Karakallapapu (Korkkiruuviviini), Vigna caracalla

(Yksivuotiset köynnöskasvit)

Katselin kylvö- ja taimenvaihtokeskusteluista, että karakallapapuakin kokeilussa penttiläisillä, mukaan lukien minulla myös . Omani jämähtivät ilmeisesti kylmien säiden takia, mutta nyt kun katkaisin latvat lähtivät puskemaan uutta versoa ja tuuhistumaan. Onko kenelläkään vielä toivoakaan kukinnasta?

Yhden taimen sain Pärskikseltä, tökötti sellaisena parikymmentäsenttisenä aikansa, nyt on alkanut tekemään uutta versoa entisen lisäksi. Mutta ei puhettakaan nupuista. Kasvihuoneessa on ruukussa.

Mullakin pärskikseltä saatu vaihtari kasvihuoneessa. Sekin oli pitkän aikaa vain elossa, mutta viikko sitten se oli saanu idean kasvaa. Nyt on puolimetrinen ja siinä on kaksi haaraa. Ja kolme kirvaa, huomasin kun kävin äsken papua katsomassa.

Yhtä hitaasti kasvaa kuin kaikki muutkin köynnökset tänä kesänä.

Omille karakalloille kävi hassusti. Hyvin kasvoivat kylvön jälkeen sisällä, mutta kun piti karaista ja viedä ulos pariksi tunniksi, niin minä vanha hattarapää unohdin ne sinne yöksi. Uutta ideaa kasvamisesta ei ole vieläkään saanut. Taidan kiikuttaa kasvariin ja antaa olla siellä. Syksyllä kiikutan sisään ja yritän pitää talven hengissä, jospa ensi kesänä haluaisi kukkia.

Pärskikseltä saatu oli kasvarissa viime viikonloppuun asti. Siirtin sen terassille kun pituutta alkoi olle jo lähemmäs metri. Pitkän aikaa mietti ennen kun alkoi kasvaa, mutta nyt venyy ihan ok. Nyt sitten vaan odotellaan kukkais pyöritystä.

Onko sinulla Pärskis kokemusta/tietoa, että papua voisi talvettaa?

Juu, pitäisi menestyä myös huonekasvina.

Muistaako joku miltä karakallapavun sirkkalehdet näyttävät? Pärskikseltä saadun kasvin jurelta nousee joku, joka ei näytä tutulta rikkaruoholta. Muistuttaa kosmoskukan tai brugmansian sirkkalehtiä.

LukinLilja, Rikille kävi samallatavalla! Odottele rauhassa, ‘synnytys’ käynnissä.

Karakallapapu ei ole täällä alkanut poikimaan, mutta kovaa kyytiä se kasvaa pitkin kasvihuoneen kattoa. Pituutta taitaa olla tällä hetkellä liki kolme metriä!

Mitä hevonp…:tä olet sille syöttänyt???

Olen vaan puhunut sille mukavia ja kehunut, yhtä vartta kasvaa, ei haaroitu. Tarkoitus olisi yrittää se talvettaa sisällä, karvahortonomeilla saattaa vaan olla siihen sanansa sanottavana…

Sen jälkeen kun siirsin sen terasille, kasvu ihan selvästi hidastui. Kasvaa kyllä ja on tehnyt jopa haaroja, mutta ei kuki eikä ole kovin rehevä. Pitää yrittää pitää hengissä talven yli.

Kuinkas talvetuksessa sisätiloissa olevat karakallapapunne voivat? Mulla hengissä, mutta unohdin turkanen kastella sitä ja näyttää aika surkealta :frowning:

Papuvauva on kuollut, nyyh. Mutta rouvapapu kasvattaa uusia versoja! Se on yläkerrassa jossa on lämpöä 9-13 astetta. Jospa se tänä kesänä kukkisi.

Pavulle jouduin sanomaan jäähyväiset jo syksyllä, mun oma moka… En tuonut ajoissa sisälle, paleltui reppana kasvihuoneessa =(

Ou nou. Pitää koittaa jos toi lähtis pistokkaasta. Kunhan nyt näkee, kasvaako noi versot, ne on vasta n. sentin mittaisia. Jos nähdään jossain taimivaihdossa, kun mulla olis sulle jotain desinfiointiaineitakin ;D

No nyt yksi verso on jo 20-senttinen, ja versoja on tulossa monta. Yli metrin korkeudella on vielä viimevuotiset versot hengissä. Kohta pitää varmaan viritellä alakertaankin joku kasvivalo, että voi tuoda pavun lämpimämpään.

Mullekin kotiutui huhtikuussa jossain vaiheessa karakallapavun taimi. Rakastuin moiseen kasviin Viherpihan mainoksen perusteella, mutta siinä vaiheessa järki sanoi, että liian vaikea talvetettava enkä tilannut. Sitten ystäväni ystävä oli hankkinut taimia yhden liikaa, joten en voinut olla tarjoamatta kotia söpöläiselle. Nyt olen moneen kertaan huokaillut tuon kasvinretaleen kanssa. Täytyykö sen mokoman olla noin hankala?

Ensin karakallapapu ulkoili päivät ja oli sisällä yöt. Heti alkoi lehdet näyttää kellastumisen merkkejä ja saattoi niissä olla jotain mikropieniä ötököitäkin. Kasvi oli todella huonon näköinen. Laitoin sen aurinkoisina päivinä kunnon auringonpaisteeseen, josta papu näytti ensin innostuvan. Sitten jätin sen myös yöksi ulos, kun muutkin taimet olivat olleet jo viikkokausia ulkona ja lämpötila yöllä reilusti plussan puolella. Lopputulos oli, että kasvi tiputti kaikki lehdet ja minä jo aloin suunnitella kompostipaikkaa kasville.

Nyt se on ollut tehohoidossa pelkästään sisällä ja uusia terveitä sirkkalehtiä pukkaa. Mutta miten minä tuon nyt uskallan ulos viedä? Talvettamista en uskalla edes ajatella tässä vaiheessa. Saisi nyt edes kesän pysymään hengissä ensin.

Vaan on se kaunis, jos sen saa kasvamaan. =)

hyv’ on kasvu karakallalla, jos on tarpeeksi LÄMPÖÄ ja VALOA… muuten ei onnistu