Aloitin keskustelun jo tuolla vanhalla puolella, mutta itselleni asia ei ole ratkennut. Tahtoisin nimittäin sellaisen paksun kalenterikirjan joka olisi vuosiluvuton. Joskus aikoinaan minulla oli tuollainen n. 3 cm paksu kirja jonka ostin muistaakseni Tiimarista. Siinä oli jokaiselle päivälle tilaa yksi sivullinen ja sivukoko oli noin puolet a4:stä joten jokaisen päivän kohdalle mahtui paljon tekstiä.
Olen nyt etsinyt jotain vastaavanlaista, jota voisi pitää puutarhapäivyrinä. Sitä kirjaa sitten käytettäisiin vuodesta toiseen ja kun uudelleen tultaisiin esim. 12.4. kohtaan, huomaan että olen silloin koulinut paprikoita. Seuraavana vuonna huomaisin, että kas, tein sen vuosi sitten eikä näin pääsisi unohtumaan esim kasvimaan kalkitus liian pitkälle vuotta.
Tuolla vanhalla puolella keskustelu kääntyi tietokoneella tehtävään kalenteriin, joka minulle ei sovi. Apuva! Olen kirjoittanut nyt vihkoon mitä tehnyt milloinkin, mutta ei tuollainen tavallinen vihko pitkään kestä kun on jo alettava paikkailemaan. Ja onhan se niinkin, että kunnon painotuote kestää pidempään ja haettu tietokin löytyy helpommin.
Olen koettanut ties mitä hakusanoja nettiin mutta mitään en löydä!
Kansalais- ja työväenopistojen kirjansidontakursseilla voisi suunnitella ihan oman kirjamaisen ikikalenterityypin itselleen, mutta huomasin myös kalenterin suunnittelukilpailuaiheenkin netissä
Puutarhapäiväkirjoja on myyty pitkään ja niissä on paljon tilaa kirjoittamiselle. Jokin muukin tyhjäsivuinen kirjamaisesti sidottu sopii varmasti hyvin otettavaksi mainitsemaasi käyttöön.
Omaan kirjaseeni olen kirjoitellut sinne tänne pitkin kirjaa valmiita otsikoita ja täyttelen niitä muistaessani. On vaikkapa otsikot eri nimisille istutusalueille, kasvihuoneelle, kompostialueelle, kuistille, kunkin kevään ja syksyn kylvöille, suunnitelmille, työlistoille kevääksi ja seuraavaksi syksyksi jne. Samoin sieltä löytyy melko nopsaan joitakin tärkeitä mittoja sekä sähkökaapelin sijoituskuvaa ja kirjasen välistä tietysti tietsikalta printtaamani haavekasvilista.
Itse olen sitonut itselleni tälläisen kirjan päiväkirjan pitoon. Kannet ovat tarkoituksella vihkoja isompia jotteivat multaiset sormet ihan heti sivujen laitoja töhri, jos into pinnassa tuota aukoo. Kuukausien kuvasivut ovat paksumpaa paperia kuin itse sivut... Olen kurja kirjansitoja, mutta tuo kirja sentäs aukeaa ja pysyy kasassa. (se aukeavan kirjan teko
Tälläisen kirjan löysin tänään kierrätyskeskuksesta eurolla. Keräilen noita Seepra-sarjan pikkukirjasia.
Minäkin harrastelen kirjansidontaa. Japanilaisia sidoksia ja sitten tätä tavallista ns.länsimaalaista. Juuri tänään kaivoin meidän talonyhtiön pahvinkeräyksestä itselleni kansipahvimateriaalia kun tuossa naapurissa toimii kehystämö ja niiltä menee roskiin hyvää pahvia. Jos sitä pitkästä aikaa sitoisi itselleen kirjan tai pari.
ilokseni huomasin, kun itsekin olen pitkään etsinyt muistiinpanokirjaa, että ainakin kuvauksen perusteella näyttäis gummerukselta olevan tulossa juuri tuollainen puutarhurin toivekirja, puutarhani vuodet.
Eli on olemassa joku kalenteri missä ilmeisesti on merkittynä mihin aikaan mitäkin pitää istuttaa ja miten. Vaikea selittää kun en itsekkään tarkemmin oikeen tiedä, mutta jotain uudenkuun aikoja ja vastaavia uskomuksia siinä ilmeisesti on.
Mietein äitienpäivälahjaksi tälläistä, mutta kun en yhtään tiedä mistä lähtisin etsimään tai edes nimeä mitä haen. Ymmärtääköhän selostuksestani kukaan mistä puhun...