Kaktus sairastaa

Auringonpolttamia kaktuksia:(

kuva

Eilen oli harvinaisen kiukkuinen aurinko ja se pääsi tekemään tuhojaan, ennen kuin huomasinkaan. Parodia ja Notocactus eivät kestäneet paahdetta, vaan paloivat osittain. Mammillarialle kävi huonommin:(

Alkuperäinen kirjoittaja: Piikkisormi

Syyksi epäilen pilvistä ja koleaa kesäkuuta. Yhtäkkiä aurinko porottaakin sitten täydeltä terältä ja kaktukset eivät ole vielä tottuneet siihen.

Tältä näyttää minun Opuntian pistokkaani kesäkuun jälkeen. Se oli sentään kasvihuoneessa. Onneksi tuo ei mennyt läpi, kuin pieneltä alueelta.

kuva

Mitä tuolle tapahtui?

Yritin illalla tutkailla, mitkä kaktukset sietävät paahdetta? Luulisi, että opuntiat, mutten ole varma. Siirsin rautakaktukset nyt kuumimpaan paikkaan. Selvisivät ainakin tästä päivästä. Samoin vanhatpojat.

Ei mitään tietoa. :D Täällä oli kuulemma viileät kelit ja kasvihuoneen luulisi muutenkin suojaavan pahimmalta paahteelta. Lähes kaikki vieressä olevat kaktukset olivat täysin kunnossa. Ainoastaan kevätkaktuksessa on parissa lehdessä samanlaista jälkeä ja yksi Epi pistokas muuttui osittain myös tuollaiseksi ja alkoi sitten mätänemään juuresta. Opuntia tosin näyttää muuten voivan hyvin. Siinä on uusi lehden alku tulossa.

Toivottavasti joku osaisi kertoa?

Piikkisormi 18.43
Veikkaisin iha samaa ku miu rautasel "nenä punottaa", iha samal ikkunal on ollu kaiken ikää eikä oo ollu ongelmia. Käynpä vilkasemas onx siin tapahtunu mitää muutost. Tänää oli varjosammas ja vieläpä toisipäi.

Punotuksen hälvetes siihe jää vaaleempi läiskä. Ehkä se sit on joskus muullokii vähä kuumianu ku siin on aiempi mystine vaalee läiskä yhes kohas?

Uskon sen olevan kunnossa. Minulla ei ole ikkunalaseja parvekkeella helteellä suodattamassa UV-säteitä.

Tuon auringon kanssa saa kyllä olla varovainen. Meinasin keväällä polttaa aurinkokaktuksen, kun nimestään poiketen suora auringonpaahde ei kelvannutkaan. Se on edelleen samalla ikkunalla, mutta teippasin leivinpaperin sen eteen. Nyt viihtyy ja saa runsaasti valoa.

Konstit on monet vai mite se menikää…

Totta vieköön;) Eilen illalla tekemä pikaviritelmä juurien suojaksi, jotteivät pala.

kuva

Toinen konsti. Upotin pienet mammillariat purkkeineen hiekkaan.

kuva

Ja tuo jälkimmäinehä näyttää kauniilt asetelmalt.

Yhy. Aattelin iltapuhteix vaihtaa pienemmän rautasen mullat ja rippusen isompaa ruukkuu, ni siit irtos yx sellane rykelmä sukasia. Vähä aikaa tarkkailin et ei siit ainakaa vuua mitää, eikä sille kai mitää voi tehäkkää? Taisteluvammoja…

Ei ongelmaa. Ei siihen jää välttämättä edes jälkeä, sukaset vaan puuttuu;)

Juu. Noita taisteluvammoja tuppaa aina tulemaan. Varsinkin ruukunvaihdossa. Pereskioista olen jopa nyppinyt piikkejä, niitä juurruttaessa. "Innolla" odotan niiden tulevaa ruukunvaihtoa. Sen jälkeen voi olla, että kaktuksen omistaja sairastaa. :)

Mä käytän hankalissa tapauksissa grillipihtejä apuna, tulee vähemmän vammoja.

Vähemmä vammoja kaktukselle vai siulle? :smiley:

No minulle tietysti:) Eihän siitä kaktuksesta niin väliä;)