Voi kunpa joskus asuisimme taajaman ulkopuolella ja että olisi esim. vanha navettarakennus tontilla -haluaisin maatiaisparven sinne temmeltämään ja kuopimaan! Vuohikin, tai pari, tulisi varmasti kasvatiksi :). Kanat ovat ihania!
caracal,tutustu viiriäisten hoitoon.niitä voi pitää taajamassakin,eikä tartte kovin lämmintä tilaa talvella.
Jos haluaa hyvää kirjallisuutta kanoista kannattaa metsästää kirja nimeltä Gallina Libre. Ja jos on oikein hyvä tuuri jostain divarista tai kirjaston kellarista voi löytyä 1900-alun kananhoito-opas, sitä soveltaen saa nykyolosuhteisiin viimäsen päälle hvyiä ohjeita.
Minulla on kotona hyllyssä muutama vanha kananhoitokirja, ostelin niitä silloin kun itsellä oli kanoja. Voin laittaa illalla tänne niistä listaa, jos jotakuta kiinnostaa.
Fellow, mua kiinnostaa ainakin. Oon myös niitä etsiskellyt ja joitain löytänytkin, ne on ihania.
Meille muutti tänään neljä kanaa
. Kukkokin on tiedossa, mutta se pääsee muuttamaan vasta ensi viikon lopulla/seuraavan alussa. Näillä kanasilla ei ennen ole sulhoa ollutkaan, joten saa nähdä mitä meinaavat![]()
Kunhan eivät pistäisi ortellinsa alle kukkorukkaa… ; )
Hyllystä löytyi Matti M. Ilkka: Uusi kananhoitokirja vuodelta 1934, Ilmari Relander Kananhoidon alkuopas vuodelta 1931 ja Otto Kallela Kananhoidon opas vuodelta 1950. Yksärillä kerron lisää!
Malvankukka, niinpä![]()
Ken osaisi sanoa, montako päivää kanoja kannattaisi pitää ensin sisällä tutustumassa paikkoihin? Nämä kanaset kun ovat tottuneet ulkoilemaan talvellakin lyhyitä aikoja/niin kauan kuin viihtyvät. Koskakohan uskallan niitä päästää, etteivät katoa heti taivaan tuuliin?
Otapas huomioon siipikarjan ulkonapitokielto
muistakaa kuitenkin nämä mmm:n tälle vuodelle antamat aikarajat
edit - aina yhtä hidas:-)
mai-lee ehtikin tuon linkin laittaa sillä välin kun sitä etsin
No tuo tieto helpotti dilemmaa, kanat tutustuvat sisätiloihin toukokuun loppuun asti![]()
Mutta täytyy sanoa, että ovat nuo kanat mainioita tapauksia. Tänään siivottiin kanalan etuosaa, josta sinne itse kuljemme. Kolme kanasta häärii jaloissa kokoajan ihmettelemässä, ja kaikki mahdolliset paikat piti tutkia. Munia on tullut sellainen kolme kpl/per päivä, mikä on ihan mukavasti kun eivät edes kauaa ole meillä vielä olleet. Ensi viikon alussa saapuu sitten kukko! Onneksi puskaradio toimi tässäkin tapauksessa…
Minkälainen talvisuoja pitää kanoilla olla?
Alkuperäinen kirjoittaja: Viherpiipertäjä-Katja
Eteläpäivänkiitäjä, niin lämmin ettei vesi jäädy, sillä kanat tarvitsevat jatkuvasti vettä - hyvä ilmanvaihtokin olisi suotava. Jollet tiedä asiasta juurikaan, kannattaa varmaan lainata kirjastosta joku opus? Minä ostin kirpparilta vanhan Kotieläintenhoito-oppaan, jossa on rehujenkin tekoon hienot ohjeet:)
Kukko on kotiutunut mainiosti, ja täyttää hyvin tehtävänsä kanojen suojelijana ja viihdyttäjänä
Kiitos Inki ![]()
Kovasti tekisi mieli ottaa 3 kanaa…mutta asumme taajama-alueella ja tarvittaisiin ilmeisesti jonkinlainen lupa pitää niitä??
Alkuperäinen kirjoittaja: Viherpiipertäjä-Katja
Eteläpäivänlilja - kannattaa kysellä kunnalta/kaupungilta. Jyväskylässä tuttavalla oli takavuosina muutama kana ihan kaupunkitontilla. Muistaakseni viisi kanaa sai siellä pitää ilman lupia:)