Kaktuksen siemenkasvatuksesta asiaa

Sain kerran yhden kaktuksen kukkimaan ja siitä sitten tuli siemeniä. Pystyykö ja miten ne saisi kasvamaa? Lajista yms. ei minkäänlaista tietoa, mutta alla kuva kaktuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja: Pieniviherpeukalo

Siemenet saa kasvamaan helposti, kun kylvät ne hiekansekaiseen multaan. Muista, että kaktuksen siemenet kylvetään mullan pinnalle. Kun olet kylvänyt siemenet, kastele mullan pinta varovasti. Laita ruukun ylle minikasvihuone (esim. läpinäkyvä muovipussi), jotta ilma pysyy kosteana. Tutki päivittäin, että mullan pinta pystyy kosteana. Laita ruukku valoisaan ja lämpöiseen paikkaan.

Pystytkö laittamaan tämän kaktuksen pääversosta tarkemman kuvan? Mulle tulee mieleen pari lajia, mutta kun näkisi pääverson muodon, niin olisi helpompi sanoa mistä lajista on kyse.

Laitoin kerran kasvamaan mutta mitään ei koskaan alkanut kasvaa, tais kyllä olla aika kuiva koko ajan. mutta mutta täytyy nyt heti sitten laittaa kasvaa uudestaan, jos tällä kertaa alkais kasvaa :)

Kaktus on ton näkönen koska kissa tiputti viime kesän sen 1,5 metristä "päälleen" ja se oli pyöreä ja pitkä ennen pudotusta..

Tuo kaktus saattaisi olla ehkä joku Mammillaria (tai mahdollisesti myös yksi Opuntia). En ole 100% varma tästä tunnistuksesta. Jotkut Mammillariat kasvavat toisinaan tuolla tavalla, jos niille on tapahtunut jotain tai ne ovat liian vähässä valossa.

Johtu putoomisesta varmasti kukkiminenkin koska oon ainakin kuullut että kaktukset kukkii yleensä syksyllä mutta tääpä kaktus kukki keväällä tai no kesän alus. Noita "poikasia" tuli heti kukkimisen jälkeen.

Mulla on ollut kaktusviikunan siemeniä itämässä jo vaikka kuinka kauan...

Jostain kuulin että itämisaika olis 4-8 viikkoa mutta mulla ne ei ole vieläkään tehnyt mitään vaikka ne on ollut jo ainakin yli 8 viikkoa (luulisin).

Ne siemenet on otettu siis ihan kaupasta ostetusta viikunasta.

Olen laittanut siemenet "minikasvihuoneeseen" eli jauheliha pakettiin jossa on tukien päällä pussi, muita pikkukaktuksia siellä jo on eli ne ainakin tykkää ihan ok.

Mikäköhän on vikana ettei ne idä? Olisko kenelläkään kuvaa kaktusviikunasta sirkka-asteella?

Opuntia ficus-indican (ja muiden kaktuksten) siementen kanssa on syytä olla kärsivällinen. Joskus voi mennä pitkän aikaa, ennen kuin siemenet itävät. Ei kannata lannistua, jos itäminen on hidasta. Eri lajien välillä on isoja eroja itämisajan suhteen.

On myös hyvä huomioida se, että kaupan kaktusviikunasta otetut siemenet eivät välttämättä idä.

Pieniviherpeukalo, kaktukset kukkivat yleensä keväällä, mutta ne voivat kukkia myös kesällä ja syksyllä. Kukinnan ajankohtaan vaikuttaa mm. talvilepo, valon määrä, lämpötila ja kasvupaikka. Lisäksi kukintaan vaikuttaa kaktuksen koko, koska jotkut lajit kukkivat vasta, kun ne ovat riittävän isoja. Jos kaktus on talvella on riittävän viileässä ja valoisassa kasvupaikassa ja se pidetään sopivan kuivana, niin se kukkii keväällä.

Jos viet kaktuksen kesäksi ulos ja se saa syksyllä viileän lepokauden, niin on mahdollista, että se innostuu kukkimaan syksyllä.

Joskus kaktukset kukkivat myös kesällä. Esim. jotkut Schlumbergerat ja Echinopsikset (vanhatpojat) kukkivat kesällä.

Täytyypä pitää sitten ulkona kesä. niin saa taas syksyllä katsella kauniita oransseja kukkia :)

Suosittelen kaktuksen ulkoiluttamista. :) Jos kaktus saa syksyllä viileän lepokauden, niin sen pitäisi kukkia syksyllä. Toivottavasti onnistut kukittamisessa.

Minä kylvin tänään puutahramessuilta ostamani kaktusten siemenet. Kahdesta pussillisesta tuli kaksi Arkirae- rasiaa, kaksi muovista isoa keksipakettia ja iso istutusastia täyteen. Olin vähän pettynyt siementen monipuolisuuteen, kun oli vaan kahta erilaista isompaa siemensorttia, joiden oletin olevan Opuntioita, ja kahta erilaista pientä mustaa siemensorttia. Nämä eri sortit ainoastaan huomasin.

Alkuperäinen kirjoittaja: Salmiakki-

Siemenseoksissa on yleensä kaikenlaisia kaktuksia, mutta joskus siemeniä voi olla vähän. Lajimäärä taitaa riippua aika paljon siitä mistä siemenet ovat peräisin.

Niin... toivotaan että tulee nyt mahdollisimman paljon erilaisia.

Toivottavasti sulla on onnea ja saat erilaisia kaktuksia.

kaks vauvaa on nostaneet päänsä! jeah... cool

Kiva, että itäminen on alkanut. :) Jotkut kaktuksen siemenet itävät nopeasti, mutta toisia saa joutua odottamaan muutaman viikon ajan.

Nyt on itänyt jo viis... kolme sen jälkeen kun viimeks katoin... kieli ulkoakovasti ovat pieniä.

Taimet ovat aluksi pieniä, mutta ne kasvavat nopeasti, kun sirkkalehtivaihe on ohi.