Mulla ovat olleet aina talven ruukussaan ja joskus olen muutaman tipan vettä lorauttanut.
Onko ihan kamala juttu jos tungen eilen saamani kannan juurakon talveksi ruukkuun jossa on pasuuna?
Mitähän tykkää kanna, jos juuripaakku ylösnoston jälkeen pääsee hieman "pakastumaan" ?
Se voi tykätä huonoa pakastumisesta - juuret tai itse mukula eivät saisi päästä jäätymään. Jos paakku on ollut kuiva ja siinä on multaa juurilla ja mukulan ympärillä, niin se voi hetkellisesti kestää muutaman pakkasasteen. Jos paakku on ollut täysin märkä, niin se jäätyy herkemmin. :(
Minun mielestäni Jadeliilan kannattaa valita joku pienempi soitin, niin kanna mahtuu paremmin.
Tuo kanna ei oo mikään kovin iso, voi se kyl olla parempi että laitan toiseen ruukkuun
Voiko kannaa siirtää viileään varastoon, vaikka uutta (jo noin 15 cm korkeaa) lehteä pukkaa jo katkaistujen varsien välistä. Katkaisin vko sitten varret ja toin sisälle kuivumaan. Nyt ruukku ollut uudestaan jo 2 vrk ulkona pakkasessa (ruukku ympäriltä suojattu peitolla ettei juuripaakku jäädy), että varret paleltuisivat. Mutta kun ne ei vaan kuole! Minun varastossa on ikkuna, joten pitääkö kanna peittää valolta talveksi. En ole näihin löytänyt vastausta mistään tai sitten en osaa etsiä.
Cannat lähtevät tosiaankin aika helposti uuteen kasvuun, jos niitä pitää liian lämpimässä tilassa. On minullakin joskus noin käynyt, mutta kasvu kyllä pysähtyy sitten, kun ruukun saa riittävän kylmään, eli noin viiden asteen tienoille.
Eikä sitä kummemmin peitellä tarvitse, se pysyy kyllä lepotilassa viileissä oloissa, vaikka sinne vähän valoakin pääsisi. Ruukku vaan ei sitten saisi olla liian märkä, ettei mukulat mätänisi.
qKiitos paljon vastauksesta Raakille.Multa ruukussa on vaikuttanut kuivalta jo pitkään, kun en ole sitä aikoihin kastellut enää. Laitan kannan nyt siis talviteloille viileään.11
Jos joku vielä jakaa kannaa ja sieltä ehkä vahingossa "irtoaa" yksi ylimääräinen sipuli niin maksaisin ilomielin siitä. Toki siemenetkin kelpaavat…
Onka kannan kasvatuksessa jotain niksejä, kun eivät minulla tahdo kukkia. Vartta tulee hurjasti, mutta niitä kukkia olis ihan kiva ihailla.
En minä ainakaan tiedä sen kummempia kukittamisen niksejä. Itse pyrin aika pitkään esikasvatukseen ja sitten todella reilua lannoitusta joka kastelukerralla - kananrakeita liotettuna veteen. Ja mahdollisimman lämmin ja aurinkoinen kasvupaikka.
Noilla eväillä ainakin meillä Cannat kukkivat. :)
Kiitos neuvosta. Taidan ensi kesänä lisätä lannoitusta. En todellakaan ole lannoittanut noin reippaasti.
Missä vaiheessa olisi hyvä istuttaa kannan sipulit maahan?
Ei niitä kyllä maahan parane ennen kesäkuuta istuttaa. Esikasvatukseenkin otan ne itse vasta maalis- / huhtikuun vaihteessa, mutta jos on riittävästi lämmintä kasvatustilaa, niin voihan ne aikaisemminkin istuttaa ruukkuihin.
Juu siis esikasvatusta sisällä tarkoitin. Ilmaisin sen vähän hassusti . Ajattelin laittaa ruukkuihin sisälle jos alkaisivat juurtumaan.
Jos jollain sattuu olemaan niin "onnettomasti", että kanna ei enää mahdu ruukkuun ja joutuu mukuloita harventamaan, niin minä mielellään ottaisin… postimaksua vastaan tietysti. Omat ostomukulat (kaksi kesää peräkkäin nyt) eivät ole suostuneet talvehtimaan. Jospa "kotitekoiset" ymmärtäisivät että talven aikana ei kuivuta tai mädännytä
Lähdin ostamaan maitoa, mutta jotenkin ajoin lähikaupan ohi ja päädyin Multasormeen… Ostin kaksi
Tropicana ja kaksi Hot Red cannaa (varmuudenvuoksi kaksi jos toinen kupsahtaa heti kättelyssä).
Sen jälkeen oli pakko ajaa halpiskauppaan ostamaan niille ruukut kun omat ruukut on tuolla kinosten
takana ulkovarastossa. Muistin vasta kotona että ostin messuilta Indica Queen Charlotten (ompas fiini nimi)
juurakon. Alakerran varastosta löysin ihan liian pienen ruukun missä yksi saa aloittaa elonsa, tietenkään
en niitä juurakoita verrannut joten pienimpää purkkiin päätyi suurin juurakko. Kuinkahan vanhaksi pitää elää
että oppisi ajattelemaan ensin… Huomasin varastoa penkoessani että ainakin yksi vanha canna alkaa
puskea lehteä.
Olen aloittanut cannan kastelun jo monta viikkoa sitten ja vieläkään siinä ei ole elämää, juurakko tuntuu kyllä napakalta, kauanko siinä voi mennä aikaa ennenku alakaa vihriää työntämään
Mitä pitää cannalle tehä että se kasvaa? Sain veekun vaimolta cannan poikasen, hän on itse kasvattanut ne juurakosta, ei ne kasva hälläkään sen nopeemmin, lantaaki met on annettu eikä net muuksi muutu, muuan hassu lehti vasta