(pensaat)
Viime kesänä istuttamani korallikanukan oksat ovat alhaalta n. 20 cm matkalta punaisia, ja yläosastaan kaikki oksat ovat harmaanruskeita. Odotanko, leikkaanko kaikki pois vai leikkaanko niin että punaiset osat jäävät?
(pensaat)
Viime kesänä istuttamani korallikanukan oksat ovat alhaalta n. 20 cm matkalta punaisia, ja yläosastaan kaikki oksat ovat harmaanruskeita. Odotanko, leikkaanko kaikki pois vai leikkaanko niin että punaiset osat jäävät?
Omissani on joka talven jälkeen käynyt samoin,olen leikannut ne kuolleet pois ja punaiset osat jätän,siitä lähtevät hyvin kasvamaan.
Kiitos!
Uusi yritys, äsken tuli pelkkää tyhjää joten poistin sen
Korallikirjokanukkani selvisi kolmannesta talvestaan hyvin
Kokemuksia punamarjakanukasta (Cornus mas.)? Itselläni on siemeniä mullassa, saa nähdä tuleeko niistä mitään...
Pariin otteeseen olen yrittänyt siemenistä ja kerran pistokkaasta, mutta ilman olen vieläkin.
Kuukausi sitten ihmettelin talven jäjliltä kärsinyttä korallikanukkaani. Leikkasin kuivuneet kohdat pois, mutta ei se ole siitä nytkähtänyt mihinkään. Äitilläni olisi komea pensas, lähtisikö kasvamaan jos katkaisisin siitä oksan mukaani ja tökkäisin multaan? Onko sopiva ajankohta?
Korallikanukka juurtuu ainakin taivukkaasta, kuten herukat. Parhaiten lähtee, jos ottaa juurivesan. Sellaisia äidin pensaan juurella varmastikin on .
Ei näy yhtään juurivesaa, vaikka puska on jo parikymmentä vuotta vanha
Muutamaan kertaan olen ottanut pistokkaita korallikanukasta. Jos mahdollista tökkää useampi oksanpätkä maahan samalla tavoin kuin kasvattaisit pajua. Näin joku niistä saattaa ainakin lähteä kasvamaan Itselläni pistokkaat olleet kukkapenkissä, jolloin ovat saaneet osakseen kastelua.Saattaapi olla niin, että parhaiten lähtevät kasvuun heti keväällä kasvukauden alussa.
Tämä
keltakirjokanukkapensas on ihmeellinen, siinä on kolmenlaisia lehtiä. Ensin nämä normaalit, sitten aivan keltaiset ja pelkät vihreät . Nyt se kuitenkin kukkii.
Hienot värit lehdissä!
Onpa tosiaan kauniit lehdet ja kukkiikin vielä Kirjolaikkukanukkakassakin näyttää yksi oksanhaara tekevän ihan vihreitä lehtiä...
Minun piti oikein kipaista pihalle katsomaan, ja toden totta, niinpä onkin valtava vaihtelu noiden lehtien keltaisuusasteessa. Enpä ole aikaisemmin huomannutkaan! Nehän näyttävät siltä, kuin olisivat ihan eri pensaista
Kurkkasin myös meidän,kirjolaikkukanukkaa,sama ilmiö tälläkin. Olisiko nuo yksiväriset lehdet varjossa tai uudenpia kasvustoja,en päässyt siitä selville. Täytynee seurata asiaa.
Meidän kirjolaikkukanukka on kuin kaksi eri pensasta.
Oliskos tietoa millaisella paikalla kannukka viihtyy ? Sain jakotaimen tutultani ja haluaisin istuttaa sen paikkaan, missä viihtyisi.
Kanukat pitävät tuoreesta, kosteasta, ravinnerikkaasta ja humuspitoisesta maasta. Siirsin omani ahtaasta kukkapenkistä hiekkapitoiseen ja kuivahkoon paikkaan, kukkii kyllä, mutta ei mitenkään kukoista. Syksyllä siirrän sen multavampaan paikkaan, ettei kärsi.
OK, mitä käyttäisit "humukseksi" sopisiko kompostin ja hyvän mullan seos? Entä valo olosuhteet, tykkääkö mieluummin puolivarjosta, varjosta vai auringosta? Sen jo tiedänkin, että viihtyessään kasvaa isoksi, joten tilaa aion kyllä varata.
Mellä on auringossa aina ollut, kompostia olen lisännyt ja turvetta mullan joukkoon. Ruohosilppukin ajaa asiaa., kun silloin tällöin laittaa kanukan juurelle.. Itse en ole koskaan leikannut kanukkaa, mutta se kuulemma kestää leikkaamisen alas keväällä ja syksyllä kukoistaa taas korkeana, en tiedä kokeilisiko....