Suosittelen hiekan (tai hiekkamultaseoksen) käyttämistä. Sitä ei kuitenkaan saa laittaa kovin paljon, koska jotkut siemenet itävät valossa.
Kylvö/kaktusmulta siis kelvannee… Vermiculiittiä ajattelin juuri sen valon takia
nyt on kylvetty… saa nähä itävätkö
Luulen, että ensimmäiset siemenet saattavat itää viikon sisällä. Joskus voi mennä kauemminkin.
tämä on nyt tyhmä kysymys, mutta kun aikaisemmin olen lähinnä erikoistunut taimien ostoon... mitä se vermikuliitti on?
Laitoin keväällä Opuntia ficus indikan siemeniä itämään. Kuudesta siemenestä iti kaksi joista toinen heitti kasvamisen ja toinen venyy nyt pituutta. Huolestuttaa vaan tuo varsi mikä on sirkkalehtien alla, on nimittäin aika pitkä. Pitäskö se haudata multaan kun pelkään että se napsahtaa poikki kun kaktus alkaa kasvaa kunnolla.
Kuva taimesta
Tuosta varresta ei kannata olla huolissaan. Jos näyttää siltä, että taimi keikahtaa kumoon, niin laita sille jonkinlainen tuki. Kun taimi on kasvanut isommaksi, niin sen voi istuttaa vähän syvemmälle.
Olipas harvinaisen epäselvästi muotoiltu otsikko… Kysymykseni kuitenkin koskee pienenpientä kaktuksen alkua, joka puskettuaan siemenkuoren pois, näyttikin tavallisen (?) kahden sirkkalehden sijaavan omaavan kolme lehdenalkua! (Eli vielä tilannetta epäselviyttäen, pienestä vihreästä alusta tuleekin kolme haaraa, eikä kaksi kuten 5:stä muusta kaktuksen alustani…)
Onko tämä siis aivan normaalia, vai onko kyseessä jonkin sortin mutantti? Olen aivan täydellinen keltanokka kaktusten maailmassa, mutta intoa ja mielenkiintoa kyllä on. Ostin hetken mielijohteesta siemensekoituksen ja pikku hiljaa sieltä on lähtenyt yksi ja toinenkin kaktus itämään.
Olen lukenut paljon näitä keskusteluja täällä, ja nyt ajattelin itsekin tulla mukaan pölisemään…
Tässä vielä kuva tuosta "mutantistani". :)
(...Ja näemmä suurien vaikeuksien jälkeen kuvan lisääminen ie:llä onnistuu.. Miksi Opera tökkii minulle, miksi!! :P)
dahlee, löydät viestisi nyt täältä.Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, vilkaisepa postiasi
Jo 7 pientä kaktuksen alkua nostaa päitään mullasta! :) 2 viikkoa vasta menny, tässähän kerkeää käydä vaikka kuinka.. Millään ei silti malttas odotella, kasvakaa jo!! :D
Tuo siemenpussi minkä ostin, oli tosiaan joku halpasekotus Plantusta, enkä sen puoleen odota mitään 99 % itämistä.. Mutta jos ny näyttää siltä, että useampi siemen jää itämättä, niin palstaa lukemalla oon ymmärtäny, että kylmäkäsittelyllä voi muutaman kasvinalun saada vielä esille.. Kuinkas kastelu/lannoitus hoidetaan tuon "kylmäkauden" aikana? Mitenkäs sitten, nämä jo itäneet, rupeavatko mussuttamaan jos joutuvat myös jääkaappiin, vai leikkaanko nuo ruukut irti toisistaan?
*muoks* pysykää välilyönnit prkl!
Ja lisää kymysystä...
Sain ulkomaan tuliaisiksi ihanalta ystävältä kaktuksensiemeniä, joita olis nyt lähiaikoina tarkotus laittaa itämään. Alustaks aattelin tommosta pientä ja matalaa muovista säilytyslaatikkoa. Sen sais myös kätevästi jääkaappiinki kylmäkäsittelyyn, ja mietinki ny pikkusen samaa asiaa ku edellisessä viestissäni.. Pitäiskö laittaa siemenet ja mullat kaikki kerralla jääkaappiin? Meinaan, että jos siitä muutama sitten itää ja alkaa kasvamaan, niin vähän vaikea lähteä erottelemaan niitä.. Eli voiko kylmäkäsittelyä jatkaa, vaikka muutamia kaktuksia olisi jo itänyt? Jostain luin, että kylmäkäsittely lopetetaan heti, kun ensimmäiset taimet on itäny..... Pitääkö paikkansa..?
Mä tilasin alkukeväästä pussillisen sekalaisia kaktuksen siemeniä, melkein jo ehdin unohtamaankin ne, mutta tämä ketju palautti ne taas mieleeni. Nyt kun kesäkukat viettävät jo enemmän aikaa ulkona, saattaisi ikkunalaudalle mahtuakin lisää taimia kasvamaan. Taidanpa siis tänään kylvää kaktuksen siemenet, mielenkiinnolla jään odottamaan itämistä...
En tiedä kuuluuko tämä enää tähän ketjuun, mutta… Sivulle 7 olen laittanu kuvan Opuntia ficus-indican taimesta jonka olen kasvattanu siemenestä. Taimi näyttää edelleen ihan samalta, on vain kasvanu paljon pituutta. Missä vaiheessa tuon pitäsi heittää pituuskasvu ja ruveta kasvamaan myös leveyttä? Tai kasvattaa jokin uusi uloke?
Argh, nyt loppuu kyllä usko kaktusten taimien kanssa... :/
Melkeen neljään kuukauteen ei pienissä aluissa oo tapahtunu juuri mitään muutosta.. Edelleen pienenpieniä pulleita nysiä, joista muutama piikki yrittää varovasti puskea. Missä vika? Ja minkä takia ne lienevät yleensäkään niin "pulleita", heti kuin ilmapalloja? Toisaalla, en nyt muista missä, näin kuvan 2-3 kk ikäisistä (siis näitä paljon nuoremmista) kaktuksen taimista, jotka jo hyvää kyytiä muistuttivat oikeaa pientä kaktusta.. Miksi nämä sitten takkuavat minulle? =/
Kokeilinpa viimein näitä jo 2006 marraskuunkaktuksen tekemää siemenkodan siemeniä kasvattaa.
Siemenkotakypsyi kauan ja pieni emokasvi kuihtua kupsahti, jotenirroitin kodan japistin paperipussiin jemmaan. Siemenpusseja penkoessase taas löytyikesällä 2007 jolloin aukaisin kodan ja putsasin siemenetpussiin.
Maaliskuunalussa muitakin siemeniä kylväessäni laitoin myös vanhojasantunsiemeniä kokeeksi sekä vihdoin viimein näitämarraskuunkaktuksensiemeniäkin multaan. Käsittääkseni tämä on parasajankohta kunkevätaurinko alkaa paistaa ja päivä pitenee.
10.3 kylvin kymmenen siementä ja nyt ainakin yksi on itänyt! Kylvöksen päällä on kelmu pitämässä tasaista kosteutta.
Hei,
kannattaako kaktuksen siemenet kylvää vasta keväällä kun luonnonvaloa on taas tarjolla, vai onko ihan järjetön ajatus kylvää niitä nyt pimeinpään vuodenaikaan. Entäs siementen varastointi kevääseen, kannattaako niitä säilyttää jääkaapissa vai huoneenlämmössä parhaan itävyyden säilyttämiseksi?
Kevääseen kannattaa jättää, jos ei ole lisävaloa kasveille antaa. Muistelen, että tahtoivat lämpimässä lisävalosta huolimatta venähtää pituutta ja sitten on koko kasvin olemus alusta lähtien honteloa. Jos taimia on tulossa paljon, ne pitää koulia ja vievät paljon tilaa, eikä lamppu valo yllä riitä kaikille ja pahuksen kuiva ja kuuma huoneilma kuivattaa hengiltä ne mitä kastelija ei hukuta tai taimipolte tuhoa… kerronko lisää mokianiAika nopeasti tavallisimmat itävät, mutta jos tiedät, että itämisaika olisi 4 kk niin nyt kylvettynä olisivat maaliskuun alussa itämässä. Lajikohtaisia erojakin ehkä on. Kuivassa ja viileässä kaikkia siemeniä pitäisi säilyttää, näin olen ymmärtänyt.
- Ja ainahan sieltä pussukasta voi vaikka lyijykynän päällä sipaista hippusellisen (tulee 30 siementä kuitenkin) siemeniä, kylvää ne ja hoitaa hyvin. Kohta on kokeilija kokemuksen pari rikkaampi.
ok, kiitos tiedosta. Jätän kylvön suosiolla kevääseen, kun keinovalojen alla ei pahemmin ole tällä hetkellä tilaa.
Siemenet itämässä. Uusi yritys 15 vuoden jälkeen.
Jatketaanpa keskustelua oikeassa paikassa.
Kaikki virheet, jos edes muistan:
Poistin liian aikaisin muovin ruukun päältä, enkä pitänyt multaa riittävän kosteana (eihän kaktukset tarvitse paljoa vettä). Purkki huoneen pöydällä talvella ilman lisävaloa. Lopputulos, taimet kuihtuvat yksi toisensa jälkeen...