Kaktukset ulkona

Eli kesäkukkien kanssa samoihin aikoihin! Maltetaan siis vielä!

Kaktukset olivan kunnossa. Saavat nyt ulkoilla aina päivät ulkona. Nytkin on +25 mittarissa parvekkeella.

Meillä oli paikallisessa kukkakaupassa myynnissä opuntia-kaktuksia, jotka kestävät pakkasta -23 asteeseen asti. Mielenkiintoisia olivat taidan kokeilla. Jos jokkakulla on kokemuksia niin kertokaa toki.

toin tuossa just äsken kaikki lehtikaktukset (marras,kevät, epiphyllumit sun muut sisälle ulkoa terassilta. Nuppua ja kukkaa on schlumbergeroissa, uutta kasvua ephipyllumeissa ja hatioroissa. Pari marraskuut ovat kyllä ihan kuoleman kielissä ja olivat sitä kyllä jo keväällä kun laitoin ne ulos. Niissä on ehkä jokin virus tauti kun rutuisuus ei ole poistunut eikä muuttunut ulkona ollessa oli niissä sitten vettä tai ei. No ne on nyt karanteenissa elpymässä jos elpyvät.

Sain vihdoinkin aikaiseksi ottaa kuvan ulkoilevista kaktuspojistani. Kertokaa, mikä ei kuulu joukkoon? oikea vastaus ei ole se kilpikonna etualalla.

Mustaruukkuinen oikeassa ylänurkassa ralliharjan takana…?

rahapuut ja pylväskaktus ovat ainoat mehikasvini jotka viihtyvät kasvihuoneessa. perunkalliokaktuksen ja pylväsopuntian voisi sijoittaa kaivon kannelle vähän vilposampaan jos siellä viihtyisivät.

Alkuperäinen kirjoittaja: -nimetön-

Nyt vasta huomasin, että kuva tallentui aika epäselvänä. Se oli otettaessa kyllä teränä. Varmaan pienentäminen aiheuttu tuon epätarkkuuden. Hyvä arvausPäivi-56, mutta tuossa pikkupurkissa on tephrocactuksen poikanen. Oikea vastaus on:Kaikki muut ovat kaktuksia, mutta neljäs vasemmalta takarivissä (kun otetaan huomioon tuo pikkupurkki rapputasanteelta) onkin tyräkki vaikka niin kaktusmaiselta näyttääkin. Koska se viihtyy kaktusten seurassa olen antanut sen siellä ollakin. Useat tyräkit eivät viihdy aivan näin paahteessa, mutta tämä viihtyy.

Onko kukaan vienyt kaktuksiaan kesäksi ulos? Mä sain päähänpiston viedä piharakennuksen ikkunalta vanhapojan puun varjoon ulos, jos se vaikka saisi jonkin "herätyksen" koomastaan! Nimittäin se on viettänyt kyseisellä ikkunalla jo vuosikausia vuodet ympäri, eikä osoita juurikaan elonmerkkejä. Säälistä olen joskus lorauttanut sille vettä, kun olen muistanut. Se on aivan täynnä se ruukku, poikasia ja haaroja, ja kuivuneita nuppuja latvoissa. En minä sen hoidosta mitään ymmärrä, anopin hylkäämä se on.

Kannattaa ehdottomasti viedä kaktus ulos. Tässä kolmatta kesäänsä ulkona viettävä vanhapoika, joka oli sen saadessani pieni nysä. Nyt se on helteessä ja auringossa lihonnut ja kasvatellut piikkejään. Talveksi se pitäisi saada viileään ja valoisaan kuivana pidettynä, jotta kukkisi keväällä. Viileys minulta puuttuu.

Muistuttaisin, että kaktukset tarvitsevat etenkin kesällä yllättävän paljon vettä. Pieniä kannattaa kastella kesällä noin kerran 1-2 viikossa riippuen siitä, onko kaktus suorassa paahteessa vai osittain varjossa. Kesällä jokaisella kastelukerralla vettä pitäisi antaa kunnolla eikä vain loraus. Keskitalvella huoneenlämmössä kannattaa kastella noin kerran 3-4 viikossa (viileässä talvilevossa ei lainkaan). Eli vanhapoika voi virkistyä jo siitä, että sille vaihtaa uudet mullat ja alkaa kastella säännöllisesti. Ulos vienti on varmasti myös hyvä ajatus.

Kiitos vastauksistanne. Luulen, että edellisten lisäksi kaktukseni pitäisi jakaa koska se ruukku on aivan ahtauteen saakka täynnä.

Nyt pitää elvistellä kun tein siskolle näin sievät asetelmat. Ei tarvinut kuin kolme mehikasvia. Astiat löytyi kirpputorilta.