Kaktuksessa villakirvoja

Tervehdys vaan kaikille!!!parin vuoden tauon jälkeen taas kirjottelen näille sivuille...muutin kesällä tänne mun toisen puoliskon luokse ja samalla ikäväkseni nakkelin kyynel silmässä 25 kaktusta pois: !"@&%& villakirvat oli ne vallannuvihainenNyt sitte kattelin näitä teijä viesteilyjä ja oon pähkäilly kun mulla on ruukussa marraskuunkaktuksia ja katosta roikkumassa 2 jotain ihan muutanaurua....Toinen taitaa noiden kuvausten perusteella olla joulukaktus kun sen lehdet ei oo niin "piikikkäät" ja toinen on muuten vaan ihan sekalainen...Siitä kasvaa isoja lehtiä ja lisäksi semmosia kapeita tsydeemejä mistä tulee mieleen lähinnä joku korallikaktus tai vastaava..

Semmonen nyt sitten on mielenpäällä, että kun on nuita siemenkirjeitä niin onkohan kukaan suunnitellu semmosta ihan että tulee ainoastaan mehikasveja/kaktuksia?Tai joutaako keltään pistokkaita mm. yönkuningattaresta tai -prinsessasta yms?harmittaa niin vietävästi tuo kato mikä kävi..

Alkuperäinen kirjoittaja: Tarja81

Tarja81, tervetuloa taas mukaan!

Ketjuista melkein uskaltaisin väittää, että siemen-sellaista pelkästään mehikasveista/kaktuksista tuskin tulee. Ai miten niin? No, kun itse olen niitä, mm. Marokon mehipuuta ja aaloeta kasvatellut viime aikoina siemenistä vaihtelevalla menestyksellä, niin harvoin, todella harvoin niin pieniä siemeniä eteen tulee. Pussista ne erottaa vain pitämällä pussia valkoista paperia vasten… ja kylvö on/olisi melkein mikroskoopin alla tehtävää puuhaa. Taitaisi ketjun siemenet olla hyvin nopeasti pölisseet jonnekin muualle kuin ruukkuihin…

Pistokkaiden huutelu tuottanee parempaa tulosta…:):slight_smile:

Jos sulla on ongelmia villakilpikirvojen kanssa, niin niistä pääsee tosi helposti eroon. Kaktuksia ei tarvitse hävittää niiden takia. Mun mielestä ne ovat melko harmittomia tuholaisia, kun niitä vertaa tavallisiin kilpikirvoihin.

Villakilpikirvoista pääsee eroon huolellisen pesemisen ja myrkytyksen avulla. Kaikki näkyvät "villamöykyt" pitää noukkia pois ja sen jälkeen kasvit pestään huolellisesti. Lisäksi kannattaa käyttää Raidia ja Provadoa.

Jatkoa… Käsittelyn voi joskus joutua tekemään 2-3 kertaa, mutta villakilpikirvoista pääsee eroon.

tervehdys!!

kyllä mä liruttelin ja otin pois niitä otuksia, mut ei ne halunnu lähtä pois, varsinkaan sellasesta ferokaktuksestaapea loppu peleissä tulin sit siihen tulokseen että pelastan ne joissa ei oo öttisiä...

no en mä sit ihmettele ettei niitä siemeniä oikeen saa jos ne tosiaan pitää tyyliin suurennuslasin kans törkätä multaannaurua

Joidenkin kaktusten puhdistaminen voi olla vähän hankalaa, jos villaa ja piikkejä on paljon. Silloin on hyvä ottaa käyttöön Provado, koska se tappaa imeviä hyönteisiä. Se tehoaa mm. villakilpikirvoihin ja kilpikirvoihin. (Huom! Provado sisältää lannoitetta, joten joidenkin kaktusten kanssa on syytä olla varovainen, jotta ne eivät saa liian voimakasta lannoitusta.)

Toivottavasti et joutunut hävittämään mitään harvinaisuuksia.

eipä siinä harvinaisuuksia ollu mut semmosia joilla on lähinnä tunnearvoahymy se ferokaktus harmittaa niin paljo ku se oli jo kasvanu aika isoksi ja se oli kaiken lisäksi niin mielenkiintosen näkönen...no joulu on tulossa niin pitää lähikaupasta jemmata parhaat päältä ja käyttää kaikki tarmo ja energia niiden hoitoonnaurua

Se harmittaa varmaan aika paljon, kun joutuu hävittämään isoja kaktuksia.

Toivottavasti saat ostettua kaikki parhaat yksilöt. :slight_smile:

juu mä oon kaupassa töissä ni heti ku ne tulee kuormassa ni mä valikoin itelle parhaatsilmän iskuse on vaan paha tämä jouluaika ku sillon tulee niin paljo kaktuksia joka paikkaan...sanoin just eilen miehelle ettei kohta enää päästä mua yksin ostaan edes maitopurkkianaurua

Heh, kaktusholismi voi olla vaarallinen tauti. ;)

Todellakin mut parempi tää ku joku muunauruaEi kuiten joudu ihan mansikoita makseleen..silmän isku

Tuo on ihan hyvä juttu. :)

Mulla löytyi 1-2 kuukautta sitten yksi villakirvojen pahoin valtaama kaktus, jonka jouduin heittämään pois. Käsittelin silloin kaikki muut kaktukseni Provado-puikoilla ja suihkeella muutamaan kertaan (suihkutin myös Raidin tapaista yleismyrkkyä), eikä aikuisia villakirvoja tai niiden eritteitä ole sen jälkeen näkynyt. Kuitenkin yhden ison kaktukseni ruukun reunoilla ja aluslautasella kävelee jatkuvasti pieniä valkoisia villakirvan näköisiä otuksia, jotka ovat kuitenkin aikuisia villakirvoja pienempiä ja täysin valkoisia (selästä puuttuu villakirvoilla olevat viivat). Muoto on kuitenkin täysin sama. Ovatkohan ne villakirvojen poikasia, jotka eivät vielä ime kasvin nesteitä eivätkä siksi ole kuolleet Provadoon, vai ovatko ne joitain ihan muita tuholaisia? Olen uudelleen suihkuttanut kasvia Provadolla, mutta niitä löytyy aina vain lisää. Aikusia kirvoja ei siis ole kuitenkaan enää näkynyt. Voiko poikasia ilmaantua vielä yli kuukausi sen jälkeen, kun aikuiset on jo tuhottu (eli voivatko munat kuoriutua vasta näin pitkän ajan jälkeen)?

Kiitos vastauksesta, hoyabella! Odotan kauhulla, ilmaantuuko niitä muihinkin kaktuksiini. Kaikki ovat todella isoja ja vanhoja, joten olisi katastrofi, jos häviän taistelun kirvoja vastaan. Tämä kaktus, jossa niitä toukkia on koko ajan ollut, sijaitsi kaikkein kauimpana siitä alkuperäisestä kirvojen lähteestä, joten jos ne ehtivät levitä sinne asti, niin kyllä niitä varmaan on sitten muissakin, vaikkei niitä olekaan näkynyt.

Mää en ole toistaiseksi pongannut uusia villakilpikirvoja mun kasveista. Noista myrkyistä saattoi olla apua. H. lineariksessakin on useita nuppuja kirvasta ja myrkyistä huolimatta.

Kävipä sitten niin, että huomasin tänään kaikkien kaktuksieni aluslautasilla pieniä villakirvojen poikasia kaikesta Provado-käsittelystä huolimatta eli nyt kokeilen sitten hoyabellan suosittelemaa mäntysuopakylpyä. Suihkutin myös lisää Provadoa. Jos kaktukset selviävät kirvoista, niin ne varmaan kuolevat kuitenkin mun myrkkykäsittelyyn ym. En tiedä, kestävätkö kaktukset upotusta mäntysaippuaveteen kovin montaa kertaa ilman, että juuret alkavat tukehtua ja mädäntyä.

Ihan totta. Pari kertaa käsittely kuitenkin kannattaisi tehdä. Luonnollisesti kastelun tarve vähentyy entisestään! :wink:

Oletko muuten varma että ovat villakirvojen poikasia? Onko sinulla laittaa kuvaa?

En ole varma, ovatko villakirvojen poikasia, mutta pari kuukautta sitten mulla siis oli yksi iso kaktus täynnä isoja villakirvoja ja niiden "villaa" (se oli uusi kasvi, jonka olin keväällä ostanut kaupasta), joten siitä se tartunta on varmaan saanut alkunsa. Nää pienet on aivan villakirvan näköisiä, mutta vain pienempiä. Lisäksi näin aluslautasilla myös pari aikuista yksilöä, joten kyllä ne varmaan niitä ovat. Ne on varmaan olleet vasta munina silloin, kun tein Provado-käsittelyn, ja sehän ei tehoa, ellei elukka syö kasvia tai ime sen nesteitä. Jätin tyräkkini upottamatta, koska sehän on myrkyllinen, joten ei kai kirvatkaan voi sitä syödä? Ai niin, valokuvaa ei ole, ja nyt olen jo tuhonnut kaikki tänään löytämäni.

Villakirvat voivat ilmestyä ihan mihin tahansa kasviin. Myrkyllisyys ei siis pelasta kasvia kirvoilta. Sun kannattaa tarkkailla kaikkia kasveja, jotta kirvat eivät pääse leviämään.

Huomasin juuri, että terassilla ruukussa oleva peikonpähkinäni on aivan täynnä niitä samanlaisia pieniä valkoisia otuksia, jotka näyttävät pieniltä villakirvoilta, mutta joilla ei kuitenkaan ole kilpeä. Kasvi on aivan tahmean nesteen peitossa, mutta villakirvojen "villaa" ei ole. Eli ilmeisesti nämä pienet valkoiset otukset, joita löysin kaktuksistani villakirvaepidemian jälkeen, eivät olekaan villakirvojen poikasia, vaan näitä samoja kuin peikonpähkinässä. Kaktukseni ovat olleet ajoittain terassilla näin kesällä, joten ovat helposti saaneet tartunnan. Mutta mitä ne voivat olla? Jos ne olisivat villakirvoja, niin myös "villaa" pitäisi löytyä, ja niillä ei siis ole kilpiä. Ne ovat aivan valkoisia, joten eivät voi olla lehtikirvoja. Siipiä ei näy, joten eivät varmaan ole ansarijauhiaisiakaan (vai näkyykö siivet paljaalla silmällä?). Mitkä muut erittävät tahmeaa sokerista nestettä kuin edellä mainitut ja ovat lisäksi valkoisia?