Kaktusten hoidosta

Ostin tuossa lidlistä semmosia pikku katkuksia ja nytte aattelin täältä varmistaa noita hoitovinkejä, eli mimmoseen multaan ne kannattaa vaihtaa ja kuinka isoon ruukkuun. ja kastelusta... kuinka usein kannattaa kastella ja miten lannotus?

Alkuperäinen kirjoittaja: FinnishDove

Vitsi mikä idea tuolla huonekasvinetissä.. tekee noille kaktuksille akvaarioo "aavikon" en malta oottaa että saan käsiini vanhan akvan varastosta... sormet syyhyää ja pyörin tuolillani (oikeesti) ja hypin ku väkkärä... innostaa meinaa iha sikana tuommone tusaamine. kuvia laitan tottakai ku saan aikaseks jotai mitä kehtää näyttää. *hyrisee ja pyörii ja venkoilee*

Ja sitä nytte kysyisin että mikä kannataa olla sekoitus suhde hiekan ja mullan kanssa

Kysymykseesi en osaa vastata, mutta myynnissä on tietääkseni kaktusmultaa.

Parempi paikka tälle keskustelulle vissiin olisi: puutarha-huonekasvit-asiaa lajeittain-kaktukset. (mitä sitten kuuluisi tähän huonekasvit - hoito -sivulle, niin empä tosiaan tiedä, että ihan inhimillinen erehdys) Modet osaisivat evästää paremmin, eivät varmaan ole nyt huomanneet tätä. Haluan vain auttaa, ettet heti luovuta, kun ei kukaan kommentoi.

Mutta elä lannistu. Kysymyksesi kaktuksista voit laittaa uudestaan kaktus otsikon alle. (Voi kun osaisin nyt oikein neuvoa) ja poistaa sitten täältä . Poistaminen tapahtuu sitä roskakoria klikkaamalla.

Tervetuloa mukaan, kyllä se siitä rupeaa sujumaan.

Joku modeista voisi varmaan neuvoa paremmin, jos sattuu huomaamaan.

huomasi jo aloituksen ja ilahtui kovin uuden käyttäjän - mielestäni oivallisesta - avauksesta.
jos sallitte vaihdan otsikkoa vielä täsmällisemmäksi toiston uhallakin: hyvää hoitoahan kysyjä tahtoo kasveilleen antaa. en edes sure, että minun niin kovasti tykkäämät kolme pistettä sitten katoavat:-)

Elikkäs ihan oikeassa paikassa FinishDove olet. Kiitos Mai-lee.
Tässä nyt sitten kuvia ootellaan.
(mun joulukaktukset ovat ihan tavallisessa kukkamullassa ja hyvin pärjäävät, en sitten muista kaktuksista tiedä, ovat varmaan vähän vaativampia mullan suhteen)

parinkolmen päivän sisää pitäs olla kuvia... sekii on kyllä liian kaua, tekis mielei samoin tein käyä tusaamaa.... en malta oottaa ..... mutta heti ku saan valmiiks ni tänne laitan kuvei

Nonni... nytte on valmis tuo hökötys... koha saa vaa kameraa patterit ladattuu rupee kuvia pukkaamaa

Mihis mie laitan noita kuvia? tähän keskusteluun vai johkii muualle?

jatka vain tähän samaan, ellet sitten halua laittaa omalla nimimerkilläsi ketjua Puutarha - Vapaa sana - Kuvagalleria:aan

Eli tuossa ois noi "aavikko" kuvat... anteeksi laatu.. kamera on aika pask... huono

Vautsi :D Kivan näköinen kaktusvaario :D

mitenköhän minä hoidan tätä kaktustani väärin kun on tuommoiseksi menny.. saan sellaisen vaikutelman että olisi alkanu mätänemään liiasta kastelusta, mutta en kyllä mielestäni liikaa kastele...on toistanu tämän saman "mätänemis"projektin jo kahtena syksynä: kesän lopuksi kun tuo kaktukset ulkoa sisälle, niin loppusyksyn mittaan se vähäsen "mätänee". tähän liittyy myös paha haju...ärtynyt mikähän neuvoksi..? piikeissä on myös jotain pientä seitintapaista havaittavissa, tekeeköhän joku tuholainen niitä.. tauti ei ole tarttunut muihin kaktuksiin, vaikka olen pitänyt sitä niiden joukossa. Mikähän kaktus tämä muuten edes on..?ohonaurua tässä vielä kuvaa..

Alotampas nyt sitte taas uuden aiheen joka toivottavasti poikii keskustelua...

elikkäs: tuossa katossa roikkuu joulukaktus ja samalla korkeudella sen vieressä on kasvi jonka saattasin väittää olevan disocactus ackermannii-hybridi. Satavarma en siitä kuitenkaan oo eikä kuvaakaan oo just tähän hätään..Anyway, se teki kesällä yhden kukan ja sitte jatko elämäänsä varmaan ku aina ennenki. Nyt joku aika sitte se joulukaktus oli ihan nuupahtanu ja ku olin aikani sitä tuijotellu niin tajusin että se kärsii kuivuudesta!!nippasin ihan lurppanat pois ja annoin tehokuurin vettä ni johan se virkos!!!Olin siis oikeessa sen diagnoosin suhteennaurua

Mutta mutta...nyt tuo vieruskaveri ei oo kunnossa...sillä tuli semmosta tavallansa puutumista samaan aikaan ja leikkasin  sitte siitäki ne korput pois ja niistä kyllä huomas ettei oo nesteet kulkenu kunnolla..Annoin samalla tapaan vettä kuin joulukaktukselle mutta ei se tokene!!!Lehdissä on ruskeita pilkkuja, lehdet on ihan kurppanat ja nyt tänään ne on alkanu käpristyyn, kuvaa siitä ei valitettavasti ooapea...Ei kai se enää voi olla kuivuutta vai pitääkö sitä nippasta ihan reilusti!?!?!?

Mä en kuitenkaan halua että se kuolee ihan kokonaan niin osaako kukaan kertoa että mikä on:enkö mä juttele sille vai mikä on..Toisaalta se on mulla ensimmäistä vuotta mulla niin en kyllä tiiä onko tuo ihan joka vuotinen ilmiö mutta ei se ainakaan hyvältä näytä..surullinen

Kuulostaa siltä, että kaktuksesi on tainnut saada väärää hoitoa eli se kärsii joko huonosta kasvupaikasta tai jostain hoitovirheestä.

Ruskeat pilkut voivat johtua mm. väärästä lannoituksesta tai liiallisesta kastelusta. Kun kyseessä on lehtikaktus, niin sitä EI SAA LANNOITTAA TALVELLA! Kastelun kanssa on syytä olla tarkkana, koska kaktus ei saisi päästä nuukahtamaan liian pahasti, mutta sitä ei myöskään saa hukuttaa veteen talven aikana.

Millainen multaseos kaktuksella on? Onko multa kovaa vai kuohkeata? Onko kaktuksessa vielä terveitä ja hyvännäköisiä versoja?

mä en tosiaan ees tiiä onko sitä lannotettu saati millon tahi millä...Se kuulu tämän talon "kalusteisiin"... Se on ihan *piip* piikikäs tuosta juuresta mut jos se on yhtään samaa seosta ku muilla kukilla oli niin se on TOSI kovaa...uskaltaisinkohan työntää sormet tonneoho...juu ei!!!!!

se on taas menny tekeen omiaan....jos ne kärjet on ihan vaaleen vihreitä niin sehän yleensä meinaa että kasvua on tullu lisää...?Ainaki näin oon käsittänynauruaNo, tämähän on melkein joka "tulitikkuun" tehny sitä vaaleen vihreetä mut juuresta se kasvi on ihan puumainen ja tuntuu että se menee tosi helposti poikki jos sitä taittaa..Otin pari päivää sitte just noita "tikkuja" ja laitoin ne eilen multaan.Ne vaikutti ainaki ulospäin ettei mitään damagea oo sattunu..ja ilmajuuria se on tehny kovasti..

mä kokeilen jos saan kameraa lainaksi niin sais jotain kuvan tynkää tuosta..

Jos versojen kärjet ovat vaaleanvihertäviä, niin se on merkki uudesta kasvusta. Lehtikaktukset saattavat tehdä talvella piiskamaisia versoja, jos ne jatkavat kasvua pimeän kauden aikana.

Jos pystyt ottamaan kuvan kaktuksesta, niin olisi kiva nähdä millainen se on. :slight_smile:

nyysin veljen kameran kun meen sinnesilmän isku

Tässäpä nyt näitä kuveja!!Anteeksi huono laatu...

elikkäs tässä kuvaa kasvin juuresta, laikukkaista lehdistä ja sitten noista tikuista

ja tässä vähän heikonlaisesti näkyy tuota vaaleenvihreetä, jota vieläkin väitän uudeksi kasvuksi...