Kanna, Canna

Ei ole enää tropiikin kasveja, niin laitan mukuloitten joukkoon Cannat.

Illalla toin ruukut pois talouskellarista ja vähän aloittelin jakamista ja istutusta. Oli tosi työ saada vanha värikannan juurakko pois ruukusta, kun oli niin rajusti lisämukuloita ja juuria kasvanut. Sitä ei pystynyt enää puukolla jakamaan, vaan täytyi sorkkarauta ottaa avuksi.

Homma jatkuu aamulla ja sitten on aika monta muutakin uudelleen istutettavaa.

Tänään sain suurimman osan Cannoista jaettua ja istutettua, kolmisen kymmentä pikkupurkkia tuli jakopaloista ja emot päälle. Harvinaisen hyvin olivat talvetuksesta selvinneet kuivan kesän jälkeen.

Minä jätin värikannan vielä tuomatta ylös kun se näytti olevan vielä talviunesa.  Kaksi muuta Raakilta saamaani toin lämpimämpään ja valoisampaan paikkaan. En niitä vielä jakanut, laitoin vain isompiin purkkeihin.

Jutita - tulee se sinullakin pian se aika, että on pakko jakaa, kun pitäisi aina vaan suurentaa ruukkuja ja niiden kanssa ei sitten enää pärjää. ;)

Varmasti niin käy. Voipi olla sen värikannan kanssa jo nyt tänä vuonna sellainen tilanne. Jouduin loppukesästä jo isontamaan sen ruukun. 

Mikä mahtoi aiheuttaa tekstitilan leviämisen?

onpa upea tuo Raakin värikannan juurakko. ihan puhtaasti itsekkäistäkin syistä sitä vähän tarkemminkin silmin katselin… terveisin jakojuurakon odottaja

Millaisessa mullassa kasvatatte Cannanne, happamassa vai ei-happamassa? ajattelin kohta istuttaa isompiin ruukkuhin. Laitanko rhodoa vai tavallista puutarhamultaa?

Tavallista tarjouksena myytyä Puutarhan Mustaa multaa minä yleensä käytän
ja reilusti kanankikkaretta mullan joukkoon kasvuvoimaksi.
Esikasvatuksessa en muuta lannoitusta sitten käytäkään, mutta ulosviennin jälkeen
lannoitusta aina kastelun yhteydessä.

Täytyy Enterillä tekstiä lyhennellä kun jostain syystä teksti leviää liikaa.

Riittäisiköhän tännekin jakopala? Vaikka vain pienikin... :)

Nyt ovat Cannat ruukutettuina ja osa jo lähtenyt kasvuunkin kellarin työhuoneessä loistelamppujen valossa. Jakopaloja tuli ruukutettua pikkupurkkeihin lähes neljäkymmentä.

Vanhoja Canna -juttuja.

Tahtoo tuommoista keltareunaista, aivan ihania.

Minäkin liityn samaan ruinaajien joukkoon.

Ne ON ihania, mutta varoitus lienee paikallaan; niihin jää koukkuun naurua kertoo Raakilta niitä viime keväänä hakenut...

Vaaleanpunainen ei vaan selvinnyt hengissä surullinen kun talvetuspaikka oli huono.

Viimekesäinen kuva, otettu 2.8.

Minun kannani näyttävät heikoilta tänä vuonna. Pelkään että minun pitäisi tuoda nekin sisätiloihin lämpimämpään. Yleensä ovat tehneet jo isoja lehtiä tähän aikaan ja nyt vain ujosti piikittävät.

Minä unelmoin valkoisesta Kannasta. Olen nähnyt kuvia.

Temskukka, eikös sinun, pitänyt niitä valkoisia Cannoja sieltä Ameriikasta tuoda, vai muistanko väärin? ;)

Minulla on kaikki säilyneet hyvin ja lähtivät heti kasvuun, kun ruukutin ja kastelin niitä. Eilen vein kaupunkireissulla muutaman ruukutetun jakotaimen kaikkia värejä Helsinkiin Maatiainen ry:n toimistoon, josta halukkaat voivat niitä hakea ja tukea samalla yhdistyksen toimintaa.

Arvaa kuka kaiveli julki ja salaa taimimyymälöissä. Punaisia kaikki, mokomat. Tai sitten juuri tuota keltapunaista. (Jäi harmittamaan kun en ostanut sellaista hienon valkokirjavaa elefantinkorvaa, se olisi myös hieno ja iso ulkona kesäisin)

Tuleekohan aika että tilaan kannaa ulkomailta!

Munkin kannat ovat ihan hengettömiä vielä, lievätkö vainaita? Purkitin ne syksyllä padoista pois kaivaessani enkä ole juuriin katsonut. Pitää varmaan tehdä tutkimisoperaatio.

Papula - ei Canna paljon juuria tarvitse kasvuun lähtöön, kun se on tavallaan sipulikasvi. Jos ne eivät ole paletumaan tai mädäntymään pääseet, niin heräävät kyllä kasvuun, kun pääsevät lämpöiseen ja saavat uutta multaa ja vettä. Niin ja mielellään mahdollisimman paljon valoa.