Onko kellään tietoa onko kyseisellä kasvilla virallista suomenkielistä nimeä? Englannin kielinen nimi on palm grass. Sain kyseisen kasvin yli kymmenen vuotta sitten, enkä ole nähnyt sellaista missään muualla. Olisin kiinnostunut tietämään onko tämä kasvi yleinen Suomessa viherkasvina, vai olenko saanut käsiini harvinaisuuden
Kärsälilja?
Kärsälilja on tosiaan viljelykasvien nimistön mukaan suomalainen nimi, kuten Joosotarkin ilmoittelee.
Ahaa. Kiitoksia Piti googlettaa ja löytyihän se. Ilmeisesti ei ihan jokaiselta ikkunalaudalta löydy tuo kyseinen kasvi.
Katselin vähän opuksia... Tuon kärsäliljan englannin kielinen nimi on Botanica-kirjassa: Weevil lily. Palm grass olisi taas nuokkupantaheinän nimi (Setaria palmifolia). Molemmat kasvit muistuttavat vieläpä toisiaan ainakin lehdiltään.
Kirjassa lehdet tosiaan muistuttivat toisiaan, mutta googlatessa huomaa niiden olevan aivan erilaisia
Minulla ei nyt ole kuvaa kasvistani tähän hätään koneella, mutta puskani tekee samanlaiset keltaiset "käpymäiset" kukat kuin curculigo ja lehdetkin näyttävät kuvissa aivan samanlaisilta.
Onko teillä kellään hyviä hoitovinkkejä puskalleni? Ilmeisesti se vaatii varjoisan kasvupaikan. Olen pitänyt sitä ilmankostuttimen vieressä, eli aika trooppisessa ilmastossa asustelee. Silti lehdet ovat hieman hailakan väriset. Multana on ihan normaali viherkasvien kestomulta.
Laitappas tuohon vasemmalla olevaan Vapaasanahakuun kärsälilja. Siitä on joskus ollut vähän juttua. Ainakin yksi kuvakin näytti olevan.
Ei löytynyt hoito-ohjeita kyseisistä keskusteluista, mutta pitää jatkaa puskan kasvattamista entiseen malliin. Onhan se jo ihan komean kokoinen.l
Ehkäpä Satues voisi ainakin osata kertoa kärsäliljasta, hän on laittanut sen kuvankin, jota kävit katsastamassa. Tuskin sinulla kuitenkaan on huolta kasvusta, kun kerrot sen kasvaneen komean kokoiseksi Lukaisin äsken netistä, että aikoinaan kärsälilja ja tuonenkielo kuuluivat lähes jokaiseen kaupunkikotiin. Sitä kutsuttiin myös köyhänpalmuksi tai vekkipalmuksi.
Kärsälilja on helppo kasvi, ei oikeastaan tarvi tehdä mitään, joskus vettä , enkä lannoitustakaan muista tehdä kuin harvoin . Ei tykkään kovin kuumasta paikasta, omani on huoneen nurkassa, mutta silti se saa siinä valoa. Itsekin olen lukenut että se on vanhanajan kasvi, jota ennen kasvatettiin juuri isoissa saleissa. Lehtien päät ruskettuu helposti, tarvii tilavan paikan, ettei mikään ota niihin kiinni. En muuta osaa sanoa...helppo on
Hyvä Hullupuutarhuri,
jos pystyt hankkimaan käsiisi esim. kirjastosta vanhan kirjan, Esko Puupposen Harrastajan viherkasvikirjan, siiinä kirjassa on sivulla 165 kerrottu em. kasvista.
Jospa siitä olisi jotakin apua.
Terveiset!
Kärsäliljaa on ennen muinon kutsuttu vekkipalmuksi.
Ihana lapsuuteni kasvi, olisiko kenelläkään ylimääräistä , jonka voisin vaihtaa muihin taimiin, tai ottaa vain kiitollisuudella vastaan ?
Olisiko kellään laittaa kuvaa siitä tänne? Minäkin voisin keväämmällä neuvotella taimesta ja vaihtaisin rahaan. Jostain syystä kiehtoo kaikki tuollaiset hassut nimet.
heips, uusi tällä foorumilla, pitää minunkin kommentoida tähän ketjuun! Sain anopilta tuon kärsäliljan (on muuten iso!) ja se tekee poikasia vaikka kuinka. Justiinsa otin pari pistokasta ja on mulla aiemmin ottamani pistokas, se on lähtenyt tosi hyvin kasvuun ja on jo melko iso. Mulla kans huoneen nurkassa, ei ole mikään paras mahdollinen paikka, mutta onhan tuo viihtynyt. Meidän pikkukissa vaan ruukaa käydä tuossa juurella pönkimässä, tuleva puutarhuri vissiin senkin!
Miksi kärsälilja kuivattaa lehtien kärkiä? Johtuuko siitä, että osuu seiniin vai onko jotain puutosta?
Minä olen huomannut, että kärsälilja tykkää kun ei pääse kuivumaan. Voisiko lehtien kärkien kuivettuminen johtua siitäkin jos multa on kuivahtanut liikaa? Ihana kasvi vaikka tilaavievä onkin. Kumma kun ei ole sen yleisempi.
Tervetuloa mukaan joukkoomme, toivottavasti viihdyt! Voisitko muuten laittaa kärsäliljan kuvankin tänne koska se on aika monelle meistä ihan tuntematon?
Löysin vanhoista puutarhanet sivustoilta tällaisen jättikärsäliljan (jollei kuvaa saa käyttää niin poistetaan tämä viesti, tämän kuvan on 24 joulukuuta 2003 lähettänyt sarracenia) mutta luulen, että sen saa laittaa kun se täältä löytyi:
Kannattaa mieluummin tehdä linkki kuvaan, koska toisten kuvia ei ilman lupaa saisi omissa viesteissään käyttää.