Karaisu = totuttaminen ulkoilmaan

teenpä vielä tämän otsikon, kun muitakin olen tähän osioon tehnyt ja kun "varoittaja" on toinen luontoni. - annesurf kirjoitti eilen ihan todella hyvän jutun tästä aiheesta. se löytyy tomaatti-ketjusta sivulta 112. jospa hän vaikka kopioisi sen vielä tännekin. ei olisi palstan tuhlausta, vaikka olisi kahdessakin kohtaa. oma juttuni oli tämmöinen->

"mai-lee,

torstai,
                                  maaliskuuta

2008 - klo 10.
56 (yli 6 vuorokautta sitten)

</p>
...siksipä karaisu = totuttelu ulkoilmaan pitäisikin tehdä niin lämpimänä päivänä, että voi ruukut/kipot asetella varjonpuolelle olemaan tai ainakin varjostaa niitä. ihan pelkkä sanomalehden sivukin ajaa sen asian. pasuunakukista ei ole kokemusta mutta esim tomaatit tarvitsevat ainakin kaksi - kolme päivää ensin vain ilmakylpyjä ennen kuin voi antaa auringon paistaa niihin."

myös kaikkien talvetettujen esim pelargonien kanssa joutuu olemaan varovainen. kauniit uudet kasvut menevät tosi pahan näköisiksi, jos ruukut siirtää suoraan sisältä siihen paikkaan - yleensä aurinkoisimpaan ja näkyvimpään pihalla - jossa niitä tahtoo kesän pitää. tuuli repii ja aurinko kärventää lehdet.

Alkuperäinen kirjoittaja: mai-lee

Kiitos, luvan kanssa laitan sen tännekin:

"Annesurfs keskiviikko, 2. huhtikuuta 2008 - klo 16. 41 (yli 19 tuntia sitten)

Tulikin mieleeni, nyt on se aika vuodesta, kun tomaatti- ja chilipalstoille alkaa tulla kysymyksiä “mikä taimiani vaivaa, lehdet ovat ihan valkoiset?”.

Eli - vaikka ovat olleet hyvien valojen alla tai eteläikkunalla, taimet ei kestä suoraa auringonvaloa! Kun lehdet saavat yhtäkkiä liikaa oikeaa auringonvaloa, ne palavat valkoisiksi. Sehän ei taimelle tietty tee hyvää!!

Ulkoiluttaminen tarvii alkaa ihan vähitellen, ja varjossa. Juuri niin kuin Kellokukkakin on aloittanut:eka vain vartti, jne.

Sitten kun laitat aurinkoon, laita harsoa parin kerroin päälle!

Eihän sitä uskoisi, mutta taimet saavat ulkona varjossakin ihan sairaasti enemmän aurinkoa kuin sisällä, aurinkoisella ikkunalla.

Toinen juttu on, että saa varoa, jos tuulee kovasti. Taimet eivät sitä heti kestä, vaan vähitellen vahvistuvat.

Nämä neuvot tulevat nimimerkiltä Kokemusta on! Eli itsekin olen ihmetellyt auringonpolttamia lehtiä tässä joku vuosi. ;O) "

Oletteko te jo aloittaneet tamienne ulkoiluttamisen? Itse aloitin orvokeista, samettikukista, lupiineista ja salkoruusuista. Eilen olibvat puolituntia varjossa pihalla ja tänään jo toista tuntia. Nostin terassille sen nelitasoisen minikasvihuoneen, jonka päälle heitin harsoa varjostamaan auringolta. Ainakin hyvin tuntuivat selviävän tästä totuttelusta.

Orvokit, lupiinit, samettiruusut ja yksi tomaatti ovat minulla olleet ulkona jo yötkin, mutta muovihupun suojissa. Orvokit pärjäsivät varmaan jo ihan ulkonakin, mutta toivon, että ne tulisivat vähän nopeammin kukintakuntoon tuolla lämpimässä.

Eilen ulkoilutin ehkä puolta tomaatin- ja chilintaimistani 15 - 30 min puolivarjossa. Hyvin selvisivät. Se oli illalla klo 18 maissa, kun terassin lämpömittari näytti auringossa yli 25 astetta…no ehkei iha niin lämmin ollut.

Tänään onkin paljon koleampaa, en vie pihalle hetkeksikään, jos ei lämpene varjossakin 10 asteeseen tai yli.

Oho, en minä ollut vielä edes ajatellut ulkoilutuksia. :0

Taitavat päästä taimet tänäänkin, paitsi ne, jotka koulin tai ruukutin isompiin. Ne saavat toeta säikähdyksestään sisällä.

Niitä taimia on aikas - paljon - joten ei ehkä kaikki pääse tänäänkään.

Mitä, eikö Anita sinulla rupea heti sormet syyhyämään kun tulee lämmintä? Mulla on niin surkeat valo-olosuhteet (ja liian lämmintä sisällä) että innossa ajattelen, kuinka taimista tulee entistä vihreämpiä ja tukevampia, kun saavat ulkoilla.

Minä en ole vielä aloittanut taimien ulkoilutusta. Jotenkin kuvittelen että jos nyt aloitan sen juoksuttamisen, ja sitten tuleekin vielä kylmä kausi, niin se menee hukkaan…? Eli sitten on taas totuteltava ne taimet uudestaan pikkuhiljaa. Olenkohan ihan hakoteillä?

No onhan ne totutettava uudestaan, mutta ajatteles, miten tukevat varret sinulla sitten on, kun tuuli on niitä heilutellut! Kuvittelisin, että kasvavat hyvin ja tummanvihreinä.

Mutta jos sinulla on viileä, valoisa kasvatustila, niin ehkei tästä sitten kannata vielä ressiä ottaa.

Tosiaan mulla surkeat, epäihanteelliset kasvatustilat, ja silti on pakko joka vuosi laittaa siemenestä kaikkea.

Hmm, tai ehkei SINUN vartesi toivottavasti ole sitten tummanvihreä ja tukeva, mutta taimillasi on… :smiley:

Tukeva… no ehkei, mutta vihertää saattaa, jos ei muuta niin kateudesta joskus… :smiley:

Annesurfs, syyhyäähän ne, mutta ajattelen vähän samalla tavalla kuin MarjaBee: ei niitä kuitenkaan saa ulos vielä pitkään aikaan. Sitäpaitsi taimihyllykkö on justiinsa pihaoven edessä, eli kun rupean ulkoiluttamaan, pitää se tehdä jo “vakavissa mielin”. Tuulta minä imitoin itse: puhaltelen kukkia päin aina, kun käyn ihailemassa niitä :smiley:

Meillä isäntä kertoi puhallelleensa esim. chilejä…Aika iso muutos parin vuoden takaiseen!

Tänään oli kaikki chilit ja tomskut karaistumassa 30 min - 1,5 h, riippuen, olivatko aloittaneet jo eilen vai vasta tänään.

Tosiaan jos olisi kunnon paikka taimille, niin enhän niitä kantaisi eestaas.

Saa muuten oikeesti olla varovainen, joku tomaatintaimikin oli salaa nojannut ikkunaan tai kaveriinsa, ja kun rupesin kantaan, niin REPS! Ei muuta kuin tungin vartta äkkiä syvemmälle mullan alle, kyllä se vielä ehtii juuret kasvattaa ennen touko-kesäkuun vaihdetta.

Tomsku ehtii aivan varmasti, jos mun chilinikin heräsi henkiin kuolleista. Mä yritän olla aika kovakourainen niiden kanssa välillä (simmottiis hellästi kovakourainen), eli mä nostelen niitä sieltä välillä yksinänsäkin pois (kun pitää niitä nuppuja tutkia :)), enkä ihan hirveästi varo naapureita. Koko dynolaatikon mä käännän toisin päin ylensä kerran päivässä (tai kahdessa).

Jos taimet kylmettyvät, niin onko vahingot nähtävissä heti vai voiko käydä niin, että taimet näyttävät hyviltä,mutta eivät sitten tuotakkaan yhtään hedelmää?

Niin ja sama kysymys koskee auringossa palamista…

Kyllä uskoisin että sen huomaa taimesta jos on kylmää saanut.

Auringon polttamat näkyy valkeina lehtinä.

Muistelenko omiani, että liian kylmässä pidetyt tomaatin taimet saattavat tuottaa epämuodostuneita hedelmiä??

Muuta vahinkoa ei voi sattua, jos ei näkyviä vaurioita ole. Eli satoa tulossa, ei huolta!

Joo auringonpolttama on kurja, ja sen huomaa aika äkkiä. Eiköhän paleltuminenkin näy samana päivänä jos ei nopeamminkin.

Vai varjoon ne pitääkin laittaa ensin, kuulostaa epäloogiselta. Aikaisemmin olen tietenkin mahdollisimman aurinkoon laittanut. Eipä mulla oikein ole mikään onnistunutkaan.

Olin kuolla nauruun kun luin Anitan puhaltelevan taimien luona naurua

Nyt kun vielä semmoisen kotkotuksen lisään tähän taimitouhuun niin mitähän tuo muu kotiväki kommentoi.

Vaikka ole aluksi taimet vienyt kasvihuoneeseen, olen ne sielläkin ensimmäiset päivät suojannut harsolla. Jos ovea olen pitänyt auki olen ovellekin laittanut harson joka estää suoraan kylmän tuulen tulemista kasveille asti.