tarleena: kiitosta! Tässä vasta ihmettelen miten kaikki täällä foorumilla toimii. Voin kyllä kuvan laittaa jossain vaiheessa, jahka saan sellaisen otettua ja keksin miten tänne kuvat lisäillään
Tässä kuva kärsäliljasta.
onko noita lehtiä leikelty? mulla lehdet jatkuu vielä pitkästi ja päättyvät suippoon kärkeen… Tosi tuuheen näkönen yksilö, mulla kasvaa paljon vähemmän lehtiä.
MoiraGreen , kyllä noita lehtien päitä on leikattu,niissä on jatkuvasti kuivuneita, mutta eipä tuo leikkaaminen niitä mitenkään vahingoittanut.
Pitäis varmaan suihkutella enemmän…jo tuon pölynkin takia, jota näyttää lehtien päällä olevan
Myös mulla on kärsälilja, mutta se voi todella huonosti Pienet alut istutin viime kesänä ruukkuun, mutta ne vain olla nyhjöttää saman kokoisina. Mitähän tuon kanssa voi tehdä väärin?
Seuraakos tätä kärsäliljaketjua enää kukaan?
En ole koskaan nähnyt kärsäliljaa livenä, mutta Terrassa oli myynnissä nimetön (“viherkasvimix” - ärsyttävää!) kasvi, josta tuli mieleen tämän lempinimi, vekkihame. Voisiko kärsäliljan sekoittaa johonkin palmuun? Se kasvi oli kyllä aika korkea, yli metrinen varmasti.
Aiheen aloittaja (joka ei vuosien jälkeen muista salasanaansa) kirjoittelee taas :) Kiva, että kärsälilja on monille tuttu kasvi, ei vaan minulla ole tullut koskaan muualla vastaan. Tosiaan on todella helppo ja kiitollinen viherkasvi. Omani on kasvanut aika valtavaksi siitä kun sain muutaman noin 30 cm korkean pistokkaan. Viimeeksi muutossa se piti tuoda erikseen yksinään pakettiautolla, kun lehdet taittuvat niin helposti. Nyt keväällä sain useamman tunnin uurastamisen jälkeen jaettua kasvin pienempiin osiin. Nyt ("poikasille" noin 130 cm korkeat) pitäisi löytää hyvät kodit!
Tässä vielä kuva jöllikästä ennen jakoa
Oih, onpas se hieno. Vanhojen viherkasvien harrastajana olisin ollut kiinnostunut poikasesta, mutta ilmeisesti kuitenkin kärsälilja on myrkyllinen kotieläimille ja minulla on kissoja. Harmi!!
Kylläpä on upea. En ole ennen kuullutkaan kärsäliljasta, liian iso olisi meille.
Olen joskus aikoinani mummolasta napannut mukaani pienen kärsäliljan, nyt se on jo kohtalaisen isokokoinen. Kukkii yleensä kesäisin, ja tekee siemeniäkin. Koetin niitä joskus saada itämään, mutta silloin yksikään ei lähtenyt kasvuun. Mitenkäs, onko joku muu saanut näitä lisättyä muutenkin kuin kaivelemalla ison kärsäliljan juurelta irti pienempiä poikasia?
Hei, Palaan tähän vanhaan keskusteluun, josko saisin apua ja tietoa kyseisen kasvin hoidosta. Monet täällä kirjoittavat että on helppo kasvi, mutta jostain syystä ei näytä minulla kovin hyvin viihtyvän, niin josko saisin selvitettyä missä vika.
Millaisessa lämmössä ja valossa muilla kasvi on? Tarviiko kuinka lämpimän huoneen, vai viihtyisikö noin 20C asteisessa huoneessa, miten paljon tarvii valoa, vai riittääkö vähän vähempikin valo?
Samaa kysyn kun edellinen 3v. sitten :) Olen kuolettanut jo 3 kärsäliljaa, mutta aion sellaisen vielä hankkia sellaisen jostain.