Kanariankrassi on tavallista krassia sirolehtisempi, koristeellinen 1-3 metriä pitkäksi kasvava keltakukkainen 1-vuotinen köynnös. Se viihtyy auringossa ja puolivarjossa ja on kasvupaikkansa ja ravinteiden puolesta melko vaatimaton.
Siirrän tähän alkuun pohjaksi joitakin vanhempia viestejä
Hmmm: Pitäisiköhän minun jo kerätä kanariankrassin vihreät siemenet talteen, jos ne kerran voi paleltua... Kiva köynnös, ehti kukkaan ilman esikasvatusta. Kukkii vieläkin vaikka luulin hallan vievän sen heti ensimmäiseksi .
Viherpeippo: Mulla muuten jo on sun krassisi "valkosipuleita", otin niitä maasta taimivaihdossa, kun sanoit, että saa ottaa . Oli kyllä upean näköinen krassi.
Kannattaisi kerätä nyt talteen. Jos ovat kovin vihreän oloisia, niin leikkaa pätkä kantaa mukaan, äläkä erottele vielä siemeniä toisistaan. Kuivata vaikka lautasella ohuena kerroksena. (eikä kannata laittaa kehäkukan siementen viereen - krassi erittää itämisenestoon vaikuttavaa ainetta. - en ole ihan varma koskeeko myös kanariankrassia, tavalliseen kyllä)
Minä päätin heivata kanariankrassit suoraan vaan parvekkeelle laariin. Nousevat sitten kun tahtovat. Tosin, ennen kylvöä liottelin tunnin pari vedessä ja sormissa hankasin vähän pintaa ja tuikkasin märkään multaan
Minäkin liotin yön yli kanariankrassinkin siemeniä, jotta spurttaisivat vähän vauhdikkaammin. Yleensä kaikki taimetukset saavat tuon lämpöhoidon tuolla jääkaapin päällä, mutta reissusta johtuen en uskaltanut jättää sinne mitään, ihan niin paljon ei uskalla isännälle nakittaa hommia, että laittaisi sen kovin montaa eri paikka tarkkailemaan ja siirtelemään tarvittaessa. Siinä alkaa olla jo liian isot riskit ja liian pieni onnistumisen mahdollisuus…
Kanariankrassin latvomistarpeesta tulin kyselemään, ja sitähän näyttää raterakin tuossa edellä jo kyselleen. Olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa onko latvomisesta sille hyötyä vai annanko vaan kasvaa yhtä pötköä.
Muoks; löysin vanhan pentin keskusteluista maininnan ettei kanariankrassi ollut tykännyt latvomisesta. Eli ratera, ehkä kannattaa jättää latvomatta ainakin ellei joku tänne eksy kertomaan asiasta positiivisia kokemuksiaan ja tietoaan
Jätetäänpä sitten latvomatta. Vauhdilla tuo kasvaa sisällä ja ihan vielä ei ulos uskalla laittaa ja karaisemisenkiin menee aikaa. Jostain syystä ovat alalehdet alkaneet kellastua. Kai tuo jossain vaiheessa alkaa haaroittua, ei kai vain yhtä versoa kasva?
ratera, näyttää se haaroittuvan - just kävin taas kurkkaamassa. Se haaroittumisen aloittanut taimi on n. 30 cm korkea, ja haaroittuminen on nyt alkanut alimman lehtiparin kohdalta. Muissa ei vielä ollut mitään sellaista näkyvissä, mutta kyllä ne siitä näköjään Hyvä kun kävin, oli jo yksi taimi napakasti ottanut otteen kasvuhyllyköstä, katkaisematta se ei siitä enää irrottanut
Minulla iti tasan 2 Kanariankrassia kaikista 15 siemenestä. Ensivuonna yritettävä uudestaan ja esikasvattaa sisällä. Ehkä idätys talouspaperin sisällä voisi toimia.
Huonosti tuntuu itävän kanariankrassi. Tänä keväänä minullakin koko pussillisesta sisällä iti vaan yksi, toissavuonna suoraan maahan kylvettynä samasta satsista vain kaksi. Taidan jatkossa joko hamstrata noita useamman pussillisen kylvöä varten, tai sitten koittaa saada jonkun omia, edellisvuoden siemeniä. -Nythän on kyllä toivoa että tuo oma yksi taimi jaksaisi tehdä minulle ensi vuoden siemenet.
Kylvän ne suoraan kasvihuoneeseen huhtikuun lopussa, sisälle ei missään tapauksessa, sisällä lämpimässä niistä tulee ihan tajuttoman hauraita ruippanoita, jotka ei kestä sitten tuulta.
Lisäys: Tai ihan tarkalleen ottaen idätin ne viime keväänä huoneenlämmössä huhtikuun lopussa, ja heti kun mullan pinnassta näkyy jotain, kannan kasvariin. Mutta idätystä pitemmälle ei kannata sisällä pitää.