Käärmekaktus, Disocactus

En löytänyt käärmeksestä omaa keskustelua niin laitoin tämän uuden otsakkeen alle, ja saa siirtää jos on väärässä paikassa Tälläisen sain tänään, ja voi rietasta kun löysin yhden nupunkin, toivottavasti nuppu ei tipu pois

Alkuperäinen kirjoittaja: Jadetsu

Tuolaisen vielä joskus hommaan. Onkohan vaikea kukittaa?

Ei harmainta haisuakaan, kukkakirjassa väittävät ettei olisi, mut mene ja tiedä.

Miten tuollaista hoidetaan? Mulla käärmekaktuksen pistokkaat kasvavat ensin hyvin, mutta taas kerran uudet alut kuivuvat yhtäkkiä pois…Tarviiko paljon kastelua, vaikka kaktus onkin?

Minulla oli kans pistokkaista kasvatettu käärmes ja sekin kasvoi ensin hyvin ja sitten yhtäkkiä se alkoi kuivettumaan vaikka mielestäni kastelin sitä sopivasti, olisin kans itse kiitollinen jos joku kertoisi kuinka tuota kastellaan?

Käärmekaktus on monivuotinen haaveeni joka lähti siitä kun sain sille sopivan amppelin. Mistä noita saa?

Tuon “oksat” näyttävät pyöreiltä (ja paksuilta/hyvinvoivilta), mulla on oksa joka on sellainen kulmikas ja kapeampi…? erisorttinen sitten lienee.

Pirjoh, voisiko sinun kasvisi olla metsäkaktus? Samanoloinen kuin käärmekaktus, mutta metsäkaktuksella on selkeämmin “kulmia” ja piikit (jos niitä piikeiksi voi sanoa, karvat?) on hiukan erilailla myös. Nyt en kuollaksenikaan muista metsäkaktuksen tieteellistä nimeä että voisit googlata, mutta minullakin on nuo molemmat, voin vaikka ottaa kuvat.

Noniin. Hylocereus undatus oli se metsäkaktus, eli pitaijakaktus eli pitahaya. Tässä kuvassa käärme saviruukkusessa oikealla ja metsäkaktus jogurttipurkissa vasemmalla. Huomaatko eron?

Disocactus flagelliformiksen kukka

Disocactus flagelliformiksen kukka

Käärmekaktus tarvitsee runsaasti valoa, vanhat versot sietävät jopa eteläikkunan auringonpaahdetta, mutta nuorille versoille eteläikkunan auringonvalo voi olla liikaa. Kesällä kasvin voi jopa siirtää ulos lämpimälle seinustalle, sateelta suojaten. Käärmekaktus viihtyy hyvin 25–30 asteen päivälämpötilassa. Lepokaudella, joka kestää syyskuusta maaliskuuhun, riittää 7–15 asteen lämpötila. Käärmekaktus tarvitsee kasvun aikana runsaasti vettä. Tasaisesta kosteudesta on hyötyä, mutta kaktusta ei ole viisasta kastella päivittäin. Lepokaudella tasainen mutta niukka kosteus on tarpeen. Voimakas kasvu edellyttää myös tasaista ja runsasta lannoitusta. Käärmekaktus tarvitsee ravinteikkaan ja kuohkean mullan. Nopeakasvuisuudesta johtuen kasvin multa on syytä vaihtaa vuosittain. Kasvi mahtunee vanhanakin 15 sentin ruukkuun. Kasvin monistus käy helposti pistokkaita juurruttamalla. Kaktuksesta leikataan noin 15 sentin mittaisia varrenpaloja, joiden annetaan kuivua muutaman päivän ennen istuttamista syvään ruukkuun. Käärmekaktus saa helposti tuholaisia. Yleisimmät tuholaiset ovat juurikirvat ja punkit jotka on syytä huomata ajoissa.

olisko tästä vähän apua ainakin jonkinlaista tietoa käärmekaktuksesta.

Täällä tällainen kidutettu yksilö.

Mulla on tuo metsäkaktus mutta minulla näyttää olevan kaksi erilaista muotoa koska kasvavat eri tavalla. Pitää laittaa kuvat kunhan saan kameran kotiin. Jos jollakin on vaihtaa tai myydä käärmekaktuksesta alkua niin laita yv:tä.

Hyvännäköinenhän tuo belgin käärmes on

Juu, kyllä tuo minun piuha on myös tuota metsäkaktusta, kiitos selvennyksestä!

Uudistin itse oman käärmekaktuksen pari viikkoa sitten. Se oli kasvanut niin isoksi, että siitä oli pakko laittaa uudet pistokkaat juurtumaan. En yleensä juurruta käärmekaktuksia tähän aikaan, koska kasvukausi on loppumassa, mutta pistokkaat ovat onneksi juurtuneet kunnolla.

Pienentänyt olen minäkin tuota kuvani kaktusta, se oli vielä kuukausi sitten paljon pitempi kuin kuvassa.

Mulla käärmekaktuksessa on jotai pielessä ,kun on alkanut kuivumaan.Vai johtuiskohan tuosta oudosta reijästä joka on tuolla ylenpänä.Seuravassa kuvassa näkyvissä.

Tälläin reikä misthän johtuis,muuten kaktus on hyväkuntoinen ,vain tämä yksi on huonokuntoisen näköinen.

Sun kannattaa katkaista tuo verso, koska se on vahingoittunut tuolla tavalla.

Tuossa aiemmin oli metsäkaktuksesta kuvaa. Minulle lähetettiin aikoinaan kahdesta eri paikasta alla olevat kaktukset käärmekaktuksina

Nämä on minusta metsäkaktuksia, vai mitä mieltä olette??
Sitten tämä alempi sen olen itse kasvattanut siemenestä (pithaya).

Jotain samaa on näissä kolmessa kasvissa, mutta kuitenkin kasvultaan ovat kuin kolme eri lajiketta. No selviää viimeistään sitten kun saan kukkimaan.

Nämä kaikki ovat kasvaneet samalla ikkunalla samanlaisella hoidolla ja samanlaisessa alustassa.

Kaks ekaa on metsäkaktuksia ja tuosta pithayasta haluun joskus pistokkaan, tosi hieno