Kärpäsloukku, Dionaea muscipula

ostin kukka tarhasta jotain lannote jauhoa keltaista ja sekontin sitä 2ruoka lusikkaa orkkidea kukkia isontamaan nesteeseen pari tipaa viikossa johan virkoaa ja kasvaa

Onko tuo siis sellainen loukkumallinen? Minullakin oli joskus miljoona vuotta sitten, ja kukkikin, taisin leikata kukkavarren kukkien kuihduttua alhaalta poikki.

olikohan meillä lihis nimeltä “kärpäsloukku”! no kuitenkin…se piti ohjeen mukaan laittaa jääkaappiin talvehtimaan.milloin se pitäis ottaa kasvamaan?nää on minulle täysin outoja!nimestä ei hajuakaan.siinä on sellaiset pyöreähköt punertavat lehdet ja niissä on piikit ympäriinsä!!!

Se on kärpäsloukku ja talvehtimisaika on n.3kuukautta marraskuusta maaliskuuhun,jääkaapissa voi säilyttää vihanneslokerossa,kasvia pitää pitää kosteana,mutta ei kastella liikaa.kukat voi napsia pois ku kuihtuu.Talvehtimisen jälkeen kärpäsloukku saattaa näyttää kuolleelta,mutta elossa sen pitäisi olla,kunhan huolehtii pitää kosteana,virkoaa sit keväämmällä taas.=)

kiitti!

Itse kävin tänään ostamassa oman kärpäsloukun=)nyt vain keskittyy hoitamaan sitä,niin hyvää tulee.On kyl hyvässä kunnossa=)Laitoin kaktuksille yms tarkotettua multaa,kun siinä on turvetta ja hiekkaa,ja hyvin näyttää voivan=)

ja lisäys että näitä kastellaan alakautta,että sellanen purkki jossa reikä ja ainakin yön yli seisonutta hanavettä,että kalkki+kloori on haihtunu pois.lautaselle sitte vettä muutama milli,ja ku on imassu tyhjiin,täytetään lautanen uudestaan=)

Hieman tarkennusta veden seisottamisesta: Kloori lähtee kyllä vesijohtovedestä seisottamalla n. 10 tuntia, mutta kalkkia ei saa vedestä pois kuin käänteisosmoosilla tai tislaamalla. Ei auta seisotus eikä keittäminen(eikä itku surullinen). Käytän omilla lihiksilläni pääsääntöisesti sadevettä. Minkäänlaista ulkopuolista lannoitusta noille lihiksille ei saa antaa. Muuten ne jäävät lyhytikäisiksi.

Itse olen antanut hana vettä,joka on seissyt vähintään yön yli ja hyvässä kunnossa kasvit on=)

Apuva,onko tämä kukan varsi?Pitäisi saada tietää,että leikkaan heti pois,keskeltä kasvaa. Kiitos vastaajille!

Tunnistettu kukkavarreksi.

Itse laitoin kärpäsloukut jo parvekkeelle,hyvin ovat pärjänneet=)Lasitus suojaa hieman,esim sateelta.Onko muut jo pistäneet ulos?

minun kärpäsloukku kuivatti ja kuivatti loukkujaan kunnes oli vain yksi pieni vihreä ruohomainen osa elossa ja on viettänyt lasiverannalla viileää lepokauttaan ihan kuoleman kielissään . On  edelleen mullassa ja nyt huomasin että on alkanut kasvattamaan uutta kasvustoa… jihhuuuu sain sen menemään talven yli vaikkakin nippanappa:)

Tulinpahan ostaneeksi tämmöisen. sain jo parit loukut tapettua, kuin unohdin kastella. Ei hyvin ala tää hoitosuhde. Siirsi parempaan paikkaan ja kohta saapi heittää jääkaappiin talvehtiin.

Mullaki oli tällänen viimekesänä. En tosin tiedä mihin katos. Kuoli varmaan. Ihan jännä kasvi tää on :slight_smile: Oisin terrasta ostanu uuen, mutta ei siel ollu. Sellanen putkilolihasyöjäkasviki on hieno. Mis on niinku torvet taivaasee

Minä ostin syksyllä pari kärpäsloukkua huonoja oli ja halvalla sai. Nyt on vähän vahvistunut ja alkanut kasvattaa lehtiä. Laitan vähän myöhemmin ne talvilepoon. Huonoina ne ei ehkä selviä lepoajan yli.

Tuolla näkyy olevan ihan oma keskustelualue lihansyöjäkasveille, hoksasin vasta sitten, kun oli oman viestini tänne huonekasviketjuun jättänyt. Ehkä on viisaampi jatkaa siellä.

Näyttäisi olevan niin että siellä lihansyöjäkasvit-osiossa on sellaista yleistä asiaa, ja lajikohtaiset ketjut laitetaan tänne muiden huonekasvien joukkoon. Eli tässä voi jatkaa oikein hyvin kärpäsloukkuasioista :slight_smile:

No kun kävin siellä niin joo, tää on sittenkin sopivampi paikka :slight_smile:

Eilen hankin ensimmäisen lihansyöjäni. Olisinkin kysellyt sen kastelusta. Eli pitää olla koko ajan märkä? Kuulostaa jotenkin hurjalta, että lautasella saisi seistä vesi koko ajan(jostain luin semmoista), mitenkäs on? Kokemuksia?