Luulen lukeneeni joskus, että joku oli istuttanu kaktuksia etelärinteeseen, kivikkopuutarhaan?? tai sitten olen nähnyt unta??
Alkuperäinen kirjoittaja: Kinnu
Luulen lukeneeni joskus, että joku oli istuttanu kaktuksia etelärinteeseen, kivikkopuutarhaan?? tai sitten olen nähnyt unta??
Alkuperäinen kirjoittaja: Kinnu
Kyllä se on täysin mahdollista, kaktuksen täytyy vain olla talvenkestävä. Esim. jotkut Opuntiat kestävät suomessakin talven hyvin suojattuina ulkonakin. Laittakaapas viisaammat linkkejä vanhan puolen keskusteluihin joissa kerrottiin ko. aiheesta.
Tais olla Italiasta joku tilannut niitä kaktuksia... Panuko olis ollut vai kuka...
Alkuperäinen kirjoittaja: Salmiakki-
Kiitos Raakille ja Salmiakille avusta. Joo, sieltähän se tuttu teksti löytyi.
Kaktuksia voi tosiaan istuttaa ulos, mutta laji ja kasvupaikka on valittava huolella. Kasvupaikan on syytä olla sellainen, että siihen ei kerry talvikosteutta (jos kasvupaikka on talvella kostea, niin kaktuksille voi sanoa hyvästit).
Eräät opuntiat ovat aika kestäviä ja niiden pitäisi kestää pakkaset hyvin. Jotkut ihmiset ovat tietääkseni kokeilleet kaktuksen varttamista opuntioihin, jotta talvenkestävyys paranisi.
Lisään vielä sen verran, että jotkut ihmiset kasvattavat opuntioita
ulkona lavassa ja toiset peittävät ne talveksi pressuilla. Mulla on
sellainen mielikuva, että lavaan istutetut opuntiat ovat talvehtineet
hyvin.
Uskaltanenkohan ulkoiluttaa vain kesän yli kaktuksiani ja muita mehukasveja kivikkoryhmässä... ?Tuumin, jotta tuossa kohtapuoliin (kun yöt lämpenevät) upottaisin kaktuksia ihan saviruukkuineen sinne kivikkoryhmän vapaisiin lämpäreisiin ja ympyriäisiä kiviä käyttäisiin ympärille maisemointiin. Rahapuita miulla onkin vaikka lampaille lounaaksi, niin ettei kamalasti edes itkettäisi vaikka kuolema sellaisen korjaisikin. Muista mehikasviksista tuumin ottavani pistokkaita varmuudeksi, ettei olisi peli ihan menetetty jos menevät mädäntymään... Ja tuonne kuistin ikkunalaudalle voisinkin jo viedä tulevat ulkoilijat karaistumaan ja yön viileyksiin tutustumaan.
Joskus vuosia sitten olen pitänyt kaktuksiani kesällä ikkunalaudan ulkopuolella. Hengissä ovat säilyneet ja auringossa punehtuneet. Vettä vaativat kovasti ja siksi tuuminkin, että maahan tumpattuna imisivät itse vettä mullasta. Helpommalla kun pitää päästä aina...
Ja nyt kokelaita valitsemaan!
Kaktuksia ja mehikasveja voi istuttaa ulos kukka- tai kivikkopenkkiin ruukkuineen kesän ajaksi. Niiden pitäisi menestyä ihan hyvin ulkona koko kesä. Jos kesä on sateinen, niin silloin ulos istutetut kasvit on syytä suojata pahimmilta vesisateilta, jotta ne eivät pääse mätänemään.
Olen oman aavikkoni tehnyt jokin aika sitten. Sain Muajussilta opuntioita, jotka "pläjäytin" heti ulos ja kaveriksi istutuin pieniä mehikasveja ja kaktuksia, jotka ostin plantagenista. En tiedä mitä ovat, mutta hyvin tuntuvat viihtyvän.
Kaivan muut syksyllä ylös, mutta opuntiat jätän kokeeksi ulos koko talven ajaksi.
Odotan innolla ja mielenkiinnolla kuvia opuntia-istutuksistasia ! Käyhän nappaamassa vaikka heti :)
Opuntioiden talvenkestoa kannattaa tosiaan kokeilla. Jos ne ovat pakkasen kestäviä lajeja, niiden pitäisi talvehtia ihan hyvin, kunhan ne eivät pääse mätänemään talven aikana.
Kuva "aavikostani" on vapaasana -puolella kuvagallerioissa. Käy kurkkaamassa.
Täytyy käydä tutustumassa siihen. :)
Löysin tällaisen jo hylätyn otsikon taivehtivista kaktuksista. Kyselin aiheesta tuolla edempänä kaktusten ulkoilutusten yhteydessä. Mitenkä tuon talvehtimiskokeilun on käynyt?
törnrosa kysyi talvenkestävistä opuntioista kaksi kuukautta sitten, mahtaako kysymys olla enää ajankohtainen, mutta minulla on pari vuotta sitten hankittu Opuntia humifusa. Ensimmäisen talven se vietti sisätiloissa, ja kuivui aivan lerpuksi. Olin aivan varma että se kuoli, mutta yllätyksekseni se toipuikin, kun kastelin sen keväällä.
Ehkä sen kuuluukin lässähtää, koska se on nyt taas mennyt lerpuksi?
Toisena eli viime talvena se talvehti partsilla vällyjen alla, ja kuivui alaosastaan aivan korpuksi, ja olin taas varma että se kuoli. Mutta yllätyksekseni sainkin sen yläosan juurtumaan helposti vain irrottamalla sen ja työntämällä ruukun juurelle.
En oikein tiedä miten tänä vuonna yrittäisin tuon talvehdittaa. Paras vaihtoehto taitaa olla se parveke. Harmi etten älynnyt yrittää lisätä tuota pistokkaasta kesällä, niin olisi voinut kokeilla kahta eri talvehdittamistapaa.
Kiitos vastauksestasi ja arvokkaasta kokemuksestasi. Minunkin kasvini on juuri tuo Opuntia humifusa. Vaikka sain sen ulkopaikan valmiiksi jo syksyllä päätin varuilta talvettaa kasvini autotallissa + 5:ssä asteessa ikäänkuin totuttaakseni sen kylmiin olosuhteisiin vähitellen. Olihan kasvi kasvatettu tarhalla ja tuotu vasta kauppoihin. Käväisin katsomassa sitä viikolla ja huomasin itsekin sen menneen hieman veteläksi ja laitoin kasvin nojaamaan ikkunanpieleen ettei se kaataisi ruukkua kokonaan. Laitan sen ulos kasvamaan keväällä ja sinne sen jätän (jos selviää hengissä).
Sen ulkona oleva kasvupaikka pitäisi olla oikain hyvä: Aurinkoinen ja kuuma kesällä ja tehokas salaojitus, joka poistaa seisovan märkyyden. Täytyy laittaa sitten lisää kuvia ja kokemuksia kun niitä kertyy. Ne "tavalliset" kaktukseni pidän ulkona kesän mutta talven säilytän ne takuulla viileässä sisällä.
Vapun kunniaksi kaktus-pojat pääsivät ulkoilemaan.Pari karpaaseinta ovat olleet ulkona jo pitkään. Unohtuiovatpa ulos yöksi viiden asteen pakkaseenkin kerran, mutta ei se menoa ole haitannut. Muita olen totutellut vähitellen. Laitoin kasvit kaupasta kerjäämiini kuljetuslaatikoihin, jotta kuivat purkit pysyisivät tuulella pystyssä. Tämä on vasta kokeilua miten toimivat.
…iik, piikkejä… Kai noita lehtikaktuksia voisi jo roudata ulos, kauhea rumba kyllä on kun pelakuita ja muitakin kuskaa edestakaisin aamuin illoin, kun ei ole mitään lämmitettävää kasvihuonetta.
Tänään pääsi kaktukset parvekkeelle. Toivottvasti ei palellu yön aikana kun unohdin ottaa sisälle ja nyt olen reissussa.
Mieli tekisi jo kylläkin tilanpuutteen takia hieman sijoittaa osa kaktuksista jo parvekkeelle. Onkohan mahdoton ajatus?`Kun alueena on pirkanmaa…
Nuo piikiveikot kyllä pärjäävät 0-asteessa hetkellisesti, mutta en menisi vielä lehtikaktuksia ulos kiikuttamaan, koska osahan niistä on kotoisin lähes tropiikista. Odotan lämpötilan nousua siihen 10-asteeseen ennen kuin laitan lehtikaktukset ulkoilemaan.