Kajottikurpitsa, Sechium edule

tässä teille kokeiltavaksi mielenkiintoinen kurpitsoiden sukulainen kasvatettavaksi! Erittäin nopeakasvuinen, suurilehtinen ja lisäksi syötäviä hedelmiä (hedelmien väri valkoisesta-vihreään) tekevä kasvi, jolla on vielä ihan ''sievät'' kurkunkukkia (kellertävä, kerman värinen) tekevä köynnös!!

Hedelmiä käytetään pikkelseinä, haudutettuna, raakana raastettuna, täytettynä ja esimerkiksi perunan korvaavana lisukkeena. Sopii erittäin hyvin myös kana- ja liharuokien lisukkeeksi! Tropiikissa valmistavat myös makeita piirakoita ja kakkuja tästä hedelmästä!

Oheistan linkin, josta voitte paremmin tutustua ko. kasviin.

Ruokakäyttöön jalostettuja lajikkeita on useita ja niistä on hävinnyt kasvin villeissä kannoissa oleva kitkerä maku.

Hedelmä sisältää runsaasti c-vitamiinia kalsiumia ja betakaroteenia...

Viljeltävissä lajikkeissa on tapahtunun muutos, jonka myötä siemen itää jo raa''an hedelmän sisällä niin, että istutus tehdään laittamalla koko hedelmä multaan. Jos siemenen irrottaa hedelmästä se menettää itämiskykynsä melkein välittömästi näillä lajikkeilla.

Sopii hyvin kasvatettavaksi ruukussa lämpöisellä paikalla ja peittää pian isojakin alueita.

http://www.bbg.org/gar2/topics/kitchen/2002su_chayote.html

Tästä osoitteesta löytyy lisää tietoa ko. kasvista, koska en jaksanut alkaa kääntämään alkuperäistä englannin kielistä teksitä!!

Mielenkiintoinen! Mistähän tuon saisi hankittua?

(Oonkohan mä jossain vaiheessa Elämää joutunut olemaan nälissäni kun mulle kolahtaa aina kaikki ne kasvit, jotka voi jollain tavalla hyödyntää syötäväksi? No, ainakin opiskeluaikana meni joku viikko koiran kanssa osin yhteisillä eväillä: näkkileipää ja Oiva Kennel -veripalttua pomppivaa naurua)

Tahtoo kans!

kuulemma löytyy joistakin Cittareista välistä ja aasialaisten kaupoista täällä suomessa… itse tutustuin ko. kaviin ollessani Portugalissa. Siellä se kasvoi ulkona vuoden ympäriinsä… huom! vaikka talvella lämpötila välillä laski jopa niinkin alas kuin +2 C… lehdet silloin kärsi mutta ka sviselvisi… mutta viihtyy tietysti parhaiten lämpöisemmässä… ja tuottaa 3-5kk istuttamisesta ensimmäiset hedelmät!! Hedelmä kerätään raakana n. 4vk pölyttymisestä

lisää tietoa vihannespäärynästä. ostopaikka vinkki näyttää löytyvän *tamarind heaven*-sivustolta. muutakin sieltä löytyy.

Löytyykö Kajottikurpitsan kasvattaneita? Se pitää ilmeisesti kokonaan peittää multaan, mutta kuinka syvälle ja onko vaarana mädäntyminen? Juuria on jo tulossa, mutta pidän sitä toistaiseksi vesitilkassa.

Bluedreams, mitä edellisessä viestissäsi pitäisi näkyä? Minulla se on tyhjä.