Minä olen aikuisia harsosääskiä lähinnä tappanut. Kerran niitä toukkia oli tosin orkideassa. Näkyi mukavasti läpinäkyvästä orkideakiposta, kun ne siellä mönkivät. Laitoin orkidean hanan alle ja kuumaa vettä päälle. Siellä pidin siihen asti, että mönkijiltä lähti henki. Kaktuksen taimiin en kyllä uskaltaisi samaa kokeilla. Eikö saippuat kuivata? Pystyisiköhän toukat kuivattamaan hengiltä saippuakäsittelyllä?
Kukkaraid varmasti tehoaa lentäviin, mutta taimiin sitä ei uskalla suihkuttaa. Olen kerran erehtynyt senkin tekemään. :)
voikukkane: toukan kulkureitti kuulostaa erittäin loogiselle. Toukat ovat todella nopeita syöjiä.
Mie syynäsin snapsikippoi pintapuolisest, ei liikettä. Sit aattelin et jos kuiva pintamulta auttaa estämää munimist, pinsettien kaa pöyhötin mullan sentin syvyyelt nii lähelt lapsosii ku uskalsin ja samal tarkkailin, ei liikettä. Ei siit kovi kaua oo ku mie ne pintamullat pöyhöttelin mut näköjää tiivistyy vaik altakastelee. Pitänee ruveta nuo vähäkää isommat kastelee nii pienil annoksil et pinta ei kostu, ja toivoo et niil on jo jonkunäköne pääjuuri syvemmäl. Nii ei tietyst voi vastaitäneitten kaa tehä…
Lisäx laitoin terraa kipon mis on vettä höystettynä astianpesuaineel (ei fairy, mahtaneeko ees toimii?) ja tipal appelsiinimehuu, jospa keltane vesi näyttäs kivalt. Oiskoha ne sit aina ollu harsosääskii, mitä oon banaanikärpäsinä pitäny, näkyy nytteki jokune raato oleva ikkunal… Pitäskö ne siivota pois…
Kato suurennuslasilla, miltä kärpäset näyttävät. Minä en ainakaan nää ilman;)
Jos taimenet ovat samanikäisiä, kuin minulla, niissä on noin 0,5 - 1cm juuri. Itse kastelen niin, että kun näen pienen kostean läntin muodostuvan mullan pintaan, otan putkin pois vedestä.
Kuulemma pitäisivät keltaisesta väristä, mutta en tiedä mitä mieltä ovat appelsiinimehusta. Mulla on valkoinen kahvikuppi (jota ei enää käytetä). Laitan lusikallisen sokeria pohjalle, kiehuvaa vettä (että sokeri sulaa) ja pari tippaa fairya poistamaan pintajännityksen.
Piikkisormi: Miehä onnex nään kippojen läpi mite kastumine edistyy, voi lopettaa hyvis ajoin, kapillaarine vedennousu (olikoha se noi) hoitaa kyl loppumatkan juurien ulottuville.
Helena81: Toimisko keltane kuppi hyvi… Mut jos äiti onkii sanonu et keltast vettä ei saa juua ni eihä ne mee miu ansaa
Jos ei tuu saalist ni koitan jotai muuta yhistelmää.
Totta vieköön. En tullut ajatelleeksi tuota etua läpinäkyvissä kipoissa 
En tiedä miten keltainen kuppi toimisi. Tosin myydäänhän niille niitä kelta-ansoja. Eli ilmeisesti se väri niitä miellyttää. Valkoinen kuppi ainakin toimii hyvin. Niitä on parhaimmillaan ollut useita kymmeniä siellä kellumassa. Periaatteessa voit kastelun jälkeen tarkistaa, ettei lasia vasten näy toukkia. Orkkideakipossa näytti ensin, kuin siinä olisi ollut S:n muotoisia kuvioita. Niiden pitäisi kyllä liikkua, kun valolla katsoo.
Nyt on multa desifioitu. Kostutin mullan niin, että siitä sai tehtyä palloja, mutta ne hajoavat herkästi. Multaseos isoon paistopusiin ja pellille. Tökkäsin pussiin pienen reiän, jotta ylimääräiset höyryt pääsevät ulos. Uunin lämpötila n. 120 astetta ja puolituntia. Multahan ei heti ole kuumaa keskeltä, joten jätin 10 minuutiksi jälkilämpöön. Haju ei yllättäen ollut kovin paha 
Tämähän ei tänne kuulu, paitsi et kuuluu tavallaa ku liittyy siihe harsosääskiongelmaa…
Eli tänää kastellessani huomasin et sitruunoitten idätyspurkis on elämää, sekä vihreetä että luikertelevaa. Onnex sekii oli eristettynä omas muovilaatikos (toimitti kasvihuoneen virkaa) ja hetihä mie sen kannoin ulos. Nyin itäneet muutaman kappaleen ja pari itämätönt siement pois ja laitoin ruukun kasvarii ja reilust vettä aluslautaselle. Hetken pääst menin kattoo mitä nousee pintaa kuumiavast lillimäräst mullast, ni siin oli jo valkosex muuttuneit eli iäkkäämpiä harsosääsken toukkia. Nypin pois kaik mitä näin ja laitoin auringos kuumenneelle mustalle tynnyrinkannelle, ni kupsahtivat suhtkoht heti, eli kuumal niist pääsee.
Siemenet huljautin mäntysuopavees toivoen etteivät kärsi ja rupesin desinfioimaa multaa. Ei, se kuuman veen käyttämine ei toimi jos sen mullan tarvii heti. Aikamoine kuhina kävi ympäril ku yritin kuivattaa käyttökelposex, joten loppujenlopux laitoin mullan uunii kuivumaa ja uuelleedesinfioitumaa. Jäähtymisen jälkee kiiruust tyrkkäsin siemenet multaa ja peitin astiat kelmul, tein neulal noin miljoona pikkuruikkust reikää.
Ny toivon et itämäs olleet siemenet ei menny pilalle ja tarkkailen tilannetta pysyyx toukat poissa (ainaki näkyvist).
Ainii, kaiken tän toukkahäslinkin keskel en oo muistanu kirjottaa, et laitoin eile ameriikan siemenii itämää. Ku en osant päättää 10 vai 20 ni laitoin 15. Vähä epäilyttää talvest selviimine jos kovi syksyl itää, ni pijin määrän maltillisena. Ja säästy multaa mahollisest itäville “kotimaisille” mut eihä niit ny sit idäkkää ku ne on kuivumas toukkien takii…
Vuorokauven viettivät lihalaatikos pakastepussil suojattuna, äske toin minikasvarin kippotelineinee sisää ja virittelin terran katolle liukuestematon ja minimustekalojen kaa. Pitänee sinnekii viel tehä vesiansa, tai oikeestaa parikii ku on telinees paljo vapait paikkoja. Kokeilisinko vanhentunutta mut kai iha käypää hunajaa, tiskiainetta ja vettä? Kuulostasko maukkaalle 
Maukas seos, uskon sen kiinnostavan harsosääskiä ym.
Ei oo yhtää ötökkää menny miu ansoihi, mietiskelin oisko ne jo kuollu tähä kuumuutee ku sisälämpötila huitelee 30-33. Mut äske näin todennäkösemmän selityksen, harvemmi oon ilone nähessäni hämähäkin mut ny ei käyny mieleskää litistää ku terran nurkal kipitteli sellany “hyppyhämähäkki”. Kai niil on joku virallinekii nimi, sellane mikä ei tee seittii vaa hyökkää saaliin kimppuu. Vähä oli pienen puoleine mut kai se siit kasvaa…
Pienen puoleisii on myös numerot 12 ja 13, nuoremmat 5 on kiihyttäny ohi jo monta päivää sitte, muilta osin ovat iha terveen näkösii. Koha ny jaksasin ni laittasin taas kuvii. 11 siis pitkulaine sydämenmuotone, 12-16 kovast kakkosen näkösii, 17 pupune ja 18 ennemminkii kissa.
Taitavat olla juoksuhämähäkkejä 
Hienoa, että edistystä tapahtuu. Minulla on kolme tainta, jotka ovat niissä minipurkeissa, kuihtuneet lähes olemattomiin. Harmittaa vaan, että yksi niistä on Helenan nimeämä Peikko. No toistaiseksi vain 2 prosenttia menetettyjä, täytyy olla tyytyväinen 
Oivoi, aina ei ees löyvy syytä mix nii käy
Se siul onkii hyvä puoli et ei ne iha äkkii lopu.
Mie totesin et idätyspurkit on kuivunu korpux ja kovi lämmitti kättä, ni uskaltauvuin ne kastelemaa uuvestaa. En niit silti laita terraa tai lähellekää, ovat runsaast mut minipienest reijitetys karkkilaatikos. Katotaa menix siemenet pilalle vai innostuux ne uuvest “sadekauest”.
Yön viileinä tunteina tuulettimen alla jaksaa laittaa:
Lapsoset 11, 12 ja 13

Suurennuslasin läpi kuvaamine aiheuttaa ikäviä heijastuksia mut pakko turvautuu siihe et saa ees jonkulaisii...
Jospa ne tuli oikei numeroituu, pitäs heti siirtää koneelle ja numeroija.
Kuvist ilmenee 12 ja 13 pienkokosuus, nuoremmat on isompii, mut näyttää ku nekii suunnittelis sukasien kasvattamist.
Uskomatont mut totta!!! Pari vuorokautta kuivuneis ja kuumenneis, eile uuvellee kastelluis siemenis on jo yx itäny! Oli kyl aika turhanki lämpöst ja kosteeta karkkilaatikos, pitänee reijittää viel vähä lisää.
Näköjää jo lyhyt kuivatus ja uuvellee kastelu herättelee niit jotka ei ehkä muute itäskää, on tietyst mahoton toteuttaa jos taimet ja itämättömät on samas astias.
Asiaa sivuten, ilmeisest jo itävät sitruunansiemenet ei menny pilalle mäntysuopakylvyst, tiie sit mite kaktuksensiemenet reagois...
Ainii, ja ameriikkalaiset on ainaki kovast turvonnu jos ei viel muuta mainittavaa. Jouvuin avaamaa ilmaräppänät kokonaa ku sen ver paistaa kaihtimien raost et rupes lämpötila nousemaa, jos koht jo voisin taas pienentää.