Kamelia, Camellia japonica

Aina oppii jotain uutta. Lähikuviakin sitten.

Valkea.

Ihania!

Minnuu rupes pyörryttämään niiin ihania.

niin ja minä sain aivan kukka tärähdyksen ovat niiiin ihania ja kaunita .hymysydänkukkanen

Kamelia pudottaa helposti nuppunsa, mutta täytyy kertoa, että joskus ne pysyvät odottamattoman sinnikkäästi paikallaan. Minulla kävi nimittäin niin huono tuuri, että sinne paikkaan, missä yksi kameliani oli syksyllä, pääsi hiiri ja se jyrsi kahta kamelian nuppua nälkäänsä. Ihme kyllä, nuput eivät pudonneet vaan aukesivat aikanaa puolikkaina ja kestivät ihan normaalin ajan.

Ensin jyrsitty nuppu

Kuvat menivät väärään järjestykseen.

Yksi kuva vielä, jossa näkyy, että joku kukka jäi ehjäksi.

Miten Giardina, kukkivatko sun nuppuset, vai hypitkö liikaa tasajalkaa?

Kuivuivat pois, taitavat kuolla koko kasvit. Hät’hätää hengissä mutta niin olivat viime talvenakin joten toivoa on vielä. Taisin tömistellä liikaa.

Voi hitsi, auttaisiko suihkuttelu…

Täytyy yrittää, olivat niin kauniita ne nuppusetkin, mutta taitaa olla kerrostalossa turha yrittää kamelioita kasvatella. Mutta jos nyt epäonnistuu niin kerta vielä kiellon päälle, sanon mä.

Onhan se viherkasvinakin todella kaunis, jos voi hyvin!

Jaaha, vai on kamelia kranttu. Kun eilen kukkakaupassa arvuuttelin kumman otan, kiinanruusun vai kamelian - päätin ottaa kamelian, kun onnistun aina kiinanruusuista kasvattamaan vain kompostintäytettä…

Tällainen kukkii varastorakennuksessa kasvivalon turvin, lämpötila 10-13 näin kylmimpään aikaan.

On kamelia vähän kranttu, vaatii viileätä ja kosteata paikkaa talvella ja lämpötila ei saisi kovasti heittelehtiä.

Toinen pienikukkaisempi laji.

Ihania kamelioita Sirkkahelenalla! Minä vain tyydyin haaveilemaan niistä, kun joulun alla kodinykkösessä bongasin valkoisia ja vaaleanpunaisia. Tuumasin, että kuolevat ne pimeydessä kumminkin ja kun joka paikka on jo kukkia täynnä niin en uskaltanut niitä enempää kotiin rahata. Ja hintakin oli aika suolainen… Mutta jos nyt bongaisin, niin suhtautuminen olis toiveikkaampi. Auringonpaiste tuo optimismia :wink: Kalliin kasvin uskaltaa ostaa, kun kevät on tulossa ja valo lisäntyy.

Minä sain eilen kamelian lahjaksi. Kyllä se on ihana, mutta mitenhän mahtaa pysyä hengissä minun hyppysissä…?

Luin kukkakirjastani, että pitää happamasta maasta, kosteasta mullasta ja kastella pitäisi sadevedellä. Talvilepo pitäisi olla viileässä. Eli mullaksi rodomultaa ja altakasteluruukku?

Saa nyt nähdä saanko hänet hengissä kesän yli, jos menee, niin ajattelin kokeilla talvetusta mökin keittiössä, kun siellä on patteri päällä koko talven. Miten teidän kerrostaloasukkien kameliat on talven selvittäneet?

Mulla ainakin kuolla kupsahtivat, yhden talven jaksoivat sinnitellä ja rupesivat nuppujakin puskemaan mutta sitten kuolivat. Ei taida olla kerrostaloasunnossa eläjiksi.

Se minun ensimmäinen nuppu kuoli varmaan liikaan hoitoon... Nyt aukesi ihan hoitamatta toinen...