Kardoni (ruotiartisokka, villiartisokka) Cynara cardunculus

Tänään kylvän ensimmäiset kardonin siemenet. Olisi pitänyt kai kylvää jo helmikuussa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaansilmän isku

Onko tästä kokemusta kenelläkään? Tunnetaan kai myös nimillä ruotiartisokka ja villiartisokka, keskiajalla jo käytetty vihannes. En löytänyt haullakaan mitään, niin aloitin tämän uuden keskustelun.

tässä lainaa vanhasta ketjusta:

‘’• Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällekultapiisku (116 kpl) lauantai, 21. helmikuuta 2004 - klo 17. 10 (yli 5 vuotta sitten)

Onko kellään kokemuksia tästä kasvista ? Minulla on 10 kardonin siementä jo itänyt , hauska nähdä mitä niistä tulee ? Netistä olen löytynyt kuvia ja ohjeita .

Ilmoita asiattomasta viestistä • Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) lauantai, 21. helmikuuta 2004 - klo 17. 34 (yli 5 vuotta sitten)

Mulla oli toissavuonna palstalla, en laita toista kertaa. Muistuttaa latva-artisokkaa, mutta ne varret pitää kai valkaista ja mä ainakin epäonnistuin siinä hommassa, eivät kelvanneet edes rusakoille.

Ilmoita asiattomasta viestistä • Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) maanantai, 23. tammikuuta 2006 - klo 18. 40 (yli 3 vuotta sitten)

Kauppila myy näitä siemeniä ja käyttöohjeissa lukee: “Monivuotinen, vanhanajan vihannes, josta käytetään mehevät lehtiruodit kypsennettyinä höyryssä tai wokki-pannulla. Kylvetään helmi-maaliskuussa sisälle 15 asteeseen, pieniin ruukkuihin. Itää 10-14 pvässä. Istutus ulos touko-kesäkuussa. Taimiväli 90 cm. Varmista kasvien vedensaanti ensimmäisenä vuonna. Syksyllä leikattan varreta alas ja peitetään talveksi oljilla tai lehdillä.”

Wikipedia taas tietää, että “Villiartisokka on luultavasti se kasvi, jota roomalaiset ja antiikin kreikkalaiset jo aikoinaan viljelivät. Kardoni oli suosittu kasvi keskiaikaisessa keittiössä. Antiikin kreikkalaiset söivät kukan lisäksi myös kasvin varret ja lehtiruodit. Nuoret nuput säilöttiin etikkaan tai suolaveteen, joka maustettiin kuminalla ja silphiumilla.”

Onko kukaan kokeillut?

Ilmoita asiattomasta viestistä • Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjälleGiardina (2482 kpl) maanantai, 23. tammikuuta 2006 - klo 19. 35 (yli 3 vuotta sitten)

Olen kokeillut ja karvaita ovat, jos ei niitä jollain konstilla valkaise eli pidä vaikka mustan muovin sisällä. Eivät kyllä olleet monivuotisia minun kasvini, kupsahtivat pikku pakkasiin.

Ilmoita asiattomasta viestistä • Lähetä yksityisviesti tälle käyttäjällerastas (2307 kpl) maanantai, 23. tammikuuta 2006 - klo 19. 42 (yli 3 vuotta sitten)

Taidanpa poistaa haluttavien listalta :)‘’

Piti ihan käydä kuukkelissa… mielenkiintoinen uusi tuttavuus, tänne sitten vain kokemuksia :slight_smile:

Kardoni kasvaa nopeammin ja helpommin kuin latva-artisokka, joten käy jotenkuten koristekasviksi, mutta mitään edes minulle syöväksi kelpaavaa en ole siitä useiden vuosien kokeilujen jälkeen onnistunut saamaan. Ohjeissa mainittiin varsien valkaisemisesta joskus elo-syyskuulla, mutta silloin tulivat etanoiden laumat ja varsien mätäneminen syksyn kosteudessa. Eli olisi tarvinnut yrittää valkaisua (sanomalehti tyven ympäri) jo niin aikaisin kuin mahdollista, eli heinäkuun puolivälissä, mutta silloin ei kasvi ole kovin kookas vielä.