Käpypalmu siemenestä

nyt pitäis saada käpypalmun siemenet multaan, pitääkö se kova kuori poistaa?tai jotenkin viilata? vai tökkästäänkö sellaisenaan multaan?

Alkuperäinen kirjoittaja: Tiu

Minä ainakin laitoin siemenet sellaisenaan multiin, ja kaikki 4 itivät. Olivat kyllä Sisilian matkalta noukittuja, joten kauan eivät joutuneet odottamaan, vain siihen asti kunnes viikon matkalta kotiuduttiin.

Jos siemenet vaikuttavat kuivilta, niitä voi liottaa lämpimässä vedessä 1-3 vrk.

Kiitos. nyt on siemenet vedessä.

Jos en väärin muista, niin kaikissa kylvämissäni palmunsiemenissä luki ohjeena, että pinta pitää rikkoa vaikka esim hiomapaperilla. Istutin viittä eri palmulajia ja traakkipuita. Kaikki vaan samaan kylvöastiaan. Saapi sitten syksymmällä kirjan kanssa tunnistella kuka on kuka

minä hölmö menin uteliaisuuttani kurkkaamaan käpypalmun siementä mullan alta, kun ei mitään eloa näy...siihen oli kasvanut 10 cm pituinen, paksu juuri. oho toivottavasti se ei suuttunu nyt mulle allapäin

Eikä se mikään juuri ollut.. allapäin kun se töröttää nyt mullan pinnan yläpuolella... ilmeisesti olin laittanut siemenen väärinpäin multaan, ja verso-parka on etsinyt tietänsä valoon... mitähän tuosta nyt tulee... kukkuu

Käpypalmujen siementen, kuten muiden pähkinämäisten ja kovakuoristen siementen kanssa suosittelen liottamaan niitä kaksikin viikkoa. Veden vaihto päivittäin TAI, jos kyseessä on kalliiden tai muutoin arvokkaiden siementen liotus ja idätys tarkoituksena, olen lisännyt liotusveteen natriumbentsoaattia hillitsemään homesienten ja bakteerien yletöntä kasvua. Kyse on säilöntäaineesta, jota monessa pikkumarketissakin myydään hillojen ja kurkkusäilykkeiden kotivalmistukseen. Kauppanimi Atamon, myydään nesteenä ja pulverina.
Ensin teen liuoksen (10% Atamonia käytettävään nestemäärään) ja laitan kuivat, kuorestaan hiukan rei’ietyt siemenet likoamaan.

Täytyy ottaa muuten kuva tämän keväisestä käpypalmuviljelmästä! Kyseenomainen satsi on onnistunut tavattoman hyvin. Itävyysprosentti on 70%. Olin tilannut siemenet Ebaystä (10 kpl) ja kävi tuuri että siement olivat tod. näköisesti hyvin tuoreita. En ole ikinä ennen kokeillut käpypalmujen lisäämistä itse.

Aihe rönsyää pikkasen kampakäpypalmujen puolelle, eli Dioon Edule on kyseessä. Tein samat kuviot näidenkin kolmen siemenen kohdalla ja yksi siemenistä on tullut lehteen. Kyseessä on tavattoman kaunis suku.