Kaktuksen pistokaskasvatus

Huomasin, että pylväskaktus oli alkanut mädäntyä juuresta. Leikkasin latvat pistokkaaksi. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisten juurruttamisesta?

Tuollaiset kasvit on helppo juurruttaa. Anna haavapinnan kuivua kunnolla ennen istuttamista. Kun haavapinta on kuivunut, pistokkaan voi istuttaa multaseokseen. Juurtumisen pitäisi tapahtua noin 2-8 viikossa.

Ilmeisesti haavapinnan kuivumiseen menee melko kauan aikaa: tuon paksumman oksan haavapinta on vielä märkä. Millaiseen multaseokseen pistokkaat pitäisi istuttaa? Kaktusmultaan?

Anna kuivua ihan rauhassa pitkään. Omat mehikasvit ja kaktukset ovat lasittamattomissa saviruukuissa, kaktusmullassa tai multaseoksessa, johon olen lisännyt karkeaa hiekkaa, lecasoraa tms. jotta multa olisi vettäläpäisevää. Kovin ohut hiekka tahtoo tiivistää kasvualustaa vähän liikaa, joten karkeampi hiekka,sora on parempaa.

Pistokkaalla ei ole mitään hätää, joten haavapinnan on hyvä antaa kuivahtaa perusteellisesti ennen istuttamista.

Minusta hiekasta ja mullasta tulee hyvä seos. Kuten jahoolii jo sanoi, sopivan karkea hiekka estää tiivistymistä, mutta hienoakin hiekkaa on hyvä olla seoksessa.

Meillä jostain kaktuksesta (en tiedä lajia) kissa söi latvan poikki. nakkasin sen multaan oottelemaan, ja kyllähän sieltä juuret tuli.

Tämä jättipistokas tuli nimellä Yönprinsessa, joku hybridi varmaankin. pari vuotta sitten sain myös ihan särmättömän palasen jota epäilen Yön kuningattareksi. Sen juurtuminen kesti nyt on kasvattanut pikkuisen laihan alun emokasvi on kuulemma kuollut kokonaan.

Ei toimi kuvanlähetys, ei eilenkään.

Tai olla miulla yksi klikkaus liian vähän 

Edellinen oli siis ‘’ Yönprinsessa ‘’ ja seuraava sitten ‘‘Yön kuningatar’’

Yönprinsessa (Selenicereus pteranthus). Ei käsittääkseni ole hybridi, mutta voin toki olla väärässäkin. Sitä en osaa sanoa minkä nimisiä nuo kaktukset ovat. Olen todella huono tunnistamaan Selenicereuksia. Tuo ensimmäinen ainakin näyttäisi hyvin samalta kuin yönprinsessa, mutta tuossa toisessa kuvassa hämää tuo pyöreä varsi. Omissa yönkuningattarissani on kulmia, yhdessä neljä ja muissa useampi sekä piikit näyttäisivät kasvavan tiheämmässä. Nuo omani ovat kyllä tosin nuorempia taimia.

Kuvassa kaktukseni “oksia”. Oli aivan ruskettunut juuresta. Leikkelin ihan matalaksi. Nyt kysyn, miten toimin noiden pistokkaiden kanssa? Niinkuin näkyy, niin sitä kuivaa ruskeeta on vielä tyvissä. Leikkaanko ihan vihreään asti ja lykkään multaan/veteen? Vai laitanko noin?

Oukei. Itse oon vesijuurrutuksen kannalla. Mut jospa laitan puolet ja puolet:slight_smile: