Kanna, Canna

Ostin ensimmäisen kannani viime kuussa ja koska se oli jo lähtenyt kasvuun niin laitoin suoraan ruukkuun kasvuaan jatkamaan. Nyt se on jo näin iso, miten kasvi mahtaa viihtyä sisätiloissa pitkän päälle,

kun kevät ei vielä tämän pitemmällä ole?

Kävin tänään Tar***lossa, siellä oli kolmen värisiä kannan juurakoita, vaaleanpunaisia, punaisia ja keltaoransseja (Picasso). Aika jännän näköinen.

Minulla olleet mullassa jo kuukauden päivät ja suunnilleen samankokoiset lehet kuin belgillä.
Juurakot mahtuivat juuri ja juuri ämpäreihin.
Ne ovat pihamökissä, jota lämmitetään ja lämpöisinä päivinä vien ne ulos.

Kaivoin cannat talvisäilytyksestään ja laitoin ulos vällyjen alle. Tänään sorruin torilta ostamaan lisää jäännösmukuloita ja joukkoon eksyi pari cannaakin-Lucifer ja sellainen kirkkaan punainen. Vuosi sitten laitoin mukulat vasta kesäkuun lopulla multaan ja en ehtinyt näkemään yhtään cannaa kukassa.Ne olivat poistomyynnistä. Nyt kun olen kuukautta edellä ehdin varmaan kukittaakin ne. Paikka on lämmin ja valoisa ja ravuinteita riittää.

Luulin jo että Raakilta viime vuonna saamani "värikanna" on kuollut kun ei mitään elonmerkkiä näyttänyt vaikka muissa ollut lehdet jo pitkän aikaa. Pari päivää sitten ilmestyi punainen piikki mullan pinnalle, joten kyllä se hengisä on ja varmaan kasvaa äkkiä toisten ohi kun alkuun pääsee.

Kyllä nuo Cannat ihan hyvin sisälläkin viihtyvät, mutta valoa niiden täytyy saada. Minä kuskasin nuo omani viikonloppuna kellarista autotalliin ja pidän nyt sitten ovia auki päivisin, että saavat luonnonvaloakin.

Kuukauden verran minullakin ne ovat olleet lämpimässä uudelleen istutettuina ja se värikanna on jo reilusti toista metriä korkea.

Minun väricannani joutui syksyllä varmaan liian märkänä kellariin. Toin sen ylös huoneeseen  jo varhain kevättalvella, mutta en saanut pelastetuksi.

Värikanna on jo puolitoista metriä korkea, mutta vähän kalpea, kun joutuu vielä sisätiloissa kasvamaan.

Minun kannani kuolla kupsahti! Ei selvinnyt heikoissa talvetusoloissa, vaikka pitkään näytti ihan lupaavalta. :frowning:

Ensimmäinen kanna avasi kukan

Nyt useampi

Kyllä on jutita tainnut rakentaa jonkin tropiikin itselleen, kun noin edellä kasvussa on - meillä vasta nupulla tuokin.

Ja meillä tuollaisia kuin Jutitan pienin, tuossa ruukussa, variksen pirut söivät aina kannan päät , kun ne tuli pintaan vihainen

Johan nämä Cannat meilläkin aloittivat kukintansa. :)

Tämän poikasiahan tuo jutitan kukkakin on, vaikka onkin jo noin iso.

Keltainenkin aloittelee.

Minullakin pitäisi olla juuri tuota keltaista. On vasta paljon lehtiä. Raakkihan on laittanut tänään paljon kuvia keltaisiata kukistanaurua.Hienoja ovat kaikki!)

Katselin tänään näitä ruukkujani pitkästä aikaa. Ja mitäs siellä näkyikään. Nuppu. Sain, tai ostin tämän Raakin kautta Maatiaiselta, TerhiK. toi minulle kolme tainta.

Joten kiitokset vielä kerran hyvästä palvelusta, kohta saan nauttia kukista kukkanen.

Hyvältä näyttää. :)

Nuo lajikkeet ovat olleet tosiaankin hyviä kukkimaan jo pieninäkin. Se värikanna sitten onkin hitaampi ja lähinnä lehtien koristeellisuuden vuoksi minäkin sitä kasvattelen - saa vähän tropiikin tunnelmaa pihaan.

Onpa menneet minun kuvat täälläkin pahan näköisiksi. :(

Onkohan jo vihje siitä, että voisi lopettaa kuvien laittamisen, kun ne tuollaisiksi muutetaan?

Laitan kuitenkin pari kuvaa kukkivista Cannoista, ensin vähän erikoisen hailakka...