenkaan ole, sillä sen väri taittuu paremminkin vaaleaan oranssiin, käytännössä väri on lohenpunainen, eikä kukan mallikaan oikein stemmaa siihen. Kuvan kasvin kukan malli muistuttaa kovasti lajiketta ’Brilliant’, mutta väri ei mielestäni ole ihan sama. Tosin kuvissa värit aina vähän valehtelevat, mutta kuvauksen mukaan ’Brilliant’ on punainen (lähinnä vadelmansellainen), ei  kuitenkaan pinkki, kuten kuvan kasvilla näyttäisi (?) olevan.

Minulla on joitakin kirjoja näistä ja kuvia noista hybrideistäkin, enkä tietenkään voi kirjan sivuja tähän tunnistusta varten kopioida, mutta esim. Kakteen-Haagenin sivuilta löytyy joitakin kuvia Disophyllum/Aporophyllum-hybrideistä. Kuvista vertailu on varmasti helpomaa kun on se elävä kasvi siinä vieressä.