Kaiken maailman hämmästelyä (alkaen 5.1.2021 ->)

Oliks kellään talven tappioita ?? Puupionin varret kuivui mut onneksi uutta pukkaa juuresta mut suklaakirsikka oli kuollut kuin kivi ja vanhin atsalea on kanssa suht surkiassa jamassa mut helmiorapihlajaa ihmettelen siihe on tullut oksien päähän vain lehtien tupsakkeita ? Istutettu oikein ja tuettu ja myyräsuojat on et kuoleeko vaiko mitä tekee ??
Olen nyt kevätsumuttanut ja antanut merilevä uute vettä ja lisännyt pari senttiä multaa …ei muuta voi tehdä on pihan parhaalla paikalla…siis tuuleton ja aurinkoinen. 

Viime vuonna ostettu Moskovan kaunotar syreeni kupsahti. Juurelta tulee uutta, mutta en tiedä onko enää samaa. Eilen kävin kahdessa paikassa katsomassa uutta, mutta ei ollut.

Toivon ettei kääntyisi tappioksi, mutta meidän rajalla olevat seitsemän vuotta vanhat irlanninkatajat on aika ruskeita. Talven jäljiltä on aina ruskeita osia, mutta yleensä uusi kasvu peittää ne. Nyt ei ole kunnolla uutta kasvuakaan oikein vielä. On kyllä sanonko mistä jos yksikin kuolee, useammasta puhumattakaan. Kasvavat niin hitaasti, että masentaa jos taas sellaisesta reilun metrin korkuisesta joutuu aloittamaan.

Tämä oli huono vuosi havuille.:angry:

Minulla ruskistui kaksi meyer sinikatajaa, niin, että siirsin takapihan laitamille ne evakkoon portin pielestä.

Mutta muuten olen kyllä nähnyt nyt paljon talvituhoja, naapurin vanha ja aina vehreä tuijakin otti ja paloi kevätauringossa.

Muita talven tappioita kaikki 6 kpl sue gruz kurjenpolvet kuoli, tosin ne oli huonot jo koko viime kesän, olisi pitänyt mennä valittamaan, kun on kasvuunlähtötakuu kuitenkin.

1 patricia kurjenpolvi on kadonnut.

Keltakielokki on kadonnut.

Elefanttiheinää ei näy, kaikki muut heinät kasvaa, jopa kuparisara, joka on yleensä kinkkinen.
Yksi saniainen saattaa olla kuollut, ei näy eloa.

Braunlaub valeangervo ei ole noussut.

Suokukka, niinpä, mutta en oikein tiedä mikä nyt viime talvessa oli kovin erikoista. Lunta sai kopistella moneen kertaan kun taipuivat sen painosta niin pahasti. Meillä oli keväällä suojahuputkin, kuten aina ja silti nyt on jostain otettu nokkaan :frowning:

Mä en ikinä suojaa mitään havuja.
Jos ei pärjää, niin ei kuulu meille. :crazy:

Jos joudut uusimaan katajat, niin voisin kyllä suositella ehdottomasti noita hongiston taimiston kotimaista alkuperää olevia katajia.
Minulla ei ole niistä ruskistunut varmaan ainootakaan oksaa koko aikana.
Ja osa on jopa ihan liian savisessa maassa katajille ja silti ne kasvaa komeesti.
Pieneltähän ne alkuun näyttää, mutta lähtevät kyllä reippaasti kasvamaan.

Kiitos vinkistä, täytyy tutkia tuota paikkaa jos pitää ostaa uusia! Nämä on Paratiisin taimitarhalta, mutta heillä ei näkynyt enää olevan, sen tuossa tarkistin.

Ärsyttää siksikin kun näistä piti tulla se näkösuoja naapuriin. Olen tätä menoa jo vanhainkodissa ennen kuin se tapahtuu. Tuijat kasvaisivat nopeammin, mutta en tykkää.

Laitan kataja sivulle näistä muutaman kuvan.

Ne on vähän hämäriä, kun on nyt illalla otettu.

Kela kyydillä voi mennä lääkäriin, mutta ei sairaanhoitajan vastaanotolle.
Voi mennä hammaslääkäriin, mutta ei hammasteknikolle. Fysioterapiaan jos on lääkärin lähete  muuten ei.
Sotekortti olisi taas tarkoitus muuhun.
Mielenkiintoista rajausta.

Kohta rajataan kaikki edut pois.

Vaivaset pistetään montun reunalle ja potkastaan vauhtia alamäkeen on meinaan kumma trendi et pitää olla täysi sossupummi+holisti+pilleristi+asunnoton että saa kaikki edut ja käden kansan kassaan kuten politikot ja virkakoneisto tekee.

Tänää katselin mitä kipuklinikan täti oli suositellut vaihtolääkkeeksi niin miedon opioidin sijaan masennuslääke, ei todellakaan tule kauppoja ja luin siitä netissä niin eihän se käy minulle muutenkaan oheissairauksieni takia. On tämä tätä päivää ? Lääkäri kirjoittaa toiselle sähkiksen ja kysyy muttei mainitse mitä kaikkee potilas sairastaa ja mitä kaikkee nappii on jo kokeillut. Suomalaista osaamista joo… 

Vihreiden kannatus on suurinta kaupungeissa! tällaisella teemalla on uudessa Kantrissa (erikoislehti Maaseudun tulevaisuudessa) Simo Rallin kolumni.
Koitan lisätä linkin jos jotakuta kiinnostaa, että oli hyvä kirjoitus!! Jutun voi tuolla myös kuunnella.

Kolumni Kantri lehdessä 16.6.21

Kaupunkivihreät parantaa maailmaa uudet läppärit tanassa ja etelässä tuotettua soijalatteeta kertakäyttökupissa…
Omaa kulutustaan pitäisi jokaisen miettiä ja mitä kauempaa tuote tulee sen haitallisempi ja onko tarvetta kaikelle mitä kiinasta tilaakaan ? Yksi kiinasta tullut rahtilaiva saastuttaa maamme meriä siekailematta ja paljonko ne rahtaakaan kamaa eurooppaan. Me ei näiden seikkojen takia osteta riisiä ei soijapapua ja suklaan syöntikin minimiin …
Heitin nyt tosiaan 20 v addun verkkarit roskiin ja yhdet jumppahousut joista kummari oli ritsräts kuivunut ja ainakin saman ikäiset, tilalle ostin uudet ja kyl oli vaikeaa ostaa …liihapullan muotoiselle ei ole paljoa tarjolla. Kesähousutkin on liian matalat sittenkin vaikka NP.ssä ne vaikutti muka hyville…tuleekohan koskaan käyttöön saa nähdä. Koetan välttää hätäsiä ostoksia mut välillä tulee huti …onneks kaveri myy ne eteenpäin kaikki virhe hudit. Mut tulen toimeen nykyisin vähemmällä…ja pyrin vähentään edelleen. Anopin puhelinkin makaa appiukon pöydällä eikä kukaan halua, en minäkään koska se edellyttää liittymän vaihtoa.

Outoa kuinka tämä huawei tabletti kuumenee, kun huoneessa on aika lämmintä.
Pistin alle kylmäkallen ja voi miten viileä tämä tabletti on.

En huomannut, että Samsung tabletti kuumenee. :thinking:

Nyt kun asunto on aika lämmin, niin se kuumenee.

Nyt en anna laitteita lataa 100%, sillä akku kärsii pikalauksesta.

Vialliset akut voi polttaa kämpän …ei meillä akut mitenkää läppäreissä tai ukon tabletissa kuumene …latauksessa lämpenee ja siksi palamattomalla alustalla …mun 12 v kännykkä ei lämpene edes lataamalla. Mut ihan kuin vaa…asia ei minulle kuulu enempää.

Istutin kolme kesäkurpitsan tainta, joista kaksi parin metrin päähän toisistaan, toinen ammeeseen, toinen katkaistuun tynnyriin. Samana päivänä istutin, saman verran kastelin. Jonkin ajan kuluttua tynnyrissä kasvanutta ei näkynyt, tarkkaan katsoessa sen paikalla oli täysin kuiva käppänä, joka oli irrallaan maan pinnalla. Ammeessa kasvoi virkeä ja vihreä taimi.
Mikä mahtoi taimen tappaa? On siinä ennekin kasvatettu esim. spagettikurpitsaa ja ne ovat selvinneet hengissä. Ennen istutusta kaivelin molempien mullasta melkoisen määrän turilaan toukkia ja tynnyrissä oli jonkin verran muurahaisia. Voisiko mullassa piileksiä jokin, joka söi taimen juuret?

Joku oli heittänyt eilisen tai yön aikana vehnäjauhopaketilla makuuhuoneeni ikkunan rikki. Tosi outoa?

Onneksi nukuin saunalla.