Karakallapapu (Korkkiruuviviini), Vigna caracalla

Tänään tuota lämpöä olis tarjolla ja huomennakaan ei liene kylmä. Kaipa siis täytyy törkätä karakalla aurinkoisemmalle paikalle.

Karakallalta paloi jälleen pienet lehdet auringossa. Taas on tehohoidossa sisällä. =(

Minä vein omani eilen ulos. Pitää myrkyttää, karakalla näkyy olevan punkkien suosima.

Minä en tiedä, onko kallalla vielä jotain elukoitakin, vai pelkästään auringonpolttamaa… No, katsellaan.

Hyvä lukea täältä karakalla kokemuksia, keväällä halusin tooosi paljon sitä, ihastuin veikeään kukkaan.

Hinta oli mielestäni aika suolainen mutta kun jotain haluaa ei hinnalla ole mitään merkitystä.

Perustelen itse itselleni asiat niin että jos ryyppäisin niin hinta jostain konjakki potusta olisi ehkä noin kolme/neljäkymppiä ja seuraavana päivänä ei olisi mitään jäljellä paitsi päänsärky mutta jos ostan rehun niin siitä riittää päänsärkyä hyvässä lykyssä moneksi viikoksinaurua ei vaineskaan vaan sen rehun ostaminen on suorastaan säästöä.

Jossain luki että" vain todellisille harrastajille" minkä voi yleensä suomentaa ,ei onnistu täällä, on eteläneläjäno-jaa.

Pitkän kamppailun jälkeen luovuin karakallan hankinnasta, en ole todellinen harrastajaoho mutta seuraan mielenkiinnolla teidän kamppailuanne ja otan opiksi , ehkä joku päivä vaikka ensi kesänä.

Hei, minä olen ihan tavallinen harrastaja, ja sain karakallan ainakin talvetettua. Ei se silloin voi olla mikään vaikea kasvi, jos minäkin saan sen pidettyä hengissä. Kukkia olisi kyllä kiva nähdä. Se varmaan onkin sitten todellisten harrastajien ilo, eli minä voin katsella kuvia netistä :smiley:

Mulla kävi karakallan kanssa samoin kuin Kiurunkannuksella, paitsi sitten meille eksyi koditon karakalla, vaikka olin jo päättänyt olla sitä hankkimatta. Tuosta tosiaan saa halvalla pidemmät päänsäryt. Siinä se nyt ikkunalaudalla oleilee ja katselee haikeana ulos. Saa nähdä, tuleeko siitä muuta kuin kompostin täytettä.

Tulipa hankittua tämmöinen tänään,onko kellään kokemusta tästä kukasta ja hoito ojeetkin olis tervetulleita

Raili45, löydät Vigna caracalla-köynnöstä koskevan viestisi nyt täältä. Laitoin myös hölön, vilkaisetko postiasi :slight_smile:

Kiitos Nuu,hyvä että löytyi oikea sivust tällekin kukalle.

Sehän on hauskan näköinen, mitä kipparaa se kasvattelee, nuppua vai varsikasvua, hyvän näköinen puska

Nuppuahan se kasvattelee ja on paljon pienenpiäkin tulossa,jou oli sanonnut et kukka muistuttaa etanan kotiloa .

Nyt on nuppu auvennut muistuttaa tuoksuhernettä mutta on paljon suurenpi kukka .

Nätti nyt se sitten meni hankintalistalle

Nyt kukki jo täydellä teholla ,kukat aukee nopeassa tahdissa kota varmaan niin paljon ettei taida lehtiä näkyä

Vautsi, aina vaan paraneeihmetys, makee !

Katselin tänään vanhasta Viherpihasta karakallan kuvaa ja ihastuin siihen. Kaipaisin lasitetulle parvekkeelle köynnöstä, joka olisi jotain sen tapaista, kuvassa sen väri oli jotain valkoisen, lilan ja vaaleanpunaisen välimaastoa. Noita teidän viestejänne lukiessani tulin siihen tulokseen, että taitaa olla vaikea tuttavuus. Kuinka pitkäksi se kasvaa ja miten se pitäisi yrittää talvettaa. Lisäksi, mistä sen siemeniä ja taimia saa ostaa, en ole huomannut niitä Turun seudun taimimyymälöissä.

En löytänyt tietoa, milloin pitäis kylvää karakallapavun siemenet. Kertokaa, pliis.

LifeLiken ohjeissa sanotaan, että läpi vuoden, jos kasvatetaan viherkasviksi, ja maalis- huhtikuussa, jos kasvatetaan kesäköynnökseksi

kiitos