Kaktuksessa villakirvoja

Meritähti,kuinka kirvajahti on onnistunut? Onko otukset vähentyneet?Kiinnostaa tietää.Itsellä toiseen yönkuningattareen tuli villakirvat ja näyttää,että provadonilla saan ne kuriin.Kuinkahan ärhäkkää ainetta tuo kukkaraid olisi.Tappaako kasvitkin?

Yhden ison brasilianopuntian heitin pois ehkä hieman hätiköidysti, kun sen aluslautasella vilisi aina pieniä villakirvan näköisiä otuksia. Muille tein upotuskäsittelyn mäntysuopaliuokseen ja taas suihkutin Provadoa. Sen jälkeen niitä ei ole näkynyt. Tosin myöhemmin huomasin, että terassilla ruukussa oleva iso peikonpähkinäni oli aivan täynnä niitä samoja pieniä otuksia, joita oli brasilianopuntiani aluslautasella. Kaktukseni ovat olleet aurinkoisina päivinä terassilla, joten ovat varmasti saaneet tartunnan sieltä. 3 kk sittenhän mulla oli yhdessä kaktuksessa selvästi villakirvoja (oli myös paljon pumpulimaista eritettä), ja luulin, että nuo pienet valkoiset ovat peruja tuosta villakirvatartunnasta, mutta ne olivatkin tulleet peikonpähkinästä eivätkä ehkä olekaan villakirvoja. Ovat valkoisia, mutta kapeampia eikä selässä oli kilpeä. Ne erittivät valtavasti tahmeaa märkää sokerimaista eritettä, mutta "villaa" ei ollut lainkaan. Eli en tiedä, mitä ne oikein olivat. Mutta siis villakirvojakin mulla oli alkukesällä useassa kaktuksessa. Pahimmin saastuneet heitin pois ja muille annoin 3-4 Provado-käsittelyä (puikkoja ja suihketta) sekä mäntysuopakäsittelyn, ja ovat ainakin toistaiseksi kestäneet käsittelyn eikä uusia ötököitä ainakaan toistaiseksi ole ollut.

Omistan Anopinjakkaran, johon on ilmaantunut sinne tänne valkoista tähmää. Onko kyseessä mahdollisesti villakirva? Otin möhnää irti ja tökin tulitikulla, sen sisältä tuli kellertävän rusehtavaa mönjää. Kaktukseen on myös tullut (oli jo ostettaessa hyvin pieni) pienelle alueelle ruskeita länttejä ja joissain länteissä on kiinni mustia röpelöisiä parin nuppineulan nupin kokoisia kokkareita. Pari niitä mustia on kiinni myös piikeissä. Irrotin yhden ja rikoin, se rapistui palasiksi. Mitähän nämä mahtavat olla? Kameraa ei ole, joten ei voi kuviakaan laittaa.

Sitten toiseen kaktukseen. En edes tiedä mikä kaktus se on, siinä on kolme puolen nyrkin kokoista pyöreää kaktusta, piikit ovat melko lyhyet ja kasvavat tiehään ja kaktukset kasvavat valkoista pientä "karvaa"/ erittäin ohuita ja taipuisia piikkejä. Karvat ovat osin hiukan pidempiä kuin piikit. Mutta asiaan siis, siinä kaktuksessa on valkoisia nukkapalloja ja samaa valkeaa mönjää, sekä näyttää että kaktus olisi täynnä pieniä valkoisia "hiutaleita".

Siirsin kaktukset keittiöön, pois muiden kasvien luota, mutta osaisikohan joku neuvoa mitä teen? En ole koskaan tuholaisia joutunut torjumaan, joten tarvitsisin tarkkoja ohjeita. Esim. liuosten suhteista yms.

Mäntysuopa- tai pyretriinisuihkuttelu voisi kokeilla.

APUUVA!! Ei ne perkuleen villakirvat niin vaan luovuta! Anopinjakkarassa niitä ei ole näkynyt enää ensimmäinen torjuntakerran jälkeen, mutta tämä minun pienempi kaktus on edelleen niitä täynnä. Luulen että se kyllä heittää veivinsä rankkojen toimenpiteiden takia. Piikit ovat pikkuisia ja kasvavat niin tiheään että en pääse tuholaisiin käsiksi. Nyt otin ja pesin kaktuksen tiskiharjalla, sillä sain ne irti, mutta niitä on myös juurissa. Olen suihkutellut myrkyillä, upotellut mäntysuopaveteen, liottanut provadopuikkoja kasteluveteen. Kaktus alkaa menemään liiasta kastelusta rusehtavan keltaiseksi varresta. Pystynkö enää mitenkään pelastamaan kaktusta? Kyseessä on siis tuo kaktus, jota olen kuvaillut tuossa aiemmassa tämän ketjun postauksessa. Pystyykö kaktuksen esim. leikkaamaan niin, että terve osa jäisi jäljelle ja sitten iskeä multaan, mahtaakohan juurtua? Vai mätäneekö koko kaktus siitä hyvästä? Jospa joku voisi auttaa!

Jos jossain Kukkapisteessä tai -kaupassa näette pienenkään merkin, että jossain kasvissa olisi villakilpikirvoja, niin tekee takuulla viisaimmin, kun ei osta sieltä mitään muutakaan!
Nuo peijoonin tihulaiset ovat aluksi paljainsilmin täysin huomaamattomia ja ne leviävät silloin salakavalan nopeasti joka paikkaan.

Jos kaktus ylipäätään kasvaa huonosti ja on muuttunut jotenkin vaisuksi, niin kannnattaa ruveta epäilemään villak.kirva saastuntaa. Vaikka mitään ei vielä isommin päällepäin näkyisikään paljaalla silmällä. Kannattaa ostaa kunnon luuppi tuota varhais tutkimusta varten.
Kasvissa käy jo melko kansoitus v.kilpikirva-saastunnan ollessa kyseessä, kun päällepäin merkkejä tuskin voi vielä havaita paljaalla silmällä.

Huomioikaa oudot tahmaisuudet, mesikaste. Nuo eritteet ovat villakilpikirvojen selkeimpiä varoitusmerkkejä.Tutkikaa luupilla erikoisesti aereolien epämääräiset nöyhtä pallot ja kaikki syvennykset, piileskelyyn sopivat kuopat kasvin pinnassa.
Piilopaikat ovat näiden tukikihtia. Kun aikansa tiiraa hyvällä luupilla, mahdollisimman kirkkaassa valossa, niin silmä tottuessaan havaitsee jo kenties legioonan emoja takaruumiit pystyssä imemisasennoissaan.

Kaktukset ovat villakilpikirvoille kaikkein herkimpiä ja kaktukset ovat villakilp. lempikasveja.
Niitä löytyy kaktuksilla usein myös kukkaruukun sisältä erikoisesti lehtikaktukset kärsivät näistä, niitä sanotaan silloin juurikirvoiksi. Vaan ovat samaa natsuunaa villak.kirvojen kanssa.

Hirveän hankala näistä on päästä lopullisesti eroon. Useimmiten kaktus kuolee myrkytyskäsittelyihin ennenkuin kirvat. Kaktukset ovat erittäin herkkiä kaikenlaisille myrkyille ja erittäin huonosti kestävät myrkky käsittelyjä. Silti yrittää tietenkin kannattaa.

Villakilpikirvat on tosi vaikeitahävittää. Itse heitin roskiin ison vanhanpojan kun en saanut niistä kolosista kaikkia hävitettyä. Soilikeissakin oli joskus mutta ne kyllä osaksi onnistuin pelastamaan.

Mullakin on aina joskus tullut villakirvoja uusien kaktusten mukana, viimeksi tänä kesänä, mutta olen päässyt niistä eroon suihkuttamalla Provadoa. Kertakäsittely on riittänyt, eikä kaktus ole koskaan kärsinyt siitä. Luulen, että spray on puikkoja tehokkaampaa. Miedompia hoitoja en lähtisi edes kokeilemaan villakirvoille.

Se onkin sitten rasittavinta oikeastaan, kun pitää jälkeenpäin kytätä niitä saastuneita kasveja, että uusiiko tuo hyökkäys.

Ostotaimesta sain kesällä semmoisen riettaan riesan. Hupsu olinkin kun ostin edes paikasta jossa näin saastuneen kasvin. Näytin sitä myyjällekin (kysyen kyllä muuta) mutta hän ei reagoinut mitenkään. Järkkyä.

En tuolloin arvannut, että toiselta puolelta liiketillaa ovat levinneet jokapaikkaan. Tällä järellä olis pitänyt heti myrkyttää tuo taimi kotona tai mieluummin jättää ostamatta.

Tuo saastunut ostotaimi kuoli sitten myrkytys käsittelyihin. Oli kai jo niin heikko. Onneksi muut vieressä olleet (eristämäni) kaktukset näyttävät ainakin nyt puhtailta.
Kävin justiin luupilla niitä syynäämässä… Nokka parka.

Mulla on tapana suihkuttaa kevyesti Provadolla kaikki uudet kaktukset varsinkin silloin, jos ovat muodoltaan sellaisia, ettei pinta ole kunnolla näkyvillä (esim. paljon piilokoloja tai karvoja, vaikka toisaalta karvojen alle on vaikea saada suihkutettua).

Mulla on ollu mm. vanhapoikakaktuksessa, muratissa ja posliinikukassa noita öttiäisiä, ja mulla niihin tehos se että ihan reippaasti vaan pesin ne (siis koko kasvin) sellasella tosi vahvalla suopaliuoksella ja laitoin vielä Provadopuikot. Jouduin uusiin käsittelyn muistaakseni ainaki posliinikukalle. Nyt on siis menny jo varmaan vuos käsittelystä nii uskoisin et ovat hävinneet. Kaktuksesta lähti ötökät yllättävänki vähällä vaivalla, ja oon miettiny että oisko johtunu myös siitä et sillon oli kesä ku niitä kirvoja siitä hävitin ja pidin sitä parvekkeella jossa se kesäkuumalla pääsi kuivumaan väliin ihan kunnolla. Oon miettiny et mahtoiko ne kirvat lähteä osin myös sen ansiosta.

Provado-puikot ovat kasvukaudella käsittääkseni yhtä tehokkaat kuin suihke, mutta talvella, kun kaktus ei ota juurillaan mitään, ei aine pääse puikoista kasviin, vaan suihke on ainoa toimiva. Provadohan toimii siten, että myrkky imeytyy kasvin nesteisiin, jolloin imevät tuhohyönteiset kuolevat imiessään kasvin nesteitä. Jos kirvoja on näkyvillä, niitä on myös juurissa ja mullan alla, joten niistä ei oikein pääse eroon ilman systeemistä myrkkyä. Mulla yksi käsittely on aina ollut riittävä. Tietysti näkyvillä olevat kirvat kannattaa ensin poimia pois ja tuhota pumpulimaiset pesät.

Ajattelin juurruttaa vanhanpojan latvaosan uudelleen mutta epäilen onnistuuko kun se on niin iso. Muutama viikko kuivumassa ja sitten multaan. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä puuhaan…

Olen tehnyt noin joskus,pitäs varmaan tehä sama yhelle vanhallepojalle,20v,ollut ja monella mykkyrällä,mutta ei kuki.

Se kuivattaminen on tarpeen,ei ala mätänemään.

Noista villakirvoista.Aikanaan oli paljon kaktuksia,osaan pesiytyi villakirvoja,kaikkiin ei,vaikka pesin juuretkin ihan putipuhtaaksi ja käytin myrkkyä,en enää muista mitä,ei auttanut,ne piti hävittää.Joihin ei tullut,niin ne kesti,on vieläkin joitakin elossa.Kaikkiin kasveihin ei villakirva tartu,mutta mihin se pesiytyy,on vaikea saada pois.

Tuossa kuvan kaktuksessa oli joskus villakilpikirvoja muttta ne jäivät pois kun katkaisin sen sen ja juurrutin uudelleen. Kirvaisen juurakon heitin pois,

Luin tuolta etusivulta tän ketjun nimeksi "kasvatuksessa villakirvoja"  - piti lukee hitaasti uudelleen kun tuntu vähän oudolta et joku kasvattelis villakirvoja … :slight_smile:

No mikä ettei, kai niistäkin saisi mukavia lemmikkejä. Ainakin lisääntyvät helposti ja ovat sitkeitä…

Villakilpikirvoista löytyy kokemusta täälläkin. Varsinkin mammillariat ovat herkkiä saamaan niitä. Viimevuonna tuholainen oli iskenyt todella moneen kaktukseen ja myös juuristoon. Olin epätoivon partaalla. Jostain kuitenkin luin, että kaktukset voi pestä kuumalla vedellä. Tuumasta toimeen, ensin poistin kaikki näkyvät nöhdät pinseteillä. Seuraavaksi poistin mullat ja huuhtelin kaktukset juurine päivine niin kuumalla vedellä, kuin raanasta saa. Lopuksi sumutin kaktukset Neudorff-sumutteella, joka on tarkoitettu tuhohyönteisten torjuntaan. Annoin kaktuksien kuivahtaa seuraavaan päivään ja istutin ne uuteen multaan. Kaktukset voivat hyvin mutta niitä pitää tarkkailla, jotta näin isoon operaatioon ei joutuisi uudestaan.

Neudorff-sumute ei sisällä lannoitetta, joten se on turvallinen kaktuksille.