Kalmia, Kalmia

(Pensaat)

Tulin tällaisia taimia tilanneeksi ulkomailta. Mitenkähän on, selviävätkös meidän talvessa? Onkos kellään tietoa?

Heti toi mieleen Pietari Kalmin, sen ikiaikaisen kasvitutkijan. Oliskohan hänen mukaansa nimetty. Ai niin, en tunne kasvia enkä tiedä kestoaan.

Särkän perennataimistolla luvattiin kapealehtikalmialle (K. angustifolia) talvenkestävyyttä aina vyöhykkeelle V asti! Happamaan rodomaahan istutus eikä kestä kuivuutta. Kevätsuojaus kuten havuille ja rodoille.

Kiitokset tiedoista!

Kapealehtikalmia on minulla viihtynyt joten kuten monta vuotta, metsänpohjaan istutettuna. Kevätsuojausta ei ole tarvinnut, vaikkei täällä ole luntakaan, mutta ilmeisesti kuivuus kiusaa, kun ei ihmeemmin kasvakaan. Kukkii kyllä joka vuosi, nyt juuri nupuilla. Pirkkiksen kasvi ilmeisesti leveälehtikalmia, ei ainakaan sama, kuin omani.

Kalmia kukkii.

Pikkuhiljaa tää kasvaa, todellakin pikkuhiljaa. :wink:

Nyt alkaa jo olla kokoa.

Varpukalmia meinasi kuolla pahana talvena.
Nyt on toipunut ja oli alkanut kukkia huomaamatta.
Siitä jo onkin paljon kuvia.

Nyt kukkii ekaa kertaa leveälehtikalmia eli Kalmia latifolia “Elf”
Sekin oli alkanut vaivihkaa huomaamatta kukkia.

Hassun näköinen tuo nuppu, en oo ennen nähnyt kukkivana, niin en tiennyt, että on tuollainen tähtipallo tuo nuppu.

Nyt kun näin tuon kukkivana niin mietin että missähän minun samanlainen kalmiani on🤔. Kyllä se aiemmin kukki mutta nyt ei näy koko kasvia. Täytyy mennä aamulla tutkimaan. Se kukka on kyllä aika erikoinen herkkis.

Kalmia pistää parastaan.

On kyllä niin täys nuppuja, että ei oo ennen ollut.

Lajike on Elf

7 tykkäystä

Tosi kaunis!

2 tykkäystä

Uusi tuttavuus mulle, on tosi kaunis ja erikoinen :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Kalmia angustifolia

Nyt tuo “Elf” on päässyt oikein vauhtiin.

On ihana valopallo tuolla havujen seassa ja kukkii kauan.

6 tykkäystä

Voi ihanuus. Tuollaista valopalloa kaipaisin.Eipä taida selvitä VI-vyöhykkeellä, harmi.

Meen huomenna Hankkijalle ostamaan. Näyttää että siellä olis 3 kpl.

Tuolle Elfille annetaan vyöhykkeet 1-2 ja tuo kapealehti kalmia taisi olla neloseen asti.

Tuo kapealehtinen on aika pieni ja kukatkin on pienet.

Se on kerran minulla paleltunut, sellainen talvi kun paljon muutakin kuoli.

Toipui siitä onneksi lopulta, mutta monta oksaa jouduin poistamaan kuivuneena.

Samana vuonna kärsi pahoin myös Peppermint, sekin on tuollainen leveälehtikalmia eli isompi ja iso kukkainen.

Hengissä se on ja nyt kasvaa aika hyvin, se ei oo kertaakaan mulla vielä kukkinut sen kammotalven takia. Jospa ensi vuonna, kun nyt pukkaa hyvin uutta versoa.

1 tykkäys

Millaiseen paikkaan kannattaa istuttaa jos saan ostettua?

Vähän kuin alppiruusuillakin.

Ei kestä kevätahavaa , eikä kovaa talvimärkyyttä.

Varsinkin auringon paahde on keväällä lehdille turmioksi.

Minulla kasva talon itäpuolella rinteessä ja saa vain haja-aurinkoa puiden takaa.

Siinä tuntuu viihtyvän ihan hyvin.

Tuolle isolle olen antanut pari kertaa alppiruusun lannosta, pienemmälle en kertaakaan.